کد خبر: ۵۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
پرورش بوقلمون و صادرات آن به عنوان یکی از راهبردهای ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی نیازمند حمایت دولت در قالب برنامه‌های جهش تولید است تا سبد مصرف داخلی و بازارهای هدف خارجی سهم بیشتری از این محصول داشته باشند.

به گزارش آوای نشاط، اروپاییان در نخستین برخورد با بوقلمون در شمال آمریکا آن را به اشتباه گونه‌ای از پرنده گینی دانستند که از راه ترکیه وارد مرکز اروپا شده بود و نام کشور ترکیه بر روی این پرنده در زبان انگلیسی باقی‌ماند و این اشتباه موجب شد که نام علمی آن «ملیگریس» (نام پرنده گینی در یونان است) انتخاب شود.

بنا بر اعلام پژوهشگران بهداشتی و علوم تغذیه، بوقلمون دارای ماده‌ای به نام COQ ۱۰ است که به اکسیر جوانی مشهور است و این ماده در جلوگیری از پیری زودرس نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند.

استان مرکزی با وجود سبقه صنعتی، در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

 ۲۱ واحد پرورش بوقلمون گوشتی به ظرفیت ۱۲۲ هزار قطعه در استان مرکزی فعال است و سالانه ۲ نوبت جوجه‌ریزی در ۹۰ درصد این واحدها انجام می شود.

به گفته کارشناسان این حوزه گوشت بوقلمون به دلیل دارا بودن فاکتورهای خاص، همچون چربی و کلسترول پایین جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز و سفید به شمار می‌رود.

به گفته پرورش دهندگان بوقلمون در استان مرکزی اکنون تولید این محصول در استان بیش از نیاز مصرف استان بوده و نبود بازار داخلی و کاهش قیمت از جمله مشکلات فعالان این بخش است.

به گفته تولیدکنندگان این بخش زمینه سازی صادرات گوشت بوقلمون ضمن رفع مشکلات این بخش افزایش تولید، درآمدزایی و اشتغال را در استان مرکزی به همراه دارد.

بوقلمون استان مرکزی پشت دروازه بازارهای جهانی

مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: تولیدکنندگان گوشت بوقلمون با وجود برخی مشکلات به دلیل نبود امکان صادرات مجبور هستند محصول خود را با قیمت ارزان به بازار عرضه کنند.

«حسین سلیم آبادی» افزود: گوشت بوقلمون تولید شده در استان مرکزی به دلیل تولید بالا و مصرف پایین این محصول در استان روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و فراهم شدن زمینه صادرات عامل اصلی  رفع این مشکل، جهش تولید، ارزآوری و افزایش درآمدزایی برای تولیدکنندگان این بخش را به همراه دارد.

وی ادامه داد: اکنون با وجود افزایش پنج برابری قیمت دارو و افزایش قیمت نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان بوقلمون، قیمت این محصول ثابت مانده که این مهم مشکلات فراوانی را برای فعالان این حوزه به همراه داشته‌است.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون استان مرکزی قیمت فروش هرکیلوگوشت بوقلمون زنده از واحدهای پرورش این پرنده را ۱۳۵ هزار ریال عنوان کرد و افزود: قیمت تمام شده این محصول برای تولیدکنندگان با قیمت روز نهاده‌های مصرفی بیش از ۲۰۰ هزار ریال است.

سلیم آبادی افزود: پیگیری‌های بسیاری برای صادرات گوشت بوقلمون از استان مرکزی به خارج از کشور انجام شده که تاکنون موفقیتی در این زمینه برای صدور این تولیدات به بازارهای جهانی حاصل نشده‌ است.

وی ادامه داد: در صورت زمینه‌سازی صادرات گوشت بوقلمون هزینه‌های تولیدکنندگان تامین شده و زمینه افزایش و جهش تولید در این زمینه در کشور و استان فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی پرورش دهندگان بوقلمون استان مرکزی گفت: با توجه به استفاده کم از واکسن و دارو در تولید بوقلمون می توان گفت گوشت این پرنده، گوشت سبز بوده و جایگزینی مناسب برای گوشت قرمز و سفید به شمار می‌رود.

جهش تولید و ظرفیت جوجه‌ریزی ۱۲۲هزار قطعه‌ای بوقلمون

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۱ واحد پرورش بوقلمون گوشتی به ظرفیت ۱۲۲ هزار قطعه در این استان فعال بوده و سالانه ۲ نوبت جوجه ریزی در ۹۰ درصد این واحدها انجام می شود.

«حمیدرضا اخوان» افزود: سه هزار و ۷۰۰ تن گوشت بوقلمون سالانه در واحدهای پرورش استان مرکزی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: شهرستان خمین با دارا بودن هشت واحد پرورش بوقلمون به ظرفیت ۴۱ هزار و ۵۰۰ قطعه بیشترین واحدهای پرورش را در استان مرکزی داشته و شهرستان فراهان با دارا بودن سه واحد به ظرفیت ۳۵ هزار قطعه و کمیجان با چهار واحد به ظرفیت ۲۵ هزار قطعه رتبه‌های دوم و سوم را دارند.

اخوان افزود: پرورش و تولید بوقلمون گوشتی در استان مرکزی ۲۰۰ شغل مستقیم را در این واحدها به همراه داشته‌ است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: چربی کمتر گوشت بوقلمون نسبت به گوشت مرغ و گوشت قرمز، دارا بودن گوشت قرمز و سفید، وجود ویتامین‌های B - ۶، ویتامین B - ۱۲، نیاسین، کلوئین، سلنیوم، روی، ریبوفلاوین و پنتونیک از جمله خواص گوشت این پرنده است.

اخوان گفت: گوشت بوقلمون منبع مناسب ویتامین‌های B از جمله ویتامین B۳ و B۶ است که ویتامین B۳ به کاهش کلسترول کمک کرده و برای پوست سالم و عملکرد مغز ضروری است.

وی ادامه داد: ویتامین B۶ نیز به حفظ حجم رشد ماهیچه‌ها، تولید آنتی بادی، سلول‌های قرمز خون کمک کرده و برای رشد بسیار مهم است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی پایین بودن بازار مصرف را از جمله مشکلات پرورش دهندگان بوقلمون عنوان کرد و گفت: با اقدامات انجام شده در ۲ سال اخیر این محصول جای خود را در بازار پیدا کرده و مصرف آن در بین مردم افزایش مناسب‌تری یافته‌ است.

اخوان گفت: ۹۱ واحد مرغ تخم گذار به ظرفیت چهار میلیون و ۳۷۰ هزار قطعه در استان مرکزی وجود داشته و سال گذشته ۳۶ هزار و ۶۶ تن تخم مرغ در این واحدها تولید شد.

وی اظهارداشت: ۱۶ هزار تن محصول تولیدی این واحدها در استان مرکزی مصرف و بقیه به استان‌های همجوار ارسال شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: شهرستان اراک با دارا بودن ۴۳ واحد مرغ تخم گذار رتبه نخست را به خود اختصاص داده و شهرستان‌های زرندیه با ۹ واحد رتبه دوم و ساوه با ۶ واحد رتبه سوم را دارند.

جوجه‌ریزی بوقلمون در هفت واحد پرورش استان مرکزی

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: ۲۱ واحد پرورش بوقلمون در این استان وجود دارد که اکنون جوجه‌ریزی در هفت واحد به ظرفیت ۵۰ هزار قطعه انجام و در حال فعالیت بوده و بقیه در حال بازسازی و به روز رسانی واحد خود هستند.

«حسن اثنی عشری» نبود بازار مصرف ثابت را از جمله مشکلات تولید بوقلمون در استان مرکزی عنوان کرد و افزود: با توجه به ذائقه مردم در استفاده از گوشت مرغ و گوشت قرمز، تمایل کمتری در استفاده از این محصول در جامعه وجود داشته و نیاز است با فرهنگ‌سازی و آگاهی مردم از مزایای گوشت این پرنده زمینه افزایش استفاده از آن در جامعه فراهم شود.

وی ادامه داد: با توجه به مقاومت بیشتر بوقلمون در برابر بیماری‌ها از واکسن و داروی کمتری در طول دوره پرورش این پرنده نسبت به پرورش مرغ استفاده می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در طول دوره پرورش بوقلمون ۲ دوره واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل و برونشیت استفاده می‌شود در صورتی که در پرورش مرغ علاوه بر این واکسن‌ها به دفعه‌های بیشتر، واکسن گامبرو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اثنا عشری، نبود کشتارگاه بوقلمون در استان مرکزی را از دیگر مشکلات فعالان این حوزه عنوان کرد و گفت: پرندگان تولید شده در این استان به دلیل نبود کشتارگاه به استان‌های مجاور ارسال و پس از کشتار به استان باز می‌گردند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: