کد خبر: ۵۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
جراح گوش، حلق و بینی گفت: متاسفانه افرادی که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ مبتلا به آنوسمی و فقدان کامل حس بویایی می‌شوند، حس چشایی آنان نیز دچار اختلال می‌شود.

به گزارش آوای نشاط، جراح گوش، حلق و بینی در کرمانشاه، اظهار داشت: با توجه به بررسی مجموع علائم مبتلایان در کشور حدود 30 درصد مبتلایان به‌خصوص افراد فاقد علائم شدید بالینی و مبتلایان جوان به ویروس کووید 19، به نوعی اختلال بویایی مبتلا هستند و از طرفی از بین رفتن کامل حس بویایی یا آنوسمی(کربویی) می‌تواند تنها علامت یا اولین علامت، حتی پیش از سرفه باشد.

وی ادامه داد: درحال حاضر علاوه بر علائم اصلی ابتلا یعنی تب، سرفه، تنگی نفس، اختلالات بویایی و چشایی، پوستی، گوارش و حتی سکته مغزی به مجموع علائم بیماری اضافه شده است.

این جراح گوش، حلق و بینی تصریح کرد: البته حتی به دنبال یک عفونت ساده ویروسی نیز فرد ممکن است دچار اختلال حس بویایی شود و ممکن است تا چندین هفته و گاها تا دو سال نیز، حس بویایی به صورت کامل برگشت پیدا نکند.

وی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده توسط انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا ، 27 درصد مبتلایان، در طی هفت روز  و اغلب آنان پس از 10 روز حس بویایی خود را به دست آورده‌اند.

فرشچیان تصریح کرد: میزان بهبود حس بویایی در افراد متفاوت است اما موجب مشکلات عاطفی، افسردگی، اضطراب و انزوا می‌شود.

وی اضافه کرد: جهت درمان این اختلال می‌توان بیمار را تحت درمان دارویی با کپسول‌های زینک‌پلاس یا ویتامین A قرار داد، اما استفاده از دارو حتما با تجویز پزشک صورت گیرد و از مصرف خودسرانه دارو باید خودداری شود.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: جهت  تسریع در فرایند بهبودی استفاده از توانبخشی بویایی مفید است، به گونه‌ای که با کمک بوئیدن چهار بو شامل میخک، اکالیپتوس، لیمو و گل رز ، به مدت ۱۵-۱۰ ثانیه دو بار در روز به مدت سه ماه به برگشت حس بویایی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری ‌کرونا که منجر به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی شده‌اند، کمتر با مشکل از بین رفتن حس بویایی و آنوسمی مواجه می‌شوند.

فرشچیان گفت: برای برگشت حس بویایی باید تغییراتی در سبک زندگی داده شود. در این رابطه ترک سیگار، عدم استفاده از شوینده‌های حاوی کلر، افزایش فعالیت بدنی، شستن مکرر و تمیز نگه‌داشتن بینی با سرم نمکی مفید است.

وی گفت: آنوسمی ممکن است در بیماران هایپو تیروئیدی، آنفولانزا معتادان به الکل، مبتلایان به MS، پولیپ‌های بینی، سوء تغذیه، پارکینسون، دیابت، سکته مغزی و جراحی‌های سینوسی و سابقه رادیوتراپی جهت تومورهای سر و گردن، مبتلایان به آلزایمر، در معرض برخی سموم شیمیایی قرار گرفتن و مصرف برخی داروها و همچنین به صورت مادرزادی نیز دیده شود.

وی ادامه داد: نکته مهم در خصوص ابتلا به آنوسمی در زمان اپیدمی کرونا این است که آلرژی به مواد ضدعفونی کننده حاوی کلر نیز می‌تواند علائم مشابه ابتلا به کووید ۱۹ را ایجاد کند و فردی که این علائم را دارد باید به سابقه اخیر استفاده از اینگونه ضدعفونی کننده‌ها نیز دقت کند.

فرشچیان تصریح کرد: متاسفانه افرادی که در اثر ابتلا به کووید 19 مبتلا به آنوسمی و فقدان کامل حس بویایی می‌شوند، حس چشایی آنان نیز دچار اختلال می‌شود.

وی افزود: با وجود ناشناخته بودن ماهیت بیماری کرونا و افزایش آمار ابتلا به آنوسمی، بهترین راه مبارزه با کرونا ویروس، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورات بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می‌شود.

فرشچیان گفت: با توجه به اینکه فرد مبتلا به کاهش حس بویایی می‌تواند ناقل بیماری باشد، توصیه می‌شود که با بروز این مشکل حدود دو هفته زمان قرنطینه را رعایت کند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: