کد خبر: ۵۶۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
یک تحقیق آمریکایی از رسوایی جدیدی درباره ابزار پروپاگاندای امارات و تلاش برای بهبود وجهه‌اش از طریق انتشار مقالات شخصیت‌های جعلی در رسانه‌های آمریکا و بد جلوه دادن وجهه ترکیه، قطر و ایران پرده برداشت. یک رسانه آمریکایی از تشکیل یک شبکه افراد جعلی و انتشار بیش از ۹۰ مقاله علیه قطر، ترکیه و ایران توسط این شبکه در ۴۶ رسانه‌ خبر می‌دهد.

 به گزارش آوای نشاط، سایت دیلی بیست آمریکا در گزارشی از تشکیل شبکه‌ای متشکل از دست‌کم ۱۹ شخص جعلی طی سال گذشته میلادی برای انتشار بیش از ۹۰ مقاله در ۴۶ بستر رسانه‌ای پرده برداشت.

طبق تحقیقات دیلی بیست، مقاله‌های مذکور که در رسانه‌های محافظه کار آمریکا منتشر شده‌، به تمجید از امارات اکتفا نکرده و به تحریک برای اتخاذ مواضع سختگیرانه علیه قطر، ترکیه، ایران و گروه‌های مقاومت در عراق و لبنان پرداخته‌اند.

آدام راونسلی، روزنامه‌نگار و نویسنده این گزارش، تحقیقات خود در این باره را با اشاره به "رافائل بدانی"، نویسنده سایت "نیوز ماکس" آغاز می‌کند و می‌گوید که وی یکی از افراد جعلی مذکور است که خود را یک کارشناس در منطقه خاورمیانه معرفی کرده و درباره روابط ایران و عراق و چگونگی پایان دادن به آن ایده‌پردازی می‌کند. بدانی به این اسم مقاله‌ها و یادداشت‌های زیادی را در رسانه‌های محافظه کار مانند "نیوزمکس"، "واشنگتن اگزماینز"، "ریل کلیر مارکتز"، "امریکن تینکر" و "نشنال اینترست" منتشر کرده است.

طبق این تحقیق، عکس‌های منتشر شده بدانی در این رسانه‌ها از وبلاگ یک بنیانگذار استارتاپ در "سن‌دیگو" به سرقت برده شده است و حساب کاربری او در شبکه اجتماعی "لینکدین" اطلاعات تحصیلی جعلی را درباره فارغ‌التحصیل شدن وی از دانشگاه جورج واشنگتن و جورج تاون منتشر کرده است.

در ادامه تحقیق راونسلی آمده است که توییتر پس از ارائه نتایج تحقیقات دیلی بیست درباره شبکه مذکور که سیاست توییت را نقض کرده، اقدام به بستن حساب بدانی و ۱۵ فرد دیگر کرده است.

در همین راستا، "مارک اون جونز"، استادیار دانشگاه حمد بن خلیفه قطر گفت: این روند نفوذ گسترده بیانگر میزان سهولت سوء استفاده از هویت اشخاص حقیقی توسط افراد خرابکار برای فریب رسانه‌های بین‌المللی و تلاش برای انتشار پروپاگاندا توسط افراد ناشناس در رسانه‌های مشهور است.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که شبکه مذکور مقالات انتقادی را علیه قطر و درخواست برای تحمیل تحریم‌های شدیدتر و سخت‌تر علیه ایران در رسانه‌های محافظه کار مانند "هیومن اونتس"، رسانه‌های اسرائیلی و عربی مانند "اورشلیم پست" و "العربیه" منتشر کرده است.

دیلی بیست در پایان نوشت: هویت‌های جعلی در این شبکه الگوی مشابهی داشتند و اسامی جعلی که دیلی بیست آنها را مشخص کرده است عموماً متعلق به افراد مرتبط با تارنماهای "عرب آی" (the Arab Eye) و "پرشیا نَو" (Persia Now) بوده و حساب‌های کاربری در توییتر داشته‌اند که در ماه‌های مارس یا آوریل ۲۰۲۰ باز شده بودند. این اسامی جعلی همچنین خود را مشاور سیاسی و روزنامه‌نگار وابسته ساکن کشورهای اروپایی معرفی کرده و سوابق تحصیلی و کاری‌شان را از طریق حساب‌های کاربری جعلی در شبکه لینکدین جعل کرده بودند. این افراد برای پنهان کردن صحت و سقم اصالت خود از تکنیک‌های مختلف استفاده کرده و حساب‌های کاربری آنها اقدام به تبادل مطالب یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی می‌کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: