کد خبر: ۵۶۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
هزاران نفر از مردم صربستان در دومین شب پیاپی با تظاهرات در «بلگراد» و دیگر شهرهای مهم این کشور، به سیاست‌های رئس‌جمهور صربستان در کنترل «کرونا» اعتراض کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.

 به گزارش آوای نشاط، هزاران نفر از مردم معترض صربستان در دومین شب پیاپی در «بلگراد» و دیگر شهرهای مهم این کشور تظاهرات برپا کردند تا به اقدام «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در تشدید محدودیت‌های قرنطینه مربوط به کرونا اعتراض کنند که این اعتراضات همچون شب اول با خشونت و درگیری همراه بود.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، معترضان همچون شب اول اعتراضات با نیروهای امنیتی درگیر شدند و سنگ‌هایی را به سمت یکدیگر پرتاب کردند و پلیس نیز بار دیگر از گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرد.

 

آنطور که رسانه‌ها گزارش کرده اند، نیروهای پلیس بلگراد نیمه‌شب گذشته (چهارشنبه) به وقت محلی بعد از پنج ساعت درگیری و خشونت و اعتراضات، در نهایت انبوهی از معترضان را متفرق کردند.

آنچه که روز سه‌شنبه بعنوان اعتراض به تشدید محدودیت‌های مرتبط با کرونا در بلگراد آغاز شد، خیلی فوری به حمله معترضان به ساختمان پارلمان صربستان و درگیری با نیروهای پلیس تبدیل شد.

معترضان با استفاده از سطل‌های زباله و گلدان‌هایی که در خیابان‌ها قرار گرفته بود، برای خود موانعی را ایجاد کردند و آنطور که رسانه‌های محلی گزارش کردند، برای چندین ترافیک سنگینی را برای وسایل نقلیه در مرکز شهر به وجود آوردند.

طبق گزارش راشاتودی، دولت صربستان نیز با پلیس ضدشورش، خودروهای زرهی ژاندارمری و سواره‌نظام‌ خود به اعتراضات پاسخ داد.

«نبوجسا استفانوویچ» وزیر کشور صربستان اعلام کرد که ۱۰ افسر پلیس در اعتراضات روز چهارشنبه زخمی شدند و مدعی شد که پلیس تنها علیه آندسته از معترضانی اعمال زور کرده که قصد حمله به آنها را داشته است.

با اینحال، یک کلیپ ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که افسران پلیس را در حال حمله به یکی از معترضانی که روی زمین افتاده نشان می‌دهد و علیرغم آنکه وی هیچ‌گونه حرکت و خشونتی ندارد، تعداد زیادی از نیروهای پلیس وی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.

ووچیچ بعد از اولین شب اعتراضات، «تندروهای راستگرا» را مقصر خشونت در پایتخت صربستان دانست و بدون هرگونه شفاف‌سازی، سرویس‌های امنیتی خارجی را به اعمال نفوذ در اعتراضات صربستان متهم کرد.

طبق گزارش راشاتودی، علاوه بر بلگراد، گزارش‌هایی از اعتراضات در شهرهای «نیس» و «نووی ساد» نیز منتشر شده است.

روزسه شنبه هفته جاری، هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به تصمیم دولت این کشور در تشدید محدودیت‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، در خیابان‌های «بلگراد» تظاهرات برپا کردند که با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شهر را به صحنه جنگ تبدیل کرد.

«الکساندر ووچیچ» رئیس‌‌جمهور صربستان روز سه‌شنبه از وضع مجدد محدودیت‌هایی به منظور پیش‌گیری از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور خبر داد و تصریح کرد که قوانین جدید منع آمد و شد از روز جمعه هفته جاری اجرا خواهد شد و در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) نیز ادامه خواهد داشت.

طبق این گزارش، اعتراضات احتمالاً به دلیل محدودیت‌های مرتبط با «کووید-۱۹» آغاز شد اما انگیزه حاضران در آن ظاهراً تاحدودی مربوط به نارضایتی و دلزدگی آنها از سیاست‌های صربستان می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: