کد خبر: ۵۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
پنتاگون:
پنتاگون اعلام کرده تا سال ۲۰۲۲ به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات جنگنده رادار گریز «اف-۳۵» وابسته است.

به گزارش آوای نشاط، مقامات پنتاگون (وزارت  دفاع آمریکا ) گفتند که تا  2 سال  دیگر به پیمانکاران ترکیه در ساخت قطعات اصلی جنگنده گرانقیمت «اف-35 » وابسته خواهند بود.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» آنطور که پنتاگون اعلام کرده  این وابستگی شامل قطعاتی از بدنه گرفته تا  139 قطعه از پیشرانه موتورخواهد بود و تا سال 2022 ادامه خواهد داشت.  این نخستین واکنش پنتاگون در مورد تداوم حضور ترکیه در ساخت جنگنده اف-35 و نشانه‌ای از نرم شدن لحن دولت ترامپ  نسبت به گذشته است. دولت ترامپ متعهد شده بود ترکیه را از برنامه ساخت  این جنگنده تا مارس سال جاری (اسفند) به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» ساخت روسیه خارج سازد.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه‌ای مورخ 17 جولای (27 تیر 98) در این زمینه اعلام کرد که اف-35 نمی‌تواند عرصه جمع‌آوری اطلاعات از سوی روسیه جهت پی بردن به قابلیت‌های این جنگنده پیشرفته  باشد.

اگرچه ترکیه هنوز از خرید این جنگنده ممنوع است، اما سرهنگ دوم «مایک اندروز» سخنگوی پنتاگون گفت که این تصمیم اواخر سال گذشته برای احترام به ترتیبات قرارداد موجود و پذیرش تحویل قطعات گرفته اتخاذ شد. سرهنگ اندروز مدعی شد که منابع جایگزین شناسایی شده و همزمان با خاتمه قراردادهای ترکیه و تحویل قطعات، از آن‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، ترکیه قرار بود حدود 100 فروند از این جنگنده را خریداری کند و به یکی از چهار مشتری خارجی این جنگنده پنهانکار مبدل شود.

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سامانه‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-۳۵» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.

«دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در ترکیه، می‌گوید اگر آنکارا این سامانه پدافند روسی را فعال و عملیاتی کند، بسیار محتمل است که تحریم‌های مختلفی علیه آن اعمال شود. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: