کد خبر: ۵۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
به نظر می‌رسد هدف اصلی از به راه افتادن جریان رسانه‌ای علیه آیت‌الله دژکام، نه‌تنها تخطئه امام‌جمعه شیراز بلکه تخطئه منطق و تحت‌الشعاع قراردادن استدلال‌هایی است که پشتوانه قرارداد تجاری ایران و چین خواهد بود.

به گزارش آوای نشاط، جمعه 27 تیرماه، سخنان آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز موردتوجه بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

علت این توجه ویژه به سخنان امام‌جمعه شیراز، تیتری بود که نخستین بار خبرگزاری یکی از رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب به نقل از نماینده ولی‌فقیه در استان فارس نقل کرد: اساس ارتباط ایران و چین منطبق با دستورات قرآن است.

پس از درج این تیتر، یکی دیگر از رسانه های جریان اصلاحات نیز در تیتری نوشت: رابطه ایران و چین بر اساس دستور قرآن، اما مذاکره با آمریکا، برخلاف دستور قرآن است؛ این اما پایان کار نبود و شب گذشته 27 تیرماه شبکه ماهواره‌ای "ایران اینترنشنال" وابسته به جریان سعودی طی مطلبی نوشت: روابط ایران و چین بر اساس دستورات خدا در قرآن است! و پس ‌از این جریان‌سازی رسانه‌ای، موجی از تخریب و خبرسازی در فضای مجازی علیه امام‌جمعه شیراز به راه افتاد.

اما حقیقت ماجرا چیست؟ 

طبیعتاً با خواندن این جملات، هیچ‌کس تصور نمی‌کند که امام‌جمعه شیراز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته باشد قرارداد ۲۵ ساله تجاری ایران و چین بر اساس فلان سوره و آیه قرآن خواهد بود بلکه آیت‌الله دژکام با ذکر قواعد کلی ارتباط یک کشور اسلامی با دیگر کشورها، به بیان نکاتی از قرآن کریم پرداخته است که در خبرسازی رسانه‌های یک جریان خاص، مورد تحریف قرارگرفته است.

آیت‌الله دژکام روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه شیراز طی سخنانی اظهار داشت: «روابط خارجی ایران به‌منزله کشوری اسلامی با دیگر کشورها باید در چارچوب تصریح‌شده در قرآن باشد و در این زمینه باید از رفتارهای احساسی دوری گزید و به سوره مبارکه ممتحنه رجوع کرد که اساس روابط خارجی کشور اسلامی را با غیرمسلمانان ذکر کرده است. در این سوره کافران در دو دسته جای می‌گیرند، عده‌ای که با مؤمنان سر جنگ دارند و عده‌ای که از در صلح وارد می‌شوند. دوستی با کافرانی که با ما دشمنی دارند، اگر از سر آزمایش هم بوده باشد در این سال‌ها تجربه کرده‌ایم، آمریکا از برجام خارج شد و ما را نیز تحریم کرد، اینکه عده‌ای دلشان هنوز برای مذاکره با شیطان بزرگ و عهدشکن می‌تپد باید بدانند که این رفتار برخلاف دستور قرآن کریم است. دستور قرآن این است که با غیرمسلمان باید در چارچوب عزت و حفظ استقلال ارتباط برقرار کرد؛ ما چکار کنیم که آمریکا دست از دشمنی برنمی‌دارد؟ اما در مقابل برخی کشورهای غیرمسلمان هستند که با ما چنین رفتاری نداشته‌اند و رابطه با آن‌ها اشکالی ندارد؛‌ گرچه همین رابطه نیز باید بر اساس عدالت باشد و نه ظلم‌پذیری. در روابط میان ایران و چین نیز چنین است و این کشور با ما سر دشمنی ندارد و ما نیز با آن‌ها دشمن نیستیم. مردم نیز اساس رابطه خارجی را باید به همین صورتی که قرآن عنوان می‌کند از مسئولان طلب کنند.»

با این‌حال به نظر می‌رسد هدف اصلی از به راه افتادن چنین جریان رسانه‌ای، نه‌تنها تخطئه امام‌جمعه شیراز بلکه تخطئه منطق و تحت‌الشعاع قراردادن استدلال‌هایی است که پشتوانه قرارداد تجاری ایران و چین خواهد بود.

قرارداد تجاری که این روزها، مورد حملات گاه‌وبیگاه طیفی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج از کشور قرارگرفته و این بار، تحریف سخنان امام‌جمعه شیراز بستر آن را فراهم آورده است.

در این میان، همسویی مجدد برخی رسانه‌ها و فعالان مجازی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب با رسانه‌های معاندی چون "ایران اینترنشنال" همچون گذشته تأمل‌برانگیز به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: