کد خبر: ۵۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
پکن:
سخنگوی وزارت خارجه چین مصوبه‌های جدید سنای آمریکا درباره هنگ‌کنگ را «یک کاغذ پاره» خواند.

به گزارش آوای نشاط، سخنگوی وزارت خارجه چین عصر دوشنبه به وقت تهران در نشست هفتگی با خبرنگاران به  مصوبه‌های تازه مجلس سنای آمریکا در زمینه  هنگ‌کنگ واکنش نشان داد.

«لی جیان ژائو» از سخنگویان وزارت خارجه چین در این زمینه گفت:«طرح خودمختاری هنگ‌کنگ که به تصویب سنای آمریکا رسیده، کاغذ پاره‌ای بیش نیست.»

وی در ادامه از مقابله به مثل چین در عدم صدور روادید ورود به چین  به مقام‌های آمریکایی به خاطر موضع گیری ایالات متحده در زمینه هنگ‌کنگ خبر داد.

 این دیپلمات چینی همچنین در واکنش اظهارات «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره روابط چین با کشورهای آفریقایی نیز  گفت:«چین کاملاً با اظهارات پامپئو در خصوص روابط چین و آفریقا مخالف است. کشورهای آفریقایی و جامعه جهانی به خوبی می‌دانند چه کسی واقعاً به آفریقا کمک می‌کند و چه کسی مسئله بدهی‌ها را سیاسی می‌کند. کاشتن بذر اختلاف بین چین و آفریقا محکوم به شکست است.»

مجلس سنای آمریکا هفته گذشته دو طرح را که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه چین به بهانه تحولات هنگ‌کنگ است را به تصویب رساند. یکی از این طرح‌ها که با نام «طرح خودمختاری هنگ‌کنگ» به سنا ارائه شده بود خواستار تحریم شرکت‌ها و افرادی است که به چین برای محدود کردن خودمختاری هنگ‌کنگ کمک کنند. (جزئیات بیشتر)

مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به بهانه تصویب قانون «امنیت ملی هنگ‌کنگ» در کنگره ملی خلق چین، جنجال‌های بسیاری درباره نقض خودمختاری این منطقه ایجاد کرده‌اند اما دولت مرکزی چین ضمن رد این جنجال‌ها، مسائل مرتبط با هنگ‌کنگ را مساله‌ای داخلی خوانده و به شدت دخالت‌های خارجی را رد کرده است.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه، دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود. 

 انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: