کد خبر: ۵۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
نشست مقامات ایران و افغانستان
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه، گفت: نشست میان مقامات ایران و افغانستان به منظور جلوگیری از تردد غیر مجاز در مرز‌ها برگزار خواهد شد.

به گزارش آوای نشاط، آقای ”محسن بهاروند“ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار در خصوص اتفاقات اخیر برای تعدادی از شهروندان افغان در رودخانه هریرود، افزود: به این منظور، هیئتی ایرانی به کابل سفر کرد و با مقامات این کشور مذاکراتی انجام داد.
معاون حقوقی وزیر خارجه، در ادامه با تاکید بر اینکه مرزبانان ما جزو نیرو‌های بسیار منضبط و قانونمند هستند، گفت: مرزبانان کشورمان در شرایط سخت مقابل تروریسم، مواد مخدر و تردد غیر مجاز در مقایسه با برخی از همسایگان که شرایطشان را درک می‌کنیم، از کشور دفاع کرده اند.
آقای بهاروند، با بیان اینکه طرف افغانستانی به استناد مصاحبه‌هایی را که انجام دادند، مدعی دخالت نیرو‌های مرزبانی ایران در حادثه رودخانه هریررود شده اند، گفت: براساس گزارش ها، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، دخالتی در این زمینه نداشته است، در سال ۵۰۰ هزار نفر تردد غیر قانونی از سمت مرز‌های شرقی به ایران دارند و مرزبانی ایران فقط آن‌ها را دستگیر و در نهایت آنان را اخراج می‌کند.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه، با تاکید بر حفظ احترام و دوستی با کشور همسایه، یاد آور شد: ایران مصاحبه و گزارشات طرف مقابل را بررسی و در صورت وجود نکات حقوقی به مراجع قانونی و ذی صلاح ارجاع خواهد داد.
آقای بهاروند، در ادامه با اشاره به همکاری ایران و افغانستان با هدف جلوگیری از تردد‌های غیرمجاز، افزود: متاسفانه در روز‌های اخیر نیز در استان یزد، مشکلاتی برای شهروندان افغان رخ داد و تا زمانی که با تردد غیرمجاز روبرو باشیم، تبعاتی نیز به همراه خواهد داشت.
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه، همچنین با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و افغانستان که از سال ۱۳۱۵ تشکیل شده است، گفت: نشست این کمیسیون، هر سال و بنا به ضرورت باید تشکیل شود و هم اکنون نوبت طرف افغان است که تشکیل جلسه دهد، اما به دلیل شرایط داخلی آن کشور این نشست برگزار نشده است.
وی همچنین گفت: هم اکنون مکاتبات تشکیل جلسه این کمیسیون از طریق اداره حقوقی وزارت امور خارجه در دست اجراست و هم اکنون با طرف افغان پیگیر این موضوع هستیم.
آقای بهاروند با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری هر چه زودتر این کمیسیون مشترک، تصریح کرد: اگر کابل آمادگی تشکیل این جلسه را نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد دوباره این جلسه را میزبانی کند که هر چه زودتر مسائل حل و فصل شود.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: