کد خبر: ۵۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از الکترونیکی شدن استعلام‌ها بین این سازمان و سازمان بورس بر اساس تفاهم نامه امضا شده خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، ذبیح الله خداییان در مراسم انعقاد تفاهم نامه سازمان ثبت و سازمان بورس با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: این تفاهم‌نامه در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید و در اجرای تاکیدات ریاست قوه قضاییه است و به عنوان یکی از محورهای تحول در قوه قضاییه خود را موظف به حمایت از اقتصاد مقاومتی میدانیم و موظف هستیم با هر دستگاهی که در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید حرکت می‌کند حمایت کنیم.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: بازار سرمایه نقش مهمی در تولید دارد. بر این اساس تفاهم نامه‌ای که منعقد شد خدمت رسانی به مردم تسریع و تسهیل می‌شود و همچنین به سرعت و بهبود فضای کسب و کار نیز کمک می‌کند. از گذشته با سازمان بورس و اوراق بهادار همکاری داشته‌ایم. در گذشته بسیاری از همکاری‌ها به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد که امروز با استفاده از فناوری‌های نوین هم شاهد تسریع امور، کاهش هزینه‌ها و هم مقابله با فسادهستیم.

خداییان ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه تمام استعلام‌ها میان این دو سازمان که بیش از ١۶٠خدمت را در برمی‌گیرد به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. این تفاهم نامه باعث می‌شود افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند با سهولت و سرعت بیشتری کار خود را انجام دهند. بر اساس این تفاهم نامه یک پنجره واحد میان دو سازمان ایجاد کردیم که افراد بدون مراجعه به سازمان تمام خدمات خود را به طور کامل دریافت کنند.

وی افزود: با اجرای این تفاهم نامه زمینه برگزاری مجامع به صورت الکترونیک فراهم می‌شود و تصمیمات در آن اتخاذ می‌شود و نیاز به حضور افراد در یک محل نیست. با اجرای این تفاهم نامه یک بانک اطلاعاتی و طبقه بندی اشخاص حقوقی مرتبط با بازار سرمایه بر مبنای خوشه و گروه صورت می‌گیرد و به بهبود فضای کسب و کار جامعه و شاخص‌های جهانی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. این تفاهم نامه با هدف حمایت از فعالیت های مولد اقتصادی و جهش تولید، تسهیل و تسریع در ارایه خدمات به عموم مردم و بنگاه های اقتصادی و ارایه خدمات مشترک و انجام وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در راستای بهبود فضای کسب و کار اشخاص حقوقی و مرتبط با بازار سرمایه و تسهیل در اجرای قانون و همچنین ارتقای بهره وری در ارایه خدمات مشترک از طریق بکارگیری فناوری های نوین در راستای الکترونیکی کردن فرآیندهای سازمانی منعقد شد.

حسن قالیباف، رییس سازمان بورس و بهادار نیز در این مراسم گفت: این تفاهم نامه به تسریع و سرعت اجرای اصل ۴۴ کمک می کند و یک قدم بسیار مهم برای سهولت کسب و کار است. در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی در بازار سرمایه بوده ایم.

وی افزود: در سال گذشته ٨٢٠ هزار کد معاملاتی در بورس ثبت شد که این عدد در سه ماهه ابتدای سال جاری به یک میلیون و پانصد هزار رسیده است که این نشان از افزایش سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دارد.

در این تفاهم نامه آمده است: در راستای تکلیف ماده ۶٨ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار استاندارد های لازم را برای ایجاد زیرساخت های اجرایی در بازار سرمایه از جمله ساماندهی ابزار متناسب با برگزاری مجامع الکترونیک را با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور مبادله با سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری فراهم کند.

در ادامه این تفاهم نامه تاکید شده است: به منظور بهبود فضای کسب و کار و همچنین کاهش مراجعات حضوری و ایجاد پنجره واحد در جهت سهولت و در دسترس بودن ارایه و تسهیل و تسریع در ارایه خدمات ثبتی به متقاضیان بازار سرمایه مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار با تهیه زیر ساخت اعم از فضای اداری و طراحی و تولید سامانه های لازم، نسبت به استقرار پیشخوان اختصاصی ارایه خدمات مشترک فیزیکی و الکترونیکی مستقر در بورس و اوراق بهادار اقدامات لازم را با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عمل آورد. همچنین با تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد سوابق یکسان و ایجاد پرونده الکترونیک با اقلام داده ای استاندار شده از طریق داده آمایی و اسکن پرونده های مشمول مقررات فوق الاشعار، همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عمل آید.

در این تفاهم نامه تاکید شده است: به منظور ساماندهی اشخاص حقوقی مشمول تکالیف مشترک قانونی جهت ارتباط با سامانه جامع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به تشکیل بانک اطلاعاتی و طبقه‌بندی اشخاص حقوقی مرتبط با بازار سرمایه بر مبنای خوشه و گروه همکاری کند.

آیین امضای تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف بهینه سازی اجرای تکالیف قانونی مشترک دو دستگاه از طریق بکارگیری فناوری نوین عصر امروز شنبه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: