کد خبر: ۵۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
پس از اینکه ایران با توجه به تاخیر طرف هندی در اجرای پروژه خط آهن چابهار- زاهدان، خود دست به کار شد و هند را کنار گذاشت، اکنون یکی از مقامات هند در تهران گفته است، دهلی نو همچنان به تامین بودجه و احداث این خط آهن متعهد است.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از تایمز آو ایندیا، یک مقام ارشد هندی، کنار گذاشتن دهلی نو از سوی ایران برای احداث پروژه خط آهن چابهار- زاهدان را رد کرد و مدعی شد، دهلی نو همچنان به تامین بودجه و احداث این خط آهن که یک بخش ضروری پروژه بندر چابهار به شمار می‌رود، متعهد است.

یک مقام سفارت هند در تهران گفت: «هند به احداث خط آهن چابهار- زاهدان متعهد است و پیوسته با مقامات ایرانی مربوطه در پیشبرد این پروژه مهم در ارتباط است.»

یک مقام آگاه در دولت ایران در مورد دیدگاه تهران گفت: «انتظار می‌رفت هند به علاوه سرمایه گذاری در بندر چابهار، بتواند نفش اساسی تری در تامین بودجه و احداث خط آهن در این مسیر ترانزیتی راهبردی از چابهار به زاهدان و از زاهدان به سرخس در مرز ترکمنستان بازی کند، اما به خاطر نبود تعامل و مشارکت فعال هند، این پروژه توسط بودجه و ظرفیت‌های مهندسی ایران در دست ساخت است.»

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: موانع اساسی بر سر راه تامین مواد لازم برای احداث این خط آهن در حال حل شدن است.

پروژه خط آهن زاهدان، به نقل از مقامات هندی دارای دو قسمت است: «زیرسازی» که زمینی و آماده سازی زمین برای نصب ریل هاست و «روبنا» که شامل ریل گذاری و شن کشی است.

دولت ایران مسئول مرحله نخست و هند مسئول باقی مراحل است. با این حال، بخش هند، نیازمند فولاد است که در حال حاضر تحت تحریم های امریکا قرار دارد و این امر سبب تاخیر شده است.

منبع ایرانی گفت: «از زمانی که بندر چابهار مطرح شده، ایران به چشم انداز مشترک و مشارکت خود با هند برای توسعه این بندر به منظور ایجاد صلح و یکپارچگی اقتصادی در منطقه متعهد بوده است.»

روز گذشته روزنامه دِ هیندو طی گزارشی نوشت: 4 سال پس از اینکه هند و ایران توافقی برای احداث خط آهن بندر چابهار تا زاهدان هم‌راستا با مرز افغانستان امضا کردند، دولت ایران به علت تاخیر طرف هندی در تامین بودجه و آغاز پروژه، تصمیم گرفته است، احداث این خط آهن را خودش انجام دهد.

این روزنامه با اشاره به افتتاح ریل‌گذاری 628 کیلومتری خط  آهن چابهار-زاهدان  در هفته گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه نوشت: علی‌رغم بارها بازدید مهندسان هندی و آماده سازی توسط شرکت راه آهن ایران، هند ظاهرا به علت نگرانی از تحریم‌های امریکا، هرگز کار را شروع نکرده است.

* توافق سه جانبه

پروژه خط آهن میان شرکت راه آهن ایران و شرکت دولتی ساخت راه آهن هند مورد گفتگو قرار گرفته بود، بخشی از تعهد هند به توافق سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان برای احداث یک مسیر جایگزین به افغانستان و آسیای میانه بود.

در جریان سفر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به تهران برای امضای توافق چابهار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و رئیس‌جمهور افغانستان، دو شرکت یادداشت تفاهمی با یکدیگر امضا کردند.

این یادداشت تفاهم احداث خط اهن چابهار-زاهدان بخشی از «کریدور ترانزیتی در توافق سه جانبه میان هند، ایران و افغانستان» بود. شرکت دولتی ساخت راه آهن هند (IRCON) متعهد شد تا تمامی خدمات از ساخت روبنا تا تامین مالی برای پروژه (حدود 1.6 میلیارد دلار) را فراهم کند.

مقامات هندی مدعی هستند، امریکا معافیت تحریمی برای بندر چابهار و این خط اهن تا زاهدان فراهم کرد، اما یافتن تامین‌کننده تجهیزات و شرکا به علت نگرانی در مورد تحریم‌ها دشوار بود. هند اکنون واردات نفت از ایران را به صفر رسانده است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: