کد خبر: ۵۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵
رئیس‌جمهوری الجزایر:
رئیس جمهوری الجزایر از مراکش خواست تا احداث پایگاه‌های نظامی در مرزهای کشورش را متوقف کند. او همچنین تاکید کرد، به صورت جدی برای برقراری صلح در لیبی تلاش می‌کند و آماده میزبانی از مذاکرات این کشور در الجزایر زیر نظر سازمان ملل است.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لوپینیون» ضمن تاکید بر لزوم توقف احداث پایگاه‌های نظامی توسط مراکش در مرزهای مشترک با این کشور، این اقدام را «اقدام تنش‌زا» توصیف کرد.

الجزایر قبلا از اقدام مراکش در ساخت آنچه آن را "پایگاه نظامی در مجاورت با مرزهایش در منطقه جراده" (در ۳۸ کیلومتری مرزهای شرقی‌اش) خوانده، شکایت کرده بود.

اما منابع نظامی مراکش تاکید کردند، مساله مربوط به یک مقر برای اقامت نیروهای نظامی است که به حد پایگاه نظامی نمی‌رسد.

تبون در ادامه تصریح کرد، شهروندان الجزایری از بیماری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سابق این کشور و گروه‌هایی که وی را احاطه کرده بودند، رنج می‌برند و این امر عامل نابودی توانمندی‌های الجزایری‌ها شده است.

تبون همچنین گفت: قصد ندارم تا ابد حکومت کنم بلکه من از طرف جامعه مدنی و جوانان برای ساخت موسسات نامزد شدم و تا پایان دوره کنونی حکومتم به وظایفم عمل می‌کنم و امیدوارم  همه امور حل و فصل شوند و شرایط اجتماعی و اقتصادی بهبود یابد. برای این‌که مجددا برای دور دوم ریاست‌جمهوری کاندیدا شوم باید شرایط دیگری فراهم شود.

وی ضمن تاکید بر عزم خود برای تداوم سیاست آرام، گفت، تصمیمات آرام سازی ادامه خواهند یافت و الجزایر وارد مرحله سرکوب نشده است.

تبون ادامه داد، مخالفان و جامعه مدنی، دو مسأله ضروری هستند و کشور قدرتمند و عادل تنها ضامن برای ایجاد دموکراسی است و عکس آن چیزی جز آشوب نیست.

رئیس‌جمهوری الجزایر همچنین به مساله استعمار فرانسه علیه کشورش پرداخت و گفت: اعتراف فرانسه به جنایت‌های مرتکب شده در دوره استعمارگری و عذرخواهی این کشور از الجزایر، نزد ملت این کشور مهمتر از جبران خسارت‌های مالی و پول است.

وی تاکید کرد، غرامت مالی که امکان ندارد تا ابد از آن چشم‌پوشی کرد، آن جبران خسارات به قربانیان آزمایش‌ها و انفجارهای هسته‌ای در جنوب الجزایر است که تا به این لحظه بر زندگی و بشریت تاثیر داشته است.

او در ادامه اشاره کرد، بیش از ۲۰ میلیون فرانسوی با الجزایر و الجزایری‌ها در ارتباط هستند و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به نسلی جدید تعلق دارد نه لابی‌هایی که می‌خواهند روابط الجزایر و فرانسه را از بین ببرند کما این‌که او برای مقابله با این لابی‌ها که قصد نابودی تلاش‌هایش را دارند، وارد عمل شده است.

رئیس جمهوری الجزایر گریزی نیز به بحران لیبی زد و گفت، باید براساس طرح نقشه‌ راه جدید برای لیبی عمل شود که به انتخاباتی تحت نظارت امنیتی و تشکیل دولت انتقالی از دل یک توافق ملی در این زمینه بینجامد.

تبون تصریح کرد: کمک به لیبی وظیفه ماست،‌ حتی اگر این مساله منجر به نارضایتی کشورهایی شود که در این کشور منافع اقتصادی دارند.

وی اضافه کرد: راهکار نظامی راه حل نیست ما به طور جد برای آرام کردن اوضاع این کشور تلاش می‌کنیم و الجزایر آماده میزبانی از مذاکرات لیبی زیر نظر سازمان ملل است.

تبون افزود: لیبیایی‌ها خواهان صلح هستند و همه راه‌حل‌هایی که از سال ۲۰۱۱ اجرا شده شکست خورده‌اند و ما باید طرح نقشه جدیدی را ترسیم کنیم که به انتخابات طی دو یا سه سال بینجامد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: