کد خبر: ۵۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
آسمان حرم نور باران است، تمام صحن‌ها ریسه‌بندان و آذین بندان است. امشب مشهد جور دیگری شادی می‌کند و تمام دل‌های عاشق به عشق مشهدالرضا می‌تپد.

به گزارش آوای نشاط، از مشهد، ولادت امام رضا (علیه السلام) است، قبل از غروب خورشید خود را به صحن و سرای آسمانی‌اش می‌رسانم، حرم امشب غرق نور و گل است.

وقتی که نوای نقاره‌خانه گوش‌نوازی می‌کند

بیشتر زائرانی که امشب را برای زیارت آقا انتخاب کردند، ماسک بر چهره دارند و با فاصله از هم در حریم حضرت رضا(ع) قدم می‌زنند تا بیم ابتلا به ویروس را کاهش دهند.

هنوز خورشید غروبش را کامل نکرده که نوای نقاره‌خانه بانگ بر می‌دارد و طور دیگری گوش نوازی می‌کند، همه سراپا گوش می‌شوند تا لحظه‌ای از گوش سپردن به این نوای خاطره‌انگیز و معنوی جا نمانند تا بتوانند همصدا با نوای نقاره‌ها صدای قلبشان را به گوش مولایشان برسانند و امشب را شادباش بگویند.

همین که صدا بلند می‌شود قطرات اشک از روی گونه‌ها غلطت می‌خورد و فرو می‌ریزد، انگار همراه با صدای نقاره‌ها می‌شود بیشتر امید داشت تا صدای «امن یجیبت» شنیده شود، برخی دست‌ها را رو به آسمان گرفته، زیر لب زمزمه‌کنان با مولا درد و دل می‌کنند.

خوشا ملکی که سلطانش تو باشی

به صحن عتیق که می‌رسم، بانگ اذان بلند می‌شود زائرانی که امشب همگی شادمان و سرمستند از شوق زیارت، روی فرش‌های صحن که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مفروش شده، پایان اذان و آغاز بندگی را به انتظار نشسته‌اند.

صدای کودکان بازیگوش هم در گوشه‌های صحن به گوش می‌رسد، همراه خانواده به زیارت آمدند، اما امشب خوشحالی بیشتری دارند که در جشن تولد امام رضا (علیه‌السلام) شرکت کردند.

«خوشا ملکی که سلطانش تو باشی»، «خوشا دردی که درمانش تو باشی»، «خوشا راهی که پایانش تو باشی»، این‌ها اشعاری است که بر پرده‌هایی سبز رنگ از ایوان‌های آستان ملک پاسبان امام رضا (علیه‌السلام) نصب شده و از این صحن و سرای رویایی زینت گرفته است.

گویی در شب ولادت امام رئوف خورشیدی برتر از خورشید جهان در آن تلالو دارد

شب ولادتی که در حرم باشی شب نیست، عین روز نورانی است، چراکه خورشیدی برتر از خورشید جهان در آن تلالو دارد، نماز را که خواندم برای عرض ادب به مولا نزدیک پنجره فولاد می‌شوم، روی پنجره با گل‌های رنگارنگ زیبا‌تر شده است.

زائران با راهنمایی خدام تا نزدیکی پنجره می‌روند و بعد از عرض ادب، بدون توقف به طرف دیگری از صحن هدایت می‌شوند.

نزدیک پنجره می‌شوم، سلام می‌دهم و درحالی که غرق صحبت با حضرتم، صدای زنی که همچون ابر بهاری اشک می‌ریزد و ناله می‌کند مرا به خود می‌آورد، خادم‌ها آرامش می‌کنند می‌خواهد زائران آقا برای فرزند بیمارش دعا کنند، گوشه‌ای از صحن می‌نشیند تا با خواندن دعا قلبش آرام بگیرد.

برنامه‌های جشن ولادت امام رضا هم از قبل اذان آغاز شده و در هر صحن ویژه‌ برنامه‌ای در حال اجرا است.

آسمان حرم امشب نور باران است، تمام صحن‌ها ریسه‌بندان و آذین بندان است. امشب مشهد جور دیگری شادی می‌کند و تمام دل‌های عاشق به عشق مشهدالرضا می‌تپد.

شلوغی سال‌های قبل را در حرم نمی‌توان دید، اما ازدحام دل‌ها پشت در خانه علی ابن موسی‌الرضا(ع) را می‌توان حس کرد.

برنامه‌های ویژه‌ای امشب برای شب ولادت امام در نظر گرفته شده که تعویض پرچم گنبد، تعویض پوش مضجع شریف مولا، سخنرانی تولیت و میهمانی از داریوش ارجمند در حرم امام رضا(ع) بخشی از این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: