کد خبر: ۵۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
طبق اعلام وزارت امور خارجه، در میان دانش آموختگان برنامه‌های تبادل تحصیلی و فرهنگی آمریکا، بیش از ۷۵ برنده جایزه نوبل و ۴۵۰ رئیس کشور و دولت فعلی و سابق جای دارند. با توجه به پیوند‌های شخصی که دانشجویان خارجی نسبت به آمریکا پیدا می‌کنند، اغلب آن‌ها به عنوان سفیران غیررسمی ایالات متحده به کشور‌های خود بازمی گردند.

به گزارش آوای نشاط، تصمیم روز ششم جولای اداره مهاجرت آمریکا در ارتباط با دانشجویان خارجی ساکن آمریکا، بر عده زیاد دیگری جز خود 870 هزار دانشجوی خارجی تاثیر خواهد گذاشت.
بر اساس آنچه که من درباره قدرت و نفوذ تحصیلات عالی در آمریکا می دانم، این تصمیم می تواند شهریه پرداختی دانشجویان آمریکایی را افزایش دهد، به بهای از دست رفتن هزاران شغل در سراسر کشور تمام شود و شهرت و اعتبار آمریکا در جهان را تضعیف کند.
بر اساس این قانون جدید، دانشجویان خارجی تنها در صورتی می توانند در آمریکا بمانند که در پاییز امسال کالج ها یا دانشگاه های آنها کلاس های خود را حضوری برگزار کنند. در غیر این صورت اگر  قصد تحصیل در یکی از موسسات فراوانی را داشته باشند که قرار است انحصارا از طریق آنلاین به آموزش دانشجویان خود ادامه دهند، قادر به گرفتن ویزا، ورود به کشور یا ماندن در کشور نخواهند بود.
در نتیجه هزاران دانشجو از دیگر کشورها که در این دانشگاه ها حضور دارند  و برنامه ای برای هیچ گونه آموزش حضوری در پاییز حضوری ندارند، باید فوری خود را به یک موسسه دیگر انتقال دهند، در این صورت با خطر اخراج از کشور مواجه می شوند.
در چشم انداز چیزی که مقامات سلامت عمومی آمریکا آن را «یک ویروس خارج از کنترل» توصیف می کنند، این قانون مهاجرت جدید موسسات آموزشی آمریکایی را در مخمصه قرار خواهد داد. آنها باید بین گرد آوردن دانشجویان در فضای دانشگاه برای رعایت مقررات مهاجرتی یا زیرپاگذاشتن اقدامات احتیاطی مرتبط با سلامت همگانی نظیر فاصله گیری فیزیکی یکی را انتخاب کنند.
وقتی پای دانشجویان خارجی به میان می آید اگر گزینه آموزش آنلاین از روی میز برداشته شود، انجام هر دو این کارها ممکن است دشوار باشد. و این یعنی کالج ها و دانشگاه های آمریکایی ممکن است متحمل زیان مالی قابل توجهی به شکل از دست دادن درآمدهای خود از محل شهریه ها شوند که  از زیان هایی که به دلیل شیوع کووید19 پیش بینی کرده بوده اند فراتر خواهد رفت.

فشار روی موسسات آموزشی
تا ششم جولای بیش از هزار کالج و دانشگاه طرح های مربوط به برنامه تحصیلی پاییز خود منتشر کرده اند. البته در 60 درصد طرح های ارائه شده قرار بر برگزاری کلاس های حضوری است، 24 درصد آنها قصد دارند  برنامه درسی حضوری-آنلاین را به اجرا بگذارند و 9 درصد قرار است دوره های خود را به شکل آنلاین برگزار کنند. بقیه موسسات هنوز تصمیمی در این باره نگرفته اند.
اکنون برخی از این موسسات مجبور خواهند شد برای یافتن راه های جایگزینی تقلا کنند که بتوانند بدون زیرپاگذاشتن این قانون جدید، همچنان به ثبت نام از دانشجویان خارجی ادامه دهند. بر اساس قانون جدید اداره مهاجرت، دانشگاه ها باید تا اول آگوست گزارش دهند که در نظر دارند چه برنامه ای را به اجرا بگذارند.

تاثیرات دامنه دار
تاثیر این قانون جدید صرفا به صدها هزار دانشجوی خارجی محدود نمی ماند که در موسسات آموزشی آمریکایی ثبت نام کرده اند و 4.39 درصد از 20 میلیون نفری را تشکیل می دهند که در حال حاضر در کالج ها و دانشگاه های آمریکا تحصیل می کنند. این قانون می تواند بر این موسسات، کادر علمی و اجتماعات محلی آنها نیز تاثیر بگذارد.
در نظر بگیرید که کالج ها و دانشگاه ها که در یک ایالت از هر 5 ایالت از بزرگ ترین  کارفرمایان به شمار می روند، تا پیش از این نیز به دلیل همه گیری کرونا متحمل زیان های مالی سنگینی شده اند.
در حالی که بودجه بسیاری از موسسات آموزشی به دلیل اجبار به استرداد شهریه دانشجویان در بهار 2020 ، اختلال در فعالیت های تحقیقاتی، لغو رویدادهای ورزشی و کاهش بودجه های فدرال کاهش یافته است، دیگران همچنان منتظرند تا ببینند آیا خواهند توانست به اهداف ثبت نامی خود برای پاییز آینده برسند یا خیر.
با این حال تاکنون بیشتر از 200 کالج و دانشگاه اعلام کرده اند که از تعداد نیروی کار خود کاسته اند، به عده ای از کارکنانشان مرخصی داده اند و قراردادهای عده ای دیگر را تمدید نکرده اند.
در زمانی که ایالات متحده تلاش دارد بر بیکاری بی سابقه غلبه کند و بزرگ ترین بحران سلامت ملی خودطی یک قرن گذشته را مدیریت کند، به نظر می آید که دانشجویان خارجی وسط یک اختلاف نظر حزبی بر سر بازگشایی کشور گرفتار شده باشند.
به اجرا گذاشته شدن این قانون جدید، می تواند بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها را در وضعیت غیرممکنی قرار دهد: افزایش دادن تعداد کلاس های حضوری و در نتیجه افزایش خطر انتشار بیشتر کووید19.

دانشجویان خارجی چه مزایایی دارند
با توجه به میزان مشارکت دانشجویان خارجی در اقتصاد، می توان فرض را بر این گرفت که اداره مهاجرت راهی برای نگه داشتن آنها درداخل کشور پیدا خواهد کرد.
دانشجویانی که این قانون جدید شامل حال آنها می شود، همان کسانی هستند که به  حمایت از حدود 460هزار شغل در آمریکا کمک می کنند.
شهریه ها و دریافتی های بالاتری که آنها می پردازند، پایین تر نگه داشتن شهریه ها برای دانشجویان آمریکایی را امکان پذیر می کند. ولی  نقش آنها از کمک به اقتصاد فراتر می رود.

استعدادهای آکادمیک آنها به پیشرفت اکتشافات علمی کمک می کند که با توجه به مبارزه کنونی کشور با کووید19 بیشتر از هر زمان دیگری به آن نیاز است. پیامد بدتر این تصمیم این است که این دانشجویان تحصیل در دیگر کشورها به جای آمریکا را انتخاب کنند. برای مثال هم اکنون استرالیا و نیوزیلند در حال تسهیل سیاست های خود در این زمینه هستند.

 واگذار کردن عرصه به دیگر کشورها
 بیرون کردن دانشجویان خارجی قطعا می تواند به کاهش نفوذ آمریکا در جهان نیز منجر شود. طبق اعلام وزارت امور خارجه، در میان دانش آموختگان برنامه های تبادل تحصیلی و فرهنگی آمریکا، بیش از 75 برنده جایزه نوبل و 450 رئیس کشور و دولت فعلی و سابق جای دارند. با توجه به پیوندهای شخصی که دانشجویان خارجی نسبت به آمریکا پیدا می کنند، اغلب آنها به عنوان سفیران غیررسمی ایالات متحده به کشورهای خود بازمی گردند.
در نتیجه احتمال اینکه دانش آموختگان خارجی در آمریکا هنگام جستجوی ایده ها و توافقات تجاری به ایالات متحده نگاه کنند بیشتر می شود و از نفوذ خود در خارج از کشور استفاده کنند که این امر در راستای منافع آمریکا قرار دارد.
در حالی که سهم دانشجویان خارجی که در آمریکا تحصیل می کنند به شدت کاهش پیدا کرده – از 28 درصد مجموع 2.1 میلیون دانشجویان خارجی در سطح جهان در سال 2001 به 21 درصد 5.3 میلیون دانشجوی خارجی جهان در سال 2019 – سایر کشورها به دلیل راهبردهای ملی که اتخاذ کرده اند، دستاوردهای مهمی در جذب استعدادهای جهانی  داشته اند.
قابل ذکرتر از همه چین است که هم اکنون میزبان نزدیک به یک دانشجو از هر 10 دانشجویی است که در سطح جهان در خارج از کشور خود تحصیل می کند، از جمله تعداد دانشجویان آفریقایی حاضر در چین، از  مجموع دانشجویان آفریقایی حاضر در انگلیس و آمریکا بیشتر است. یک دلیل افزایش دانشجوی خارجی در چین  به عنوان یک مقصد تحصیلی، این است که رهبران این کشور متوجه شده اند که چین از نظر قدرت نرم از آمریکا عقب است و تنها عده معدودی از رهبران جهان هستند که از موسسات آموزشی چین فارغ التحصیل شده اند.

از نظر من خط مشی جدید اداره مهاجرت را صرفا باید تازه ترین گام آمریکا درعقب نشینی گسترده از حضور جهانی دانست که راه را برای سایر کشورها باز می کند تا تعداد بیشتری از دانشجویانی را جذب کنند که در غیر این صورت احتمالا تحصیل در ایالات متحده را انتخاب می کنند.

نویسنده: دیوید دی ماریا (David L. Di Maria) استادیار تحصیلات بین المللی در دانشگاه مریلند

منبع: https://b2n.ir/599026

انتهای پیام.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: