کد خبر: ۵۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
سخنگوی طالبان از گفت‌وگوی وزیر خارجه آمریکا با معاون سیاسی این گروه درباره توافق‌نامه دوحه و خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا از طریق ویدیو کنفرانس با «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی گروه طالبان در مورد آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و کاهش خشونت در افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد.

«سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که این گفت‌وگوها روز گذشته (دوشنبه، 9 تیر) صورت گرفته است.

به گفته شاهین، دو طرف در این گفت‌وگوها، درباره اجرای توافق‌نامه دوحه، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آزادی زندانیان بحث کرده‌اند.

شاهین گفت که ملا عبدالغنی برادر در مورد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تاکید کرده طرف طالبان برای آغاز این گفت‌وگوها آماده است، اما تأخیر در روند آزادی زندانیان، سبب تأخیر در آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شده است.

وی همچنین در مورد افزایش خشونت‌ها و درگیری‌ها گفته است که درگیری نیروهای دولتی افغانستان در مناطق تحت نفوذ طالبان و عبور و مرور این نیروها در این مناطق، از دلایل عمده‌ افزایش حملات این گروه می‌باشد.

معاون سیاسی گروه طالبان اما تأکید کرده که این گروه به مواد توافق‌نامه صلح میان آمریکا و این گروه، متعهد است و نمی‌گذارد که از خاک افغانستان علیه آمریکا و سایر کشورها استفاده شود.

در همین حال وزیر خارجه‌ آمریکا نیز از طرف‌های طالبان و دولت افغانستان خواسته که آمار خشونت را پایین بیاورند.

توافق‌نامه‌ صلح میان آمریکا و گروه طالبان در تاریخ 10 اسفند سال گذشته در شهر دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید. مطابق این توافق‌نامه، قرار بود که پنج‌هزار زندانی طالبان در ازای یک‌هزار زندانی این گروه آزاد شوند و به دنبال آن مذاکرات بین‌الافغانی نیز آغاز شود.

همچنین بر اساس این توافق‌نامه، آمریکا در ۱۳۵ روز پس از امضای آن، شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت‌هزار و ۶۰۰ نفر کاهش می‌دهد. شمار باقی‌مانده نیروهای آمریکایی و ائتلاف نیز در جریان 9 ماه و نیم پس از آن پایگاه‌های‌ خود در افغانستان را ترک خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: