کد خبر: ۵۵۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
برخی منابع خبری از پرواز سه هواپیمای تجسسی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بر فراز آب های دریای چین جنوبی خبر دادند.

به گزارش آوای نشاط، از روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»،دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریکا و یک فروند هواپیمای سوخت‌رسان این کشور بعد از ظهر روز گذشته /پنجشنبه/ بر فراز آبراه «باشی» در نزدیکی تنگه تایوان به پرواز درامده اند.

همزمان یک پژوهشکده وابسته به دانشگاه پکن که در مورد موقعیت استراتژیک دریای چین جنوبی فعالیت می کند اعلام کرد سه هواپیمای جنگی آمریکایی روز پنجشنبه بر فراز کانال باشی و دریای جنوبی چین پرواز کرده اند.

این پژوهشکده مشخصات سه هواپیمای آمریکایی را دو فروند هواپیمای P-۸A و RC-۱۳۵  و یک فروند C-۱۷A اعلام کرد.

گزارش می افزاید اقدامات نیروی هوایی ایالات متحده باعث شده ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) فعالیت خود را در منطقه افزایش دهد.

دریای جنوبی چین دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳ و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای جنوبی چین و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید می‌ورزد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش چین مواجه شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: