کد خبر: ۵۵۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
پادشاه سعودی امنیت آبی دو کشور مصر و سودان را جزو امنیت کشورهای عربی دانست.

به گزارش آوای نشاط، پادشاه عربستان سعودی امنیت آبی مصر و سودان را به امنیت کشورهای عربی گره زد و گفت که کشورش با هرگونه اقدام یا عملی که حقوق آبی این دو کشور را نقض کند؛ مخالف است.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود سه‌شنبه در جلسه کابینه وزیران در واکنش به تنش آبی بین کشورهای حوزه رود نیل گفت: «عربستان سعودی با هرگونه اقدام یا عملی که ناقض حقوق همه طرف‌های سهیم در آب نیل باشد، مخالف است و بر اهمیت ازسرگیری گفت‌وگوها برای دست‌یابی به توافق عادلانه تأکید دارد».

پادشاه سعودی همچنین امنیت آبی کشورهای مصر و سودان را «امنیت جدایی ناپذیر عربی» دانست.

نزدیک به یک سال است که سه کشور مصر، سودان و اتیوپی بر سر برداشت از آب نیل به اختلاف شدیدی رسیده‌اند. اتیوپی که در سرشاخه رود نیل قرار دارد، با احداث سد بزرگ النهضه به دنبال آب‌گیری آن در سه سال است تا با آب جمع شده در پشت این سد، برق تولید کرده و مقداری را مصرف و مازاد را صادر کند.

در صورت عملی شدن این طرح، مصر و سودان که در آبراهه و پایین دست نیل قرار دارند، با کاهش شدید آب مواجه خواهند شد و این مسئله می‌تواند به بحران در این دو کشور منجر شود. پیشنهاد خارطوم و قاهره به آدیس آبابا این است که سد مذکور در بازه زمانی ۲۱ ساله پر شود تا تبعات برداشت از آب نیل، در پایین دست کمتر شود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: