کد خبر: ۵۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
راغفر
«امن ترین راه جبران کسری بودجه دولت استفاده از ظرفییت های مالیاتی است» حسین راغفر با اعلام این موضوع گفت: «افزایش نرخ دلار پیامدهای اجتماعی و سیاسی گسترده ای را به همراه خواهد داشت».
به گزارش آوای نشاط، حسین راغفر، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگاران افزایش نرخ ارز را یک تصمیم حکومتی دانست و اعلام کرد: «دلیل این اتفاق فقدان منابع دولت و بخش عمومی است.

 راغفر بالابردن نرخ دلار را ساده ترین راه برای جبران کسری بودجه دانست و بیان کرد: « روش های دیگری نیز به این منظور وجود دارد که منطقی ترین و امن ترین آنها افزایش ظرفیت های مالیاتی است و استفاده از آنها به روش درست میتواند بودجه را تامین کند. برای مثال در اسفند و فروردین حدود 500 هزار میلیارد تومان در بازار سهام معاملات انجام شده که اگر 10 درصد مالیات از آن گرفته میشد 50 هزار میلیارد تومان برا دولت درآمد حاصل شده بود».

این استاد اقتصاد آنچه در حال رخ دادن است را یک فاجعه اقتصادی خواند و عنوان داشت: «این تصمیم پیامدهای اجتماعی و سیاسی گسترده ای را به همراه خواهد داشت. این روشی که حاکمیت انتخاب کرده بسیار روش پر هزینه ایست و پیامدهای سهمگینی دارد. کاری که از دست ما بر میاد فقط هشدار است».
حسین راغفر نرخ ارز را در آینده همچنان صعودی اعلام کرد و اظهار داشت: «در شرایط کنونی به دلیل مشکلات مالی دولت این نرخ افت چندانی نخواهد داشت. این یک ترفند و بازی روان شناختی است تا جامعه را برای دلار گران قیمت آماده کنند».

وی همچنین پیامدهای منفی بالا رفتن نرخ دلار را اینگونه شرح داد: «در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت که اقتصاد داشته باشیم. تولید در کشور به شدت آسیب میبینند و کارخانه ها از گردونه تولید حذف میشوند و حذف فعالین بخش های مولد باعث گسترش بیکاری در کشور میشود و درآمد ها سقوط میکند. بیکاری بالا به معنای رشد جرائم و آسیب های اجتماعی مانند خودکشی و طلاق است و افزایش خشونت، کودکان کار و مهاجرت های گسترده را به دنبال دارد و بعد هم ناآرامی های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. نتایج این تصمیم بسیار سنگین خواهد بود».

این کارشناس مسائل اقتصادی نتیجه اقتصادی این افزایش نرخ را یک چرخه تورمی دانست و بیان کرد: «بازارهای موازی تاثیر مستقیم تورمی خواهند دید و رشد تورم در کشور بی سابقه خواهد بود و به طور طبیعی روی قیمت تولیدات اثر میگذارد و بعد مخارج دولت بالا میرود و کسری بودجه را زیاد میکند و کارخانه ها رواز فعالیت باز میداره و بازارهای داخلی رو به کالاهای خارجی واگذار میکند و باز موجب افزایش تورم میشود و دومرتبه همین چرخه ادامه پیدا میکند و برای کسری بودجه بعدی هم دوباره افزایش قیمت ارز را به دنبال خواهد داشت».

راغفر تاثیرات بازار سهام را در این روزها ناشی از دستکاری در انتظارات مردم خواند و اظهار داشت: «حاکمیت اقتصادی در کشور به این وضعیت دامن میزند. وقتی معافیت مالیاتی برای بازار بورس وضع میکند عملا میخواهد این بازار را پر رونق کند. اما متاسفانه این وضعیت بسیار شکننده است و به زودی شاهد آسیب های جدی به مردمی خواهیم بود که فقط توسط هیجان های تبلیغاتی وارد این فضا شده اند که طبیعتا انگشت اتهام را متوجه نظام تصمیم گیری های اساسی در کشور میکند که در واقع نوعی فریب کاری بوده و مردم را به تصمیماتی سوق داده که مصالح عمومی مردم درش نبوده است».

وی در آخر افزود: «این شکل از حکم رانی اقتصادی شکست خورده است و به شرایط پر تحول و پر فشار جامعه پاسخ نمیدهد. ما آسیب های رکود طولانی در کشور را شاهد بودیم و حاکمیت یک اقتصاد سفته بازی و سودا گری را میبینیم. باید اقدامات اساسی تری صورت بگیرد».
 
*جام جم
 
انتهای پیام/
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: