کد خبر: ۵۶۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
آسیب های ناشی از دویدن به طور معمول شامل ۱۰ مورد مهم است و برای پیشگیری از این موارد می توان ۱۵ راهکار را مدنظر قرار داد.

به گزارش آوای نشاط، با رعایت احتیاط  و کمی برنامه ریزی، می توانید از آسیب های شایع دویدن جلوگیری کنید و قبل از هرچیزی باید به بدن خود گوش کرده و درد را انکار نکنید چراکه درد جزئی اشکال ندارد اما اگر درد مداوم در عضله یا مفصل با استراحت برطرف نشود، باید جهت بهبود آن به پزشک مراجعه کرد.

بخش اول این مطلب که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته است، تحت عنوان «دویدن چه زمانی بلای جان می شود؟»به آسیب های ناشی از دویدن اختصاص یافته بود و بخش دوم آن که در ادامه ملاحظه می کنید مربوط به راهکارهای پیشگیری از آسیب های ناشی از دویدن است.

تنظیم کردن برنامه دویدن

پیش از شروع به برنامه دویدن، با مربی بدنساز مشورت کنید تا برنامه دویدن شما با همخوانی آمادگی جسمانی فعلی و در مسیر اهداف آتی شما تنظیم شود.

گرم کردن و کشش

بسیاری از آسیب ها در نتیجه کشش ناکافی ایجاد می شود و پیش و پس از دویدن، عضلات پشت ساق پا، همسترینگ ها، کشاله ران و چهارسررانی را باید به طور کامل تحت برنامه کششی قرار دهید. علاوه بر این پیش از کشش، به مدت پنج دقیقه برنامه های گرم کردن را مثلا با راه رفتن مدنظر قرار دهید چراکه کشش عضلات سرد ممکن است باعث آسیب شود.

تمرین قدرتی

برنامه تمرینات با وزنه و ورزش های شکمی را در برنامه خود قرار دهید؛ این مساله موجب تقویت عضلات و تکامل قدرت عضلات مرکزی بدن می شود.

تنوع تمرین

شرایط آمادگی بدنی خود را ترکیبی از حرکات مختلف قرار دهید. نباید صرفا بدوید بلکه از ورزش های شنا، دوچرخه سواری، تنیس یا فعالیت های دیگر نیز کمک بگیرید چراکه این موضوع به پیشگیری از صدمات بیش مصرفی که به طور شایعی در انجام حرکات مکرر و تکراری  رخ می دهد، کمک می کند.

پوشش مناسب

از لباس سبک و قابل تنفس استفاده کنید تا به تبخیر عرق کمک کند. به شکل لایه لایه لباس بپوشید و برای محافظت در برابر آفتاب و سرما کلاه سر کنید.  

از جوراب ها و کفش هایی که با پای شما اندازه است و محافظت خوبی دارد استفاده کنید. به یاد داشته باشید کفش های دویدن برای مدت معینی دوام می آورند و اگر کف کفش دویدن شما نازک یا زاویه دار شده، بهتر است کفش جدیدی تهیه کنید. در عین حال باید توجه داشته باشید که اگر مشکلات پا مثل کف پای صاف یا قوس بیش از اندازه پا دارید، از ارتوزهای داخل کفش استفاده کنید.

باهوش بدوید

روی سطح صاف و نرم بدوید و از تپه های با شیب تند تا زمانی که بدنتان به فعالیت عادت نکرده است، پرهیز کنید.

ایمن بدوید

در طول روز یا در نواحی با نور کافی بدوید یا از چراغ استفاده کنید تا دیده شوید. با خود موبایل و کارت شناسایی همراه داشته باشید و اگر از هدفون استفاده می کنید، صدای آن را پایین نگه دارید تا صدای ماشین ها و سایر صداها را بشونید.

توجه به ملاحظات آب و هوایی

شرایط آب و هوایی را پیش از شروع به دویدن چک کنید و اگر درجه حرارت بیش از ۳۲ درجه سانتی گراد یا زیر صفر یا رطوبت زیاد باشد، در فضای آزاد ندوید.

توجه به هیدراتاسیون بدن

در روزهایی که می دوید، دو تا سه لیوان آب اضافه می نوشید. اگر بیش از یک ساعت می دوید، به منظور جایگزینی الکترولیت هایی که در عرق از دست رفته است، از نوشیدنی ورزشی استفاده کنید.

درمان آسیب های شایع دویدن

اغلب صدمات دویدن را می توان با استراتژی های درمانی تسکین داد. اگر درد یا مشکل ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید و باید بدانید که در بعضی موارد شما به درمان های پیشرفته تری برای تسکین صدمات دویدن نیاز دارید.

استراحت

به خود سخت نگیرید. اگر به دویدن ادامه دهید، ممکن است آسیب را تشدید کنید و از روش های جایگزین مثل دوچرخه یا شنا در زمان ترمیم آسیب کمک بگیرید.

یخ و سرمادرمانی

به منظور کاهش درد، التهاب و تورم، از بسته یخ استفاده کنید.

فشار

ناحیه آسیب دیده را با نوار بندی (tape) بپوشانید و از آتل به منظور کنترل تورم و ثابت کردن ناحیه مبتلا استفاده کنید.

بالا ببرید

اگر مچ پا دچار پیچ خوردگی شد یا پا آسیب دید، به منظور کم کردن تورم آن را بالا ببرید.

تسکین دهنده درد

از مسکن های بدون نیاز به نسخه (OTC)  مثل استامینوفن یا ضد التهاب ها مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن بنا به دستور پزشک و به منظور کاهش درد و التهاب استفاده کنید و در صورت درد، فعالیت نکنید و اگر احساس ناراحتی داشتید، از پزشک خود کمک بگیرید.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: