کد خبر: ۵۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳
لندن در اعتراض به چین،
نخست وزیر انگلیس گفت در پاسخ به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط چین، مهاجرت شهروندان این منطقه خودمختار را که گذرنامه انگلیسی داشته باشند تسهیل می‌کند.

به گزارش آوای نشاط، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز چهارشنبه ضمن انتقاد از تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ، به شماری شهروندان این منطقه که دارای گذرنامه انگلیسی هستند وعده داد مهاجرت آن‌ها را تسهیل خواهد کرد.

به نوشته نشریه «بیزنس اینسایدر»، جانسون در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «تصویب و تحمیل قانون امنیت ملی نقض صریح و جدی بیانیه مشترک بریتانیا و چین است».

وی افزود: «این [قانون] درجه بالای خودمختاری هنگ‌کنگ را نقض کرده و مغایر قانون اساسی هنگ‌کنگ است. همچنین این قانون آزادی‌ها و حقوقی که در بیانیه مشترک مورد محافظت قرار گرفته‌اند تهدید می‌کند».

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه گفت: «ما صریحاً اعلام کرده‌ بودیم اگر چین به این مسیر ادامه دهد، ما نیز مسیر جدیدی را برای کسانی (هنگ‌کنگی‌ها) که ملیت بریتانیایی دارند تعریف می‌کنیم تا بتوانند وارد بریتانیا شوند و به آن‌ها تا زمانی که شهروندی خود را دریافت می‌کنند، حق محدود زندگی و کار در بریتانیا را اعطا می‌کنیم و این دقیقاً همان کاری است که اکنون انجام خواهیم داد».

روز گذشته نیز «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که لندن به زودی در مخالفت با تدارک چین برای اجرای لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ، این موضوع را با «شرکای هم فکر» خود مطرح خواهد کرد.

وی افزود: «ما از چین می‌خواهیم که یک قدم از لبه پرتگاه عقب بیاید، به حقوق مردم هنگ‌کنگ احترام گذاشته و واقعا به تعهدات بین‌المللی خودش پایبند بماند».

این اظهارنظر وزیر خارجه انگلیس ساعتی بعد از آن مطرح شده که «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین بعد از تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ آن را برای اجرا مورد امضا قرار داد.

دولت چین اعلام کرد، هدف این لایحه مقابله با براندازی، تروریسم و مداخلات خارجی در امور هنگ‌کنگ است.

 هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: