کد خبر: ۵۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ۴۰۳ نفر به علت ارتکاب جرایم مفاسد اقتصادی در استان کرمان طی سال گذشته و سال جاری وارد زندان‌های استان شده‌اند.

به گزارش آوای نشاط، از کرمان، یدالله موحد صبح امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت:  یاد و خاطره شهدای قوه قضاییه را گرامی می‌داریم و به روح شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی درود می‌فرستیم.

خون شهدای 7 تیر موجب پایداری مردم شد

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بیان داشت: نام کرمان مزین به نام این شهید بزرگوار و موجب افتخار ما کرمانی‌هاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از شهید بهشتی به عنوان یار امام راحل و یکی از عناصر موثر در بنیانگذاری جمهوری اسلامی نام برد و ابراز کرد: ملت ایران سرمایه‌های گران‌سنگ و ارزشمندی را در انفجار حزب جمهوری اسلامی از دست داد.

موحد با تاکید بر اینکه خون شهدای هفتم تیر موجب پایداری ملت و بقای انقلاب اسلامی در آن مقطع شد، افزود: هفته قوه قضاییه فرصت مناسبی‌ست که در اختیار مدیران قضایی قرار می‌گیرد تا با گرامیداشت یاد شهدای قوه قضاییه، خدمات جهادی قضات و کارکنان خدوم دستگاه را اجر نهاده و خداقوت گفته شود و جایگاه و اهمیت دستگاه قضا برای مردم تبیین و تشریح شود و همچنین خدمات قوه بیان و سیاست‌های کلی و راهبردها برای آینده تجزیه و تحلیل شود.

مهمترین برنامه‌های هفته قوه قضائیه در کرمان

وی با اشاره به برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان عنوان کرد: مصاحبه مطبوعاتی، تبلیغات محیطی و شهری، دیدار اعضای شورای قضایی با امام جمعه و استاندار کرمان، سخنرانی رئیس کل دادگستری در بین اصناف، سخنرانی قضات در مساجد و ادارات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرکت در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی از جمله این برنامه‌هاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از کلنگ‌زنی و افتتاح پروژه‌های مختلف از جمله مجتمع قضایی در شهرک الغدیر و ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان در هفته قوه قضاییه خبر داد.

موحد ادامه داد: طرح هر مسجد یک حقوقدان در مسجد امام حسین (ع)، بازدید از دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه، دیدار مردمی در نمازخانه دادگستری، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی و نشست تعاملی دادگستری و نیروی انتظامی از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

وی همچنین تهیه، توزیع و انتشار ویژه نامه هفته قوه قضاییه، دیدار امام جمعه با شورای قضایی و قضات محاکم، جلسه مشترک شورای قضایی و اداری استان، دیدار مدیران قضایی با خانواده محترم شهدا، جانبازان و ایثارگران و دیدار اعضای مجمع نمایندگان با شورای قضایی، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برپایی میز خدمت جهادی در محل مصلا را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

این مقام قضایی بیان داشت: شرکت در همایش سراسری قوه قضاییه به شکل ویدیو کنفرانس، عطرافشانی و گلباران قبور مطهر شهدا و مراسم گرامیداشت هفتم تیر با حضور معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در محل گلزار شهدا از جمله برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان کرمان است.

رشد ورودی پرونده‌ها قضایی در کرمان متوقف شد

موحد ادامه داد: ورودی پرونده‌های قضایی به شورای حل اختلاف و مراجع مختلف قضایی برابر با 729 هزار و 414 فقره پرونده است و 729 هزار و 435 فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت که حکم قضایی صادر و یا اجرا شده است و خبر خوب اینکه رشد ورودی در سال 98 را نسبت به سال 97 نداشته‌ایم و این برای نخستین بار در استان پس از مدت‌هاست و امیدواریم طی سال جاری شاهد کاهش پرونده‌ها باشیم.

وی یادآور شد: 315 قاضی در استان کرمان طی سال 98 فعالیت داشتند که سرانه پرونده هر قاضی برابر با 2 هزار پرونده بوده است که عدد قابل توجهی‌ست و ما در استان کرمان نسبت قضات نسبت به جمعیت 11.8 قاضی به ازای 100 هزار نفر است در حالی که آمار کشوری 13.8 نسبت به 100 هزار نفر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: 42 درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف در استان کرمان با مصالحه مختومه شده است و رتبه دوم کشوری را در این زمینه داریم.

موحد با اشاره به فعالیت 12 شورای حل اختلاف در زندان‌های استان کرمان گفت: این شوراها توانستند بیش از 4 هزار پرونده را مختومه کنند و 2 هزار و 38 پرونده منتهی به سازش شده است و رتبه برتر کشوری را کسب کرده‌ایم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: 29 نفر در پرونده قتل با مداخله شوراهای حل اختلاف و شوراهای صلح و سازش از مرگ نجات یافتند.

صدور الکترونیک 80 درصد اوراق قضایی

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان کرمان را 95 روز ذکر کرد و ابراز داشت: افزون بر 73 درصد پرونده‌های معوقه استان کرمان بررسی شده و صدور رای انجام گرفته است.

موحد افزود: بیش از 80 درصد اوارق قضایی در استان کرمان به صورت الکترونیک صادر می‌شود و دادرسی‌های الکترونیک به یک‌هزار و 500 جلسه رسیده است و دادگاه‌های ویدیوکنفرانس را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته هشت واحد قضایی در استان کرمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، ابراز داشت: ساختمان دادگستری رابر، ارزوئیه و ساختمان دادسرای عمومی بافت، شهربابک و جازموریان در هفته قوه قضاییه افتتاح می‌شود و امیدواریم طی دهه فجر بتوانیم سایر پروژه‌ها را افتتاح کنیم.

403 مفسد اقتصادی وارد زندان‌های کرمان شدند

موحد در بخش دیگری از سخنان خود مقابله جدی و فراگیر با مفاسد اقتصادی درون و برون‌سازمانی را از اولویت‌های قوه قضاییه در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی ذکر کرد و اظهار داشت: 344 نفر به علت ارتکاب جرایم مفاسد اقتصادی در استان کرمان طی سال گذشته وارد زندان‌ها شده‌اند و در سال جاری نیز 59 نفر وارد زندان‌ها شدند و 144 نفر زندانی داریم که به اتهام جرایم مفاسد اقتصادی در زندان به‌سر می‌برند.

وی تصریح کرد: باند خطرناکی که برنامه‌ریزی کرده بود با اقدامات پیچیده در اینترنت به سیستم بانکی نفوذ کند و قصد داشتند 15 میلیارد تومان را به نفع خودشان جابه‌جا کنند در زمان جابه‌جایی این مبلغ توسط سربازان گمنام دستگیر شدند و هشت نفر در استان کرمان و شش نفر متهم هم در تهران تحت تعقیب و بازداشت هستند و موفق نشدند این وجوه را خارج کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان از پرونده شهرداری سیرجان با 15 متهم سخن به میان آورد و بیان داشت: دو نفر تبرئه شدند و اموال دولتی برگشت داده شد و بقیه آنها محکومیت‌های قابل‌توجهی دریافت کردند.

موحد با اشاره به دستگیری مدیرکل غله استان کرمان و معاون وی و تعدادی دیگر به اتهام دریافت حدود 200 میلیون تومان رشوه عنوان کرد: این افراد با قرار بازداشت موقت در زندان به‌سر می‌برند.

وی اظهار کرد: شهردار ارزوئیه، یکی از اعضای شورای شهر و یک نفر کارشناس شهرداری اقدام به تشکیل باند ارتشا کرده بودند و در آخرین مرحله و حین رد و بدل شدن پول توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگیر شدند و با قرار بازداشت موقت در زندان هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: پرونده 150 میلیون تومانی بخشداری ماهان نیز تشکیل شده که مربوط به سال‌های گذشته است و اینکه به چه رقمی در این پرونده برسند نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

زمین‌خواری عمده در کرمان نداریم

موحد خاطرنشان کرد: شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان در سال گذشته نیز فعالیت خود را ادامه داد و 53 جلسه شورا با 247 مصوبه در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شده است و 759 هکتار اراضی دولتی برگردانده و 935 حکم قضایی صادر شده است.

وی ادامه داد: زمین‌خواری به صورت عمده در استان کرمان نداریم و آنچه اتفاق می‌افتد مربوط به اراضی خُرد است.

این مقام قضایی اضافه کرد: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال در استان کرمان همچنین 837 حکم قضایی برای پلمپ چاه‌های آب غیرمجاز و 230 حکم برای آزادسازی حریم و بستر رودخانه داشته‌ایم.

موحد بیان داشت: حاشیه‌نشینی در کرمان نداریم و نیازمند ساماندهی حاشیه‌های شهر هستم و اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، شاهکار کرده‌ایم.

جلوگیری از بیکار 8000 کارگر توسط دادگستری کرمان

وی افزود: ستاد حمایت از سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در دادگستری استان کرمان به 130 پرونده حمایتی رسیدگی کرده است و توانستیم یکی از پنج استان برتر کشور باشیم زیرا اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت حدود 8 هزار کارگر و نخبه از کار بیکار می‌شدند.

خبرها درباره قتل ریحانه عامری، خیالبافی رسانه‌ها بود+ جزییات جدید از پرونده

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: خبرها درباره قتل ریحانه عامری، خیالبافی رسانه‌ها بود و شبکه‌های اجتماعی در راس آنهاست و قتل ناموسی و قتل با تبر فقط خیال‌بافی بود و رسانه‌های معاند حداکثر استفاده را برای تاختن به فرهنگ دینی و اسلامی ما کرده‌اند.

موحد به بیان جزئیاتی از پرونده قتل ریحانه عامری به دست پدرش پرداخت و تصریح کرد: این پدر رفتار سوءاخلاقی داشته است که دختر متوجه این رفتار می‌شود و دختر هم سوء‌رفتارهایی داشته است و هفت سال درگیری بین این دو فرد بوده است که در شب آخر منتهی به قتل می‌شود.

وی ادامه داد: این پدر، دخترش را با لوله آب هدف قرار می‌دهد و به‌قتل می‌رساند و زمانی مطمئن می‌شود، جانباخته است، او را در بیابان‌های مسیر جاده جوپاری رها می‌کند و می‌آید و قتل در مرحله اول انکار کرده و بعد زبان می گشاید به حقیقت‌گوی.

یک سوم جمعیت کرمان «خارجی» هستند

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه حضور اتباع بیگانه در کشور ما تبعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بردارد، بیان داشت: معادل یک سوم جمعیت استان کرمان را اتباع بیگانه مجاز و غیرمجاز تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: