کد خبر: ۵۶۶۷۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
الاخبار |
یک روزنامه لبنانی با اشاره به مصوبه اخیر پارلمان مصر تأکید کرد که این مصوبه، به منزله مجوزی به ارتش این کشور است تا در خارج از مرزهای آن و به ویژه در لیبی، وارد عمل شود.

به گزارش آوای نشاط، پارلمان مصر دوشنبه (روز گذشته) با اکثریت آراء به ارتش این کشور اجازه داد که برای «تأمین امنیت ملی مصر» در  خارج از این کشور حضور داشته باشد.

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به این مصوبه پارلمان مصر، گزارش داد، درگیری نظامی بین مصر و ترکیه در لیبی تقریبا قطعی شده، ولی طی روزهای آینده، جزئیات و میزان این درگیری مشخص‌تر خواهد شد؛ زیرا طرحهای بین‌المللی شکست خورده و پارلمان مصر نیز این اجازه را به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور داد تا در خارج از مرزهای مصر حاضر شود.

به گزارش این روزنامه، بر اساس مصوبه پارلمان مصر، اختیار دادن به ارتش، به خاطر «ارسال عناصری از نیروهای مسلح مصر در راستای مأموریت جنگی در خارج از مرزهای کشور و برای دفاع از امنیت ملی مصر است».

پارلمان مصر با بیان اینکه عملیات ارتش علیه «اقدامات شبه‌نظامیان جنایتکار مسلح و عناصر تروریستی خارجی» خواهد بود، تأکید کرد، این اختیار به ارتش، مدت و مأموریت مشخصی ندارد و انتخاب بر عهده فرماندهان ارتش است تا در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام دهند.

بنا بر این گزارش، مصر شماری از نیروهای قبایل لیبی را فرخواند و این افراد، به مدت چندین ساعت، با مسئولان نظامی مصر نشست برگزار کردند و چند ساعت بعد، با یک هواپیمای شخصی به کشور خود بازگشتند. برخی از این افراد، پیش از این، با السیسی جلسه داشتند.

الاخبار در ادامه گزارش خود می‌نویسد، قاهره تصمیم خود را برای جنگ در لیبی اتخاذ کرده و طی روزهای آتی برای آن آماده خواهد شد. این مصوبه، به خاطر تمایل به تنش نیست، بلکه پس از شکست تمام تلاشهای اخیر برای دستیابی به یک راهکار توافقی صورت گرفته است.

«عبد المجید تبون» رئیس جمهور الجزایر طی روزهای گذشته طرحی در سطح وزاری خارجه مطرح کرد، ولی این طرح تا این لحظه، مورد موافقت مصر و ترکیه قرار نگرفته است.

به گزارش این روزنامه، الجزایر بیم آن دارد که یک «سومالی جدید» در مرزهای غربی خود شکل بگیرد و ارتش مصر نیز قبایل لیبی را مسلح کند. الجزایر مخالف این اقدام است، ولی قاهره تأکید دارد که این تنها راه برای مقابله با حملات ترکیه و عناصر وابسته به این کشور در لیبی است.

در کنار الجزایر، میانجیگری اردن و تلاشهای آمریکا و فرانسه برای توقف درگیری در لیبی راه به جایی نبرده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی درباره آماده‌باش نظامی ترکیه و گردآوری تجهیزات و نیروهای این کشور، گفته بود که این مسئله «به هیچ عنوان، قابل مسامحه نیست».

فرانسه، آلمان و ایتالیا هم یک طرح ارائه دادند که در آن، طرفهای ترکیه‌ای که در نقض ارسال سلاح و نیروی نظامی به لیبی مشارکت دارند، مشخص شده تا تحریم شوند. مصر نیز حملات ترکیه را نمی‌پذیرد و تأکید دارد که اجازه نمی‌دهد ترکیه بر منطقه هلال نفتی مسلط شود.

ابراهیم کالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم با بیان اینکه افزایش تنش در لیبی، به سود آنکار و هیچ کشوری نیست، گفت که ترکیه قصد ندارد با مصر، فرانسه یا هر کشور دیگری در لیبی مقابله کند.

مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند، در مقابل این دولت، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در غرب لیبی قرار دارد که از حمایت ترکیه برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است.

انتهای پیام/م

 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: