کد خبر: ۵۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
کشورهای جنوب آسیا در نشستی مجازی بر لزوم کاهش تنش در دریای جنوبی چین تأکید کردند.

به گزارش آوای نشاط، کشورهای حوزه جنوب آسیا روز جمعه در نشستی مجازی خواستار کاهش تنش‌ها در دریای جنوبی چین شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین در نشست مجازی کشورهای عضو گروه «آسه‌آن» گفت: «با وجود تقلایی که برای کنترل بیماری کووید-۱۹ انجام می‌دهیم، اتفاقات نگران‌کننده‌ای در دریای جنوب چین رخ داده‌اند».

وی افزود: «از طرفین درگیر می‌خواهیم که از افزایش تنش خودداری کرده و به مسئولیت‌های خود تحت قوانین بین‌المللی عمل کنند».

«نگوین خوان فوک» نخست‌وزیر ویتنام در این باره گفت: «در حالی که تمام جهان در مبارزه با این همه‌گیری جهانی تحت فشار هستند، اقدامات غیرمسئولانه‌ و مغایر با قوانین بین‌المللی در حال انجام هستند و فضای امنیت و ثبات در مناطق خاصی نظیر منطقه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند».

او پیش‌تر پکن را بابت غرق شدن یک قایق ماهیگیری در اثر برخورد با کشتی گشت‌زنی مورد سرزنش قرار داده بود. با این حال چین پاسخ داد ادعای ویتنام درخصوص دریای جنوب چین غیرقانونی و «محکوم به شکست» است.

در حال حاضر مداخله آمریکایی‌ها در اختلافات موجود در دریای جنوب چین به تشدید تنش در این منطقه منجر شده است.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در سخنرانی مجازی خود در نشست بروکسل مدعی شد سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین چالش واقعی در جهان معاصر است. او تصمیم درباره کاهش نیروهای آمریکا در آلمان را با مواجهه با تهدیدها در کشورهای دیگر از جمله آنچه تهدید چین برای هند و جنوب شرق آسیا خواند، مرتبط خواند.

پامپئو مدعی شد: «درباره تهدید حزب کمونیست چین صحبت کردم، تهدیدهایی علیه هند، ویتنام، مالزی، اندونزی و فیلیپین و (تهدیدهای مرتبط با) چالش‌های دریای چین جنوبی. باید مطمئن شویم که برای مقابله با پی‌ال‌اِی (ارتش آزادی‌بخش خلق چین) در جای درست قرار گرفته‌ایم».

از سوی دیگر «لیجیان ژائو» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست هفتگی با اصحاب رسانه‌ها درباره مایک پامپئو گفته است: «پامپئو هر وقت که فرصت بیابد دروغ می‌گوید و چین را بدنام جلوه می‌دهد. تکرار هزار دفعه دروغ (از سوی پامپئو) باز هم دروغ محسوب می‌شود. دروغگویی، تقلب و دزدی در ذات پامپئو است، همان‌طور که خودش هم اعتراف کرده. هرگز نمی‌توان کسی را که وانمود می‌کند خواب است، بیدار کرد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: