کد خبر: ۵۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
به نظر شما آیا یک هکرمی‌تواند با استفاده از ابزاری ساده و پیش پا افتاده مانند یک لامپ حبابی معمولی، از راه دور جاسوسی گفتگوهای مردم را کند؟ بله این اتفاق شدنی است.

به گزارش آوای نشاط، به نظر شما آیا یک هکرمی‌تواند با استفاده از ابزاری ساده و پیش پا افتاده مانند یک لامپ حبابی معمولی، از راه دور جاسوسی گفتگوهای مردم را کند؟

بله این اتفاق شدنی است.

وقتی از جدیدترین روش‌های جاسوسی حریم شخصی توسط هکرها صحبت می کنیم، دقیقا چه چیزی به ذهنتان می‌رسد. مثلا سو استفاده از یک رمز عبور ضعیف یا رمز عبورهای یکسانی که برای اکانت‌های مختلف انتخاب می شود؟یا غنیمت شمردن آسیب پذیری‌هایی که هر چند وقت یک بار روی پلتفرم‌هایی مانند ویندوز 10 و اندروید پیدا می‌شود؟

نگرانی بابت آسیب پذیری دستگاه‌های هوشمند خانگی نیز بی مورد نیست زیرا این دستگاه‌های نوظهور، به میزان زیادی در معرض حمله هکرها قرار دارند.

سواستفاده هکرها از نقشه‌های مربوط به کرونا

اما در مورد ابزار و لوازم ضروری خانگی چه؟ وسایلی که در هر خانه‌ای وجود دارند و  استفاده از آنها بسیار معمول است. مثلا یک لامپ!

حتی لامپ ها نیز از خطر هکرها مصون نیستند. جدیدا مشخص شده که هکرها با کمک یک لامپ معمولی خانگی، می توانند از فاصله 25 متری به مکالمات افراد گوش داده و جاسوسی آنها را کنند.

آیا هر لامپی می‌تواند مورد سو استفاده هکرها قرار گیرد؟

محققان امنیتی در دانشگاه Ben-Gurion با همکاری چند موسسه تحقیقاتی دیگر، پروژه‌ای درمورد روش‌های استراق سمع مکالمات خصوصی انجام داده‌اند، روش‌هایی که بدون نیاز به تعبیه بد افزار به روی وسایل، می‌تواند شرایط استراق سمع هکرها را فراهم کند.

با روی کار آمدن سبک جدیدی از سرویس‌های مختلف برای لوازم هوشمند خانگی مانند الکسا، گوگل هوم و سیری، شیوه‌های جدیدی نیز برای هک پلت فرم‌های مختلف ابداع شده است. مثلا سال گذشته اعلام شده که بلندگوی‌های خانگی هوشمند می‌توانند تنها با یک لیزر نوری و اندختن نور لیزر از راه دور به روی میکروفون، دستکاری شوند. اما این روش تنها برای خاموش و روشن کردن دستگاه کارایی دارد.

هکر ها این روزها آنقدر نبوغ و خلاقیت به خرج داده و روش‌های جدیدی کشف می‌کنند که شاید به ذهن هیچ کسی نرسد. مثلا مشخص شده که برخی از هکرها حتی بدون وجود دستگاه بلندگوی هوشمند نیز می‌توانند روشی برای استراق سمع قربانی خود پیدا کنند. شاید ایده استفاده از لامپ برای بسیاری حتی احقانه به نظر برسد اما این یک حقیقت است. حتی امکان سو استفاده از لامپ نیز وجود دارد.

البته برای درست انجام شدن این روش، شرایط به خصوصی لازم است. برای این کار، تلسکوپ الکتریکی سنسورداری مورد نیاز است و لامپ مد نظر نیز باید در حوزه دید هکر باشد. یعنی اگر مثلا پرده‌ها کشیده باشد و یا اینکه لامپ داخل شید آباژور قرار داشته باشد، این روش استراق سمع جواب نمی‌دهد. به علاوه میزان ضخامت شیشه لامپ و خروجی نور لامپ نیز باید شرایط به خصوصی داشته باشد تا این روش جواب دهد. در آخر، کیفیت استراق سمع، به اندازه نزدیکی فرد قربانی به لامپ و میزان بلندی صحبت در حال انجام نیز بستگی دارد.

هکرها چطور با کمک یک لامپ می‌توانند مکالمات را بشنوند؟

این شیوه حقیقتا روشی منحصر به فرد و خلاقانه برای جاسوسی و استراق سمع مکالمات خصوصی از راه دور است. محققان موفق شده‌اند با کمک این شیوه، از فاصله 25 متری صدای موسیقی درحال پخش و حتی مکالمات در حال انجام را به خوبی بشنوند.

با استفاده از تلسکوپ بزرگ‌تر و یک تبدیل کننده آنالوگ به دیجیتال 24/32 بیتی،  دامنه این استراق سمع افزایش نیز می‌یابد.

اما عملکرد این شیوه دقیقا به چه صورت است؟ برای انجام درست این شیوه، به یک دستگاه سخت افزاری هک نیاز است که قیمتی معادل 1000 دلار دارد. صداهایی که در یک اتاق جریان دارد(ناشی از مکالمات یا موسیقی) ارتعاشاتی را روی سطح لامپ موجود در اتاق ایجاد می‌کند. یک مبدل آنالوگ به دیجیتال، می‌تواند اطلاعات الکتریکی دریافتی را به اطلاعات دیجیتال تبدیل کند.

محققان، یک الگوریتم برای این مدل هک توسعه داده‌اند که  Lamphone نام دارد.  بر اساس این الگوریتم، از روی مقیاس‌های نوری ناشی از لرزش لامپ می‌توان اطلاعات صوتی دریافت کرد. محققان  با کمک سرویس Google Cloud Speech متن مکالمه را رونویسی کردند و موسیقی نیز با استفاده از سیستم‌هایی به نام Shazam  و SoundHound، به درستی تشخیص داده شد.

*فوربز

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: