کد خبر: ۵۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴
رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تهران در خصوص شایعه وجود درختان طلسم و دعا در پارک لاله پایتخت توضیحاتی داد.

به گزارش آوای نشاط، روی درختان رو نگاه کنید!... ببینید!...

من متوجه شدم... اینجا یکی از معابر اصلی پارکه... رو تمام درختا با چه خط زیبایی طلسم و جادو نوشته شده. من فکر کردم یه درخته. بعد که رفتم جلو می‌بینم رو تمام درختا هستش و قشنگ سر فرصت انجام شده... مشخصه که کاملا هماهنگ شده س، چون اینجا پارکیه که هیچ وقت خلوت نیست و همیشه شلوغه...دقیقا از پایین تا بالای درخت وجود داره. جاهایی که حتی دست هم بهشون نمی‌رسه...

الان این یه قسمتی از پارکه... اینجا کلمه رحیم رو می‌بینید... "

 این صحبت‌های یکی از شهروندان در روز‌های اخیر, بهانه‌ای شد تا به منظور صحت و سقم این موضوع راهی پارک لاله تهران شوم. پارکی که نوشته‌های روی برخی از درختان آن چند روزی است که تیتر رسانه‌ها شده است.

وارد پارک که شدم اتاقک سفید رنگی که یک خانم تقریبا میانسال در آن نشسته بود و استراحت می‌کرد نظرم را به سمت خود جلب کرد.

از او در خصوص این ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی پرسیدم که در پاسخ گفت: " واقعیت اینه که منم تا صبح امروز از موضوع درختا هیچ اطلاعی نداشتم، چون اینجا درختای زیادی هست که خیلی از مردم روی تنه شون کنده کاری می‌کنن وُ یادگاری می‌نویسن، اما موضوع طلسم و جادو روی یه تعداد درخت رو از یکی از دوستام متوجه شدم، اما حقیقتا توی این چند سالی که اینجا مشغول کارم اصن همچین درختایی ندیدم."

پس از صحبت‌های او راهی یکی از اتاقک‌های نگهبانی شدم. پیرمردی با پوشش شهرداری مشغول کار بود که از او در خصوص شایعه درختان منقوش به طلسم و جادو  پرسیدم و او هم با اظهار بی اطلاعی, مرا به سمت نگهبانی ورودی پارک هدایت کرد.

حدود دویست متر آن طرف تر، مرد میانسالی روی صندلی نشسته بود که از او هم در این خصوص پرس و جو کردم، امّا او هم با وجود این که بیش از یک دهه از فعالیتش در این پارک می‌گذشت از این موضوع و حتی وجود چنین درختانی در پارک اظهار بی اطلاعی کرد.

مرد میانسال، مرا به سمت مدیریت پارک هدایت کرد. راهی آن جا بودم که با درختان متعددی روبرو شدم که روی تنه آن‌ها یادگاری‌های مختلفی نوشته شده بود.

وارد دفتر مدیریت پارک شدم. برای صحت ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی با دو سه نفر از مسئولان آن جا گفت وگو کردم که یکی از آن ها، برای روشن شدن هرچه بیشتر این موضوع ویدیوی واکنش فوری شهرداری منطقه ۶ را پخش کرد که در آن این طور گفته شده بود:

" در جریان یکی از نمایشگاه‌های فرهنگی برگزار شده در سال‌های اخیر، حکاکی‌ها و نوشته‌های روی برخی از درختان, توسط تعدادی از هنرمندان با خط نستعلیق انجام شده بود که برای ترمیم پوست درختان و حذف این حکاکی و خطاطی ها، پاکسازی‌ها با رعایت اصول حفظ نباتات و استفاده نکردن از سموم شیمیایی صورت گرفت که امیدواریم با فرهنگ سازی بیشتر در جهت حفظ محیط زیست، در هیچ جای این سرزمین، شاهد موارد این چنینی نباشیم."

بدنبال این موضوع، مهدی کاوه، رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود درختان طلسم و جادو در پارک لاله پایتخت اظهار کرد: معمولا پارک‌های هر شهری، پایگاه برگزاری مراسم‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هستند که پارک لاله هم به عنوان یکی از پارک‌های ملی کشور نه تنها از این موضوع مستثنا نیست بلکه تا پیش از شیوع کرونا با برگزاری چنین مراسم‌ها و فعالیت‌هایی در سطح گسترده روبرو بوده است.

وی بیان کرد: روز جمعه، ویدیویی به دست ما رسید که شهروندی در آن، به موضوع طلسم و جادو حک شده روی تنه برخی از درختان پارک لاله اشاره کرده بود که به منظور بازدید و صحت و سقم این موضوع به سرعت در موقعیت قرار گرفتیم و از درختانی که منقوش به یک سری خطوط بودند، بازدید کردیم و بلافاصله هم به همراه همکاران مربوطه کار پاکسازی و امحا این نوشته‌ها را انجام دادیم.

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تهران تصریح کرد: به منظور روشن شدن هرچه بیشتر این موضوع، از مدیران وقت و همکاران فعال سال‌های گذشته استعلام گرفتیم که مشخص شد در سنوات قبل، یک نمایشگاه فرهنگی در موقعیت درختان مذکور برگزار شده که در جریان آن آثار خطی جوهری و رنگ‌هایی بر پایه آب کار شده بود که خطوط روی تعدادی از این درختان در طول این سال‌ها به دلیل پوست اندازی ازبین رفته بودند و روز جمعه هم تعداد باقیمانده را پاکسازی کردیم که در این میان، نکته حائز اهمیت این است که هیچ یک از این خطوط منقوش هیچ گونه آسیبی را به این درختان وارد نکرده بودند.

کاوه گفت:این نوشته‌ها بدلیل بر پایه آب بودن به راحتی قابل پاکسازی بودند و خطوط و رنگ‌های کنونی به جای مانده هم ناشی از انعکاس نور و سایه‌ها هستند و در حال حاضر, هیچ گونه اثر سوء‌ای برای درختان ایجاد نکرده اند.

وی ادامه داد: این اتفاق, در سال‌های قبل صرفا در قالب نمایشگاه رخ داده و موضوع چالش برانگیزی هم نبوده و نیست، امّا صحبت‌های شهروند مذکور در ویدیوی منتشر شده, خود مبنی بر دو موضوع است. اول این که، هیچ یک از مسئولان مربوطه هنگام منقوش کردن خطوط به منظور ممانعت از این کار در پارک حضور نداشته اند و دیگر این که موضوع طلسم و جادو بودن این خطوط که بر آن تاکید شده کاملا نادرست و کذب است.

رئیس اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۶ تهران در پایان تاکید کرد: در شرح وظایف ما عنوان شده است که به برطرف شدن مشکلات موجود در سطح شهر بپردازیم، اما این که اهداف شهروندان این چنینی چیست؟! و به چه منظوری سعی در تشویش اذهان عمومی دارند در حیطه وظایف ما نیست چرا که رسالت ما حفظ درختان و فضای سبز است و هرگز در مسائلی که با شایعاتی همراه است ورود نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: