کد خبر: ۵۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۷
محققان دانشگاه تبریز مدل جدیدی را برای ساخت توری‌های اتمی-اپتیکی ارائه و معرفی کردند.

به گزارش آوای نشاط، دکتر مصطفی صحرایی عضو هیئت علمی گروه فوتونیک و فناوری پلاسمای دانشکده فیزیک دانشگاه تبریز در این ارتباط با بیان اینکه مدل جدیدی برای ساخت توری‌های اتمی-اپتیکی معرفی شده است که این نوع از توری‌ها دارای ویژگی کنترل پذیری بالایی هستند، گفت: مدل ارائه شده در این پروژه علاوه بر کنترل پذیری بالا، قابلیت پراش نور لیزری بر پایه خواص غیرخطی سامانه را دارد.

به گفته وی، برای ایجاد این نوع از توری ها که توری القایی الکترومغناطیس نامیده می شوند، از یک نانوساختار چاه کوانتومی و لیزرکنترلی برای ایجاد موج ایستا استفاده شده که نشان داده می شود تونل زنی کوانتومی، سبب افزایش پاسخ غیرخطی و کاهش میزان جذب نور در سامانه معرفی شده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: در همین راستا این ویژگی سبب می شود تا علاوه بر خواص توری اتمی-اپتیک دامنه، ایجاد توری فاز نیز در این مدل امکان پذیر گردد. مدل پیشنهادی می‌تواند برای ساخت کلیدهای تمام نوری و حسگرهای نوری بر اساس نانوساختارهای نیمه رسانا مفید باشد.
دکتر صحرایی با اشاره به دیگر طرح تحقیقاتی انجام یافته اینکه در این طرح به بررسی قدرت چرخانندگی مغناطواپتیکی یک تیغه دی-الکتریک آلاییده شده به اتم های چهارترازی پرداخته شده است، گفت: چنین ساختاری برای ایجاد چرخش صفحه قطبش نور، برای اولین بار به دنیای اپتیک معرفی می شود.

دکتر صحرایی تاکید کرد: این تیغه قابلیت چرخش صفحه قطبش نور عبوری و نور بازتابی را به صورت هم زمان دارا است. همدوسی کوانتومی ایجاد شده دراتم های آلاییده شده، در شکل گیری خواص مطلوب نقش کلیدی را دارد. زاویه های چرخش و میزان نور عبوری و نور بازتابی مناسب، این مدل می تواند به عنوان مدل مناسبی برای استفاده به عنوان چرخاننده اپتیکی معرفی شود.

بر اساس اعلام وزارت علوم، این نتایج در قالب طرح تحقیقاتی پساد دکتری با همکاری دکتر وفافرد در زمینه اپتیک کوانتومی و اپتیک غیر خطی به سرانجام رسیده و طی دو مقاله در مجله Scientific Reports از زیر مجموعه مجلات Nature در سال ۲۰۲۰ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: