کد خبر: ۵۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
مطالعات جدید نشان می‌دهد یکی از داروهای ارزان‌قیمتی که برای درمان سوءهاضمه و ریفلاکس معده تجویز می‌شود، می‌تواند در درمان عفونت و کاهش علائم بیماران مبتلا به کووید ۱۹ (کرونا) که به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز ندارند، مفید باشد.

به گزارش آوای نشاط، پایگاه خبری تک‌دیلی، این دارو فاموتیدین (Famotidine) نام دارد و نام تجاری آن Pepcid AC است. این دارو برای کاهش میزان اسید معده و با دوزهای ۲۰ تا ۱۶۰ میلی‌گرم تجویز می‌شود و می‌تواند تا روزی چهار بار برای درمان ریفلاکس و سوزش معده استفاده شود. معمولا بازه زمانی اثر این دارو ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از مصرف است.
استفاده از این دارو در ۱۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ نشان می‌دهد مصرف این دارو به میزان ۸۰ میلی‌گرم و سه بار در روز، به بهبود علائم بیماری منجر شده است. علائمی که بر اثر مصرف این دارو بهبود یافته‌اند، بیشتر علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس هستند. 
براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران آزمایشگاه Cold Spring Harbor در آمریکا، در هفت بیمار هیچ عارضه جانبی گزارش نشد و در سه مورد دیگر علائم خفیفی مانند احساس فراموشی موقت گزارش شده است.
هنوز برای اظهار نظر قطعی در مورد اثر این دارو بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بسیار زود است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
محققان در تلاش هستند اثر این دارو را با ترکیب با داروی ضد مالاریا (هیدروکسی کلرووکین) در بیماران مورد بررسی قرار دهند.
نتایج این مطالعه در نشریه Gut منتشر شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: