کد خبر: ۵۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
وزرای خارجه تونس و الجزائر امروز بر حل سیاسی بحران لیبی و مخالفت با هر گونه دخالت خارجی در این کشور تأکید کردند.

به گزارش آوای نشاط، «نورالدین الری» وزیر خارجه تونس امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با «صبری بوقادوم» همتای الجزائری خود در تونس گفت که دو کشور درباره مسئله لیبی دیدگاه واحدی دارند.

الری افزود که اوضاع لیبی به امنیت ملی تونس و الجزائر لطمه می‌‌زند.

طبق گزارش شبکه سعودی «العربیه»، وزیر خارجه تونس همچنین گفت که موضع ما و الجزائر درباره لیبی بی‌طرفانه است و ما خواهان عدم دخالت خارجی در این کشور هستیم و طرف‌های ذینفع در لیبی را به حل سیاسی بحران این کشور به دور از دخالت‌های خارجی دعوت می‌کنیم.

الری تصریح کرد که ما با کشورهای همسایه برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در لیبی در تماس بوده و در تلاش برای یافتن پیشنهادات عملی جهت دستیابی به گفت‌وگوی داخلی در لیبی و هدایت طرف‌های لیبیایی به سمت راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور هستیم.

وزیر خارجه الجزائر نیز ضمن تأکید بر توافق دیدگاه با تونس در تمامی زمینه‌ها از هماهنگی با تونس در خصوص پرونده لیبی ابراز خرسندی کرد.

بوقادوم با اشاره به اینکه طرف‌های لیبیایی بایستی برای دستیابی به سازش داخلی تلاش کنند، گفت: «نجات لیبی واجب است و ما مخالف دخالت‌های خارجی هستیم».

وی همچنین طرف‌های ذینفع در لیبی را به گفت‌‌وگو فراخواند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.

نیروهای دولت وفاق ملی پس از سیطره بر مناطق جنوبی طرابلس و شهر ترهونه (۸۰ کیلومتری جنوب شرقی طرابلس) در اوایل ژوئن گذشته، پیشروی به سمت شهر سرت را آغاز کرده‌اند.

به گفته مسئولان لیبی دولت وفاق ملی در صدد بازپس‌گیری سرت و پایگاه الجفره است حال آنکه نیروهای بین‌المللی در تلاش هستند تا از وقوع درگیری نظامی جدید در لیبی جلوگیری کنند و کشورهای حامی حفتر نیز در تلاش هستند تا از پیشروی نیروهای حفتر در شرق ممانعت کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: