کد خبر: ۵۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
تشدید تنش‌ها میان آنکارا و قاهره؛
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه امروز (شنبه) با انتشار جوابیه‌ای در پاسخ به وزیر خارجه مصر، اظهارات وی مبنی بر نقش مخرب آنکارا در لیبی را اتهاماتی بی‌پایه و اساس خواند و قاهره و دیگر حامیان ژنرال «خلیفه حفتر» را بزرگ‌ترین مانع برای برقراری صلح و ثبات در لیبی دانست.

به گزارش آوای نشاط، "آناتولی"، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار جوابیه‌ای، سخنان «سامح شکری» وزیر خارجه مصر علیه آنکارا را که در تاریخ ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) در نشستی موسوم به «نشست وزرای خارجه گروه کوچک ائتلاف بین المللی ضد داعش» مطرح شد، رد و آن را اتهامات بی‌پایه و اساس علیه ترکیه در موضوع لیبی دانست.

وی ضمن تاکید بر اینکه «سدات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه پاسخ لازم را در نشست مزبور به سامح شکری داده است، تصریح کرد که همانطور که در این نشست مطرح شد دولت مصر و سایر حامیان خلیفه حفتر  که هرگونه حمایتی را از این "راهزن و کودتاگر" برای براندازی دولت مشروع لیبی و ایجاد یک رژیم استبدادی در منطقه به عمل می‌آورند، بزرگترین مانع برقراری صلح و ثبات در لیبی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در ادامه با "کودتاگر" خواندن «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر افزود: «حمایت از کودتاگری که خود با کودتا بر سر کار آمده است، تعجب آور نیست. حمایت نظامی مصر از حفتر کودتاگر که سالیان سال است ادامه دارد، نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»

وی همچنین همه حامیان ژنرال حفتر را مسئول اصلی هرج‌ومرج و بی‌ثباتی در لیبی دانست.

مصر بارها ترکیه را به دخالت نظامی در لیبی متهم کرده است‌؛ چندی قبل و در اردیبهشت ماه نیز مصر به همراه امارات متحده عربی، فرانسه، یونان و قبرس در بیانیه‌ مشترکی آنچه را که دخالت نظامی ترکیه در لیبی نامیدند، محکوم کرده و از دولت آنکارا خواستند، اعزام جنگجویان خارجی از سوریه به لیبی را متوقف کند و به تحریم تسلیحاتی وضع شده توسط سازمان ملل متحد بر لیبی کاملا متعهد باشد.

بحران لیبی

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد. «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب لیبی) مستقر است که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت «طبرق» در شرق لیبی که «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفته است.

امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ در حالی که ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج هستند که در غرب این کشور مستقر و از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.

نیروهای ژنرال حفتر نیز از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت متحدان خارجی خود عملیات تصرف طرابلس پایتخت لیبی و حمله به مواضع نیروهای دولت وفاق ملی آغاز کرده‌اند و تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک برای حل این بحران مفید فایده نبوده است.

طرف‌های خارجی دخیل در ماجرای لیبی همچنین یکدیگر را به ارسال سلاح و حتی تروریست به این کشور متهم می‌کنند.

تاکنون برگزاری نشست‌های بین‌المللی و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران لیبی به نتیجه نرسیده‌است و درگیری های نظامی میان نیروهای تحت کنترل ژنرال حفتر و دولت وفاق ملی هر روزه در جریان است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: