کد خبر: ۵۶۰۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
تفاهم‌نامه مشترکی میان مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در راستای ارائه خدمات قضائی رایگان به گروه‌های تحت پوشش به امضاء طرفین رسید.

به گزارش آوای نشاط، بعد از ظهر امروز آیین امضاء تفاهم نامه مشترک در راستای ارائه خدمات قضائی رایگان به گروه‌های تحت پوشش با حضور عیسی زارع پور، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، حسن روحانی‌نیا، مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

در ابتدای این آیین، روحانی‌نیا ضمن خیرمقدم‌گویی به حاضرین گفت: در حال حاضر در کشور حدود ١١٠٠ دفتر خدمات الکترونیک قضائى وجود دارد که به عنوان ویترین قوه قضائیه است و الان در نقاط مختلف کشور مستقر هستند که بخش عمده‌اى از وظایف قوه قضائیه در این دفاتر انجام مى شود و صلاحیت‌هاى جدیدی نیز به آن‌ها داده خواهد شد.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی خاطرنشان کرد: از گذشته این تصور بود که عموما افراد خیری در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی هستند که سعى مى‌کردند که وظیفه انسانى و اخلاقى خودشان را انجام دهند اما در هیأت مدیره کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی بخثى مطرح شد تا این کار را نظام‌مند کند.

وی با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضائیه اظهار کرد: توفیقیست که کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی بتواند در این زمینه و در حمایت از اقشار محروم و تحت پوشش ورود کند.

روحانی‌نیا تصریح کرد: در ادامه اذن لازم را از قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گرفتیم که در نهایت منتهى به تفاهم‌نامه‌ای شد که منظور این جلسه است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تاکید کرد: با امضاء این تفاهم‌نامه مى‌توانیم ادعا کنیم افراد محرومی که به دفاتر مراجعه می‌کنند، به تدریج از این امکان بهره‌مند مى‌شوند که هیچ پرداختى نداشته باشند که این توفیقی براى نظام اسلامى است.

بختیاری در ادامه این جلسه اظهار کرد: اقدامی که امروز انجام می‌شود، کار بسیار ارزشمندیست و باید توجه داشت که نگاهى که باید به محرومان داشته باشیم، باید نگاه مهربانى و تکلیفی باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: درخواست من است که تکریم اقشار محروم را تکلیف کنید تا رعایت شود و اینکه به این افراد خدمت مى‌کنیم، تکلیف است.

وی تصریح کرد: این تفاهم‌نامه در راستای استیفاى حق و حقوق آن‌‌هاست؛ چرا که این اقشار زبان و قلم دفاع ندارند.

بختیاری در ادامه گفت: از آن‌هایى که در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی هستند، خواهش دارم که در کنار این موضوع، راهنمایى لازم را در جهت استیفای حق این افراد داشته باشند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) عنوان کرد: همچنین از اعضاء هیأت مدیره درخواست داریم تا این کمک استمرار پیدا کند و اگر امکانش وجود دارد، ضمن افزایش ظرفیت، اولویت را به خانواده یتیمان و روستایى بدهند.

قبادی‌دانا در ادامه این آیین با اشاره به جلسه مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) با ریاست قوه قضائیه اظهار کرد: در آن جلسه رئیس قوه قضائیه گفت که باید ساز و کار لازم براى رسیدگى به حقوق محرومان ایجاد شود؛ بنابراین عزیزان در مرکز آمار و فناورى اطلاعات قوه قضائیه، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و بخش های حقوقی سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) به یک تفاهم‌نامه رسیدند که مشتمل بر این است که ساز و کارى براى رسیدگى به امور حقوقى و قضائى محرومان ایجاد شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با قدردانى از سرعت عمل و زمینه‌سازى براى تسریع این امر گفت: تفاهم‌نامه‌هایى را در زمینه حمایت از اقشار محروم با کانون وکلا و مجموعه‌هاى وکلا قوه قضائیه براى احقاق حقوق این افراد داشته‌ایم.

وی اذعان کرد: مددجویان بهزیستى کسانى هستند که زمینه برای پیگیرى حقوقشان فراهم نیست و ممکن است مشکلاتى در این زمینه داشته باشند؛ لذا تسهیل و تسریع کردن زمینه‌هاى حقوقى باعث مى‌شود تا این افراد بتوانند بدون لکنت زبان پیگیر حقوق خود باشند که امروز زمینه آن فراهم مى‌شود و مى تواند به تدریج به روند احقاق حقوق این عزیزان کمک کند.

قبادی‌دانا بیان کرد: امیدمان این است این که این عزیزان در سایر مراحل دادرسی نیز مورد تکریم قرار گیرند و شخصیت آن‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که اگر محرومند، اما محبوب‌ترین بندگان نزد خدا هستند.

زارع پور نیز در ادامه این آیین گفت: این قدم هر چند کوچک است اما جسارت این را به اقشار محروم می‌دهد که بتوانند حقوق خود را پگیرى کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پاداش اخروی خدمت کردن در قوه قضائیه چندین برابر دستگاه‌هاى دیگر است؛ چرا که کسی که به دستگاه قضائی مراجعه می‌کند، در نهایت استیصال مراجعه مى‌کند.

وی افزود: این قدمى که امروز به همت دوستان در کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی برداشته شد، گام بلندیست؛ البته این رویه قبلاهم بوده اما امروز تبدیل به یک رویه شده و خوشحالیم که این دغدغه دینى که دغدغه مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه است، مورد عنایت قرار گرفت.

زارع‌پور خطاب به مسئولان دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: خواهشی که از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی دارم این است که شأن و منزلت کسانى که مشمول تفاهم‌نامه مى شوند، رعایت شود و کسی متوجه نشود که از این افراد هزینه‌اى گرفته نمى‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: وعده مى‌دهم به سرعت سامانه‌ای راه‌اندازى کنیم که مشخصات مشمولان این تفاهم‌نامه به طور اتوماتیک در آن ذکر شود که این اقدام نیز در راستای تکریم این افراد است.

ارائه راهنمایی‌های حقوقی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به اقشار محروم از دیگر تاکیدات رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بود.

زارع‌پور در پایان اظهار کرد: انشالله این اعداد در تفاهم‌نامه تکمیل شود و به گونه‌اى زمینه را فراهم خواهیم کرد که اقشار محروم بخاطر هزینه، از پیگیرى حقوق خود بازنمانند.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه مشترک در راستای ارائه خدمات قضائی رایگان به گروه‌های تحت پوشش به امضاء طرفین رسید.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: