کد خبر: ۵۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نمونه حالب مصنوعی که با استفاده از نانو تکنولوژی در این مرکز تولیدشده در حال گذراندن مراحل آزمایش حیوانی است.

به گزارش آوای نشاط، دکتر عباس بصیری گفت: لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد میزنای یا حالِب نام دارد. این مجرا از لگنچه منشأ گرفته و به مثانه ختم می‌شود، حالب در افراد بالغ معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارد.

وی ادامه داد: پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از حدود سه سال پیش فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند و در تلاش هستند با ساخت این وسیله خدمت بهتری به بیماران ارائه دهند.

بصیری با بیان این‌که حالب مصنوعی ایرانی به یک سگ پیوند زده شد و منتظر نتایج این اقدام هستیم، اظهار کرد: داربست این طرح از نوع نانوتکنولوژی بوده و بر روی این داربست سلول کاشته می‌شود تا بتوان حالب را در وضعیت عادی و طبیعی تولید کرد.

وی گفت: مطالعات حیوانی این کار حداکثر تا سال آینده به اتمام می‌رسد و پس از رفع نقایص احتمالی، آماده بهره‌گیری آن در انسان خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که تاکنون تولید حالب مصنوعی در منطقه نداشتیم، بیان کرد: این وسیله طوری ساخته‌شده که سلول‌های طبیعی حالب در آن رشد کند تا یک حالت طبیعی را به خود گیرد و بیماران با استفاده آن دچار مشکل نشوند.

بصیری به سایر اقدامات این مرکز اشاره کرد و گفت: کیت تشخیص وجود اگزالات در کلیه، یکی از عوامل پیشگیری‌کننده سنگ کلیه بوده که در حال تهیه است و زمانی که این کیت‌ها به بازار عرضه شود، این اختراع به نام ایران و به‌صورت پتنت در آمریکا ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: