کد خبر: ۵۵۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
موسوی:
سخنگوی وزارت امور خارجه گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین را رد کرد و گفت: این سند دارای ‌ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی است و اگر نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد و سندی افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است.

به گزارش آوای نشاط، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه  در ابتدای این نشست خبری از اقدامات ضد حقوق بشری رژیم آمریکا در سنوات گذشته و اکنون در هفته حقوق بشر آمریکایی یاد کرد و به جنایاتی که آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم علیه ملت ایران روا داشته از جمله ترور نافرجام مقام معظم رهبری، هفتم تیر ماه و ترور آیت الله صدوقی اشاره کرد.

موسوی به سفر اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران اشاره کرد و گفت: ظریف دو ویدئو کنفرانس با همتایان عمانی و چینی خود داشت. امروز به احتمال قوی همین مذاکرات ویدئو کنفرانسی با همتای قطری خواهد داشت و فردا ظریف در نشست شورای امنیت سازمان ملل که درباره گزارش دبیرخانه سازمان در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است شرکت و سخنرانی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا بیان کرد: اعلام کردیم آمریکایی‌ها نه حق و نه توان چنین کاری را دارند. با بدعهدی‌هایی که کردند و با اقدامات تخریبی علیه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در جایگاهی نیستند که ادعا کرده و با استناد به این قطعنامه مفاد و دستاوردهای برجام را از بین ببرند. رایزنی‌هایی که با سایر اعضای شورای امنیت داشتیم همگی مخالف این رویه هستند و این کار را تقبیح کردند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ما پیش بینی شکست دیگری برای آمریکا در این زمینه داریم. توصیه می‌کنیم آزموده را نیازمایند و راهی که به بن بست رفته را دنبال نکنند.

موسوی درباره قاضی منصوری گفت: موضوع دارای ابهاماتی است. دولت رومانی علیرغم درخواست‌ها هنوز شفاف سازی صورت نداده است. وزارت خارجه، سفارت ایران، قوه قضاییه و پلیس اینترپل پیگیر این موضوع هستیم و درخواست داریم رومانی هر اتفاقی افتاده به ایران رسما و کتبا اعلام کند. تاکنون جز اخبار رسانه‌ای چیز جدیدی را دریافت نکردیم.

وی افزود: کماکان خواستار روشن شدن همه ابعاد این قضیه هستیم. از دولت رومانی و مقامات ذیربط این کشور تقاضا دارم در اسرع وقت ما را در جریان آخرین اطلاعات قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پیش نویس برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید و ظریف مامور پیگیری آن شد و مطالبی که در رسانه‌ها در این خصوص مطرح شده است، گفت: این موضوع جدید نیست در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت توافق شد همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد یکی از بندهای سند اعلام می‌کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها داشته باشند. در سفر سال گذشته ظریف پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی افزود: همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم. هیچ کدام از مفادی که در رسانه‌ها و افراد مطرح شده واقعیت ندارد. براساس نگاه راهبردی با کشورهای دوست و نزدیک تلاش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و با بقیه کشورها که با ما دارای روابط دوستانه و حسنه هستند براساس احترام و منافع متقابل آماده‌ایم چنین سندهایی را امضا کنیم و با برخی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: احساس می‌کنم سند جوری است که در آینده بشود آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر در دولت‌های دو کشور این سند نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد. همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند. 

وی گفت: این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات آمریکا نیز گفت: ایران بنای مداخله در امور داخلی آمریکا و هیچ کشور دیگری را ندارد. برای ما اهمیت ندارد آنها درباره کشورشان چگونه تصمیم می‌گیرند آنچه برای ما مهم است نوع نگاه آنها به منطقه است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عنوان کرد: نوع تعامل اروپا و آمریکا به ما ارتباطی ندارد و حاضر نیستیم از حقوق خود بگذاریم و آنها را وجه المصالحه پیچیده و ارباب و رعیتی آمریکا و اروپا قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با ونزوئلا عنوان کرد: این روابط رسمی و عادی است و ارتباطی با کشورها و منافع کشورهای دیگر ندارد به عنوان دو کشور مستقلی که روابطی از گذشته دشایتم به روابط نرمال خود ادامه می‌دهیم و اقداماتی که اخیرا صورت دادیم چیز خارق العاده‌ای از دید ما نبوده است و تجارت عادی بین ایران و یک کشور در نقطه‌ای دیگر از جهان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این روابط خوشایند برخی کشورها از جمله آمریکا نیست که ما هر دو را تحت فشار و تحریم دارد. به آنها ربطی ندارد و اراده دو کشور بر این است که به روابط عادی در همه مقاطع ادامه دهیم به ویژه در حوزه اقتصادی و گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه دارد و سفری در پیش است که اگر نهایی شود انجام خواهد شد و چیز ویژه‌ای نیست که کسی را نگران کند و ایران با دوستان خود در حد اعلای تعامل رفتار می‌کند.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی و استفاده از مکانیسم ماشه واکنشش به این اقدامات چه خواهد بود گفت: دو سه اقدام ویژه برنامه‌ریزی شده که بر حسب شرایط تصمیم گیری خواهد شد. فکر می‌کنم کار به آنجا کشیده نشود و امیدوارم اینقدر عقل و درایت در آنها باشد که کار را به آنجا نکشانند. اقدام آمریکا در این مقطع به نتیجه نخواهد رسید.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره عملیات مشترک ترکیه و ایران در شمال عراق نیز بیان کرد: مبارزه با تروریست در دستورکار سه کشور است. طبیعی است ایران از مرزهای خود دفاع کند و هر جا تروریستی لانه کرده پاکسازی کند. در این زمینه از نزدیک با مقامات عراقی در مشورت و تماس هستیم و آنها هم از گذشته در جریان فعالیت‌های ما و فعالیت‌های برخی گروهک‌های تروریستی شناسنامه‌دار در منطقه هستند. این همزمانی خیلی اتفاقی بوده است و بحث عملیات مشترک را نمی‌توانم الان تایید کنم ولی این عزم در همه کشورهای منطقه ترکیه و حتی عراقی‌هاست که به تناسب شرایط و موقعیت با تروریست‌های شناسنامه دار که دست به اقدامات تروریستی علیه بیگناهان می‌زنند به ویژه 

وی همچنین در پاسخ به سوالی بیان کرد: ما انتقادات بسیاری در این زمینه به کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم و بارها آنها را از پناه دادن به تروریست‌های خطرناکی که نه تنها علیه مردم ایران جنایت کردند بلکه علیه کشورهای همسایه اقداماتی را صورت دادند. سلسله اقداماتی که در سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی رخ داده و تسویه حساب‌هایی که بین این گروهک‌ها انجام شده است. وقتی این گروه ها در لیست تروریستی این کشورها بودند به یک باره درآمدند. ما از سوابق و خطرات آنها هشدار دادیم و کشورهای اروپایی را از کمک کردن و پناه دادن به آنها و خطراتی که حتی ممکن است متوجه شهروندان اروپایی شود بر حذر داشتیم.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت:‌پرونده توسط وکلای مبرز در دست پیگیری است. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بیان کرد: استقبال می‌کنیم از هرگونه سفر مقامات کشورهای دوست و چندین پیشنهاد سفر از سوی کشورهای همسایه و دیگران مطرح شده که هنوز نهایی نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله به مواضع حشدالشعبی در عراق گفت: مسائل عراق به خود عراقی‌ها مربوط است و ایران بنا نداشته و ندارد که در امور داخلی عراق دخالت و اظهارنظر کند. حشدالشعبی یک نیروی مردمی است که با نظر مقامات و مرجعیت عراقی شکل گرفته و به نیروی نظامی رسمی در آن کشور تبدیل شده و اطمینان داریم دولت و ملت عراق به خوبی از پس موانع برخواهند آمد و موضوعات داخلی خود را به نحو احسن مدیریت و کشور را به سمت ثبات و آرامش و امنیت مطلوب پیش خواهند برد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره گروهک تروریستی منافقین گفت: ما این گروهک پیر و فرتونی را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینیم که توان خود را صرف این گروهک از هم پاشیده در اروپا کنیم. طوماری پس از جنگ در هم پیچیده شده و جز سر و صدایی که در برخی رسانه‌ها و دروغ پراکنی در برخی شبکه‌های اجتماعی نه اثرگذاری دارند و نه برای ما مسئله بزرگ و مهمی است. به اروپایی‌ها درباره سوابق این افراد و گروهک هشدار دادیم و پناه دادن به این افراد که دستشان به خون زن و مرد و پیر و جوان ایرانی و عراقی آغشته است هشدار دادیم و نسبت به عواقب حضور این افراد که ممکن است خطراتی را متوجه امنیت داخلی آنها کنند بیان کردیم.

وی افزود: امیدواریم کشورهای اروپایی قدری به خودشان بیایند و تامل کنند که با چه کسانی تعامل می‌کنند. در مجموع از نظر ما گروهک منافقین تمام شده است.

موسوی درباره پیگیری‌ها برای رفع تحریم داروها گفت: یکی از بحث‌ها ممنوعیت ورود دارو و کالاهای انساندوستانه به کشور بوده است. علیرغم اینکه گفتند دارو جز تحریم نیست ولی با اقدامات علیه مبادلات بانکی و تهدید علیه شرکت‌های دارویی و ترانزیت انجام می‌دهند عملا راه ورود دارو و مواد انساندوستانه به کشور را بسته‌اند. ما شکایت و به مراجع بین‌المللی احاله شد و حتی رای گرفتیم که اینها نباید جزو تحریم‌ها باشد ولی متاسفانه به رغم پیگیری‌ها این موانع ادامه دارد و متاسفانه جانبازان و بیماران خاص ما از دسترسی به داروهایی که برای حیات آنها ضروری است محرومند. 

وی افزود: پیگیری‌های وزارت خارجه به صورت دوجانبه و مراجع بین‌المللی ادامه دارد. به ویژه روی سخن ما با کشورها و شرکت‌های اروپایی است که به بهانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا اجازه نمی‌دهند این داروها وارد کشور ما شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره رودخانه ارس گفت: این یکی از رودخانه‌های مرزی کشور است که به لحاظ زیست محیطی، امنیتی و اقتصادی دارای اهمیت است. کشورهای همجوار رودخانه درباره حفظ محیط زیست آنجا جلسات چند جانبه و دوجانبه دارند. 

موسوی درباره طرح مجلس در خصوص عدم اجرای پروتکل الحاقی نیز گفت: وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح ها و لوایحی که تبدیل به قانون شوند ندارد و آنها را اجرا خواهد کرد. نظرات کارشناسی ما هم در این زمینه به دوستان منتقل شده است و چنانچه این طرح نهایی و تبدیل به قانون شود حتما وزارت خارجه استقبال و اجرا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی بعد از قطعنامه شورای حکام که خواستار مذاکره با ایران شدند نیز عنوان کرد: مواضعی که اخیرا اروپایی‌ها در موارد مختلف می‌گیرند را نمی‌پسندیم. مواضع آنها مذبذبانه است. در حالی که عضو برجام هستند و ادعا می‌کنند برجام را می‌خواهند حفظ کنند ولی اقداماتی خلاف روح و متن برجام انجام می‌دهند و بانی قطعنامه‌ای شدند که ایران واکنش شدیدی به آنها نشان داد. شاید در ذهنشان این است که کاری کنند بینابین بین ایران و آمریکا تا اوضاع را کنترل و به قول خودشان برجام را نجات دهند.

وی توصیه کرد: راه نجات برجام بازگشت به تعهدات همه کشورهای عضو برجام است و این حرکات نمایشی و زیگزاگی و سیگنال‌های غلط فرستادن به طرفین کار درستی نیست و قطعا موجب حفظ برجام و روندی که در پیش گرفتند نیست. آنها آمریکایی‌ها را می‌شناسند. برای همه کشورهای عضو برجام بهتر است آنچه در برجام بوده را حفظ و اجرا کنند و از آن کوتاه نیایند و از این مواضع زیگزاگی و غیرسازنده نیز دست بردارند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: