کد خبر: ۵۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
در نامه‌ای به شورای امنیت
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با دفاع از حق فناوری فضایی ایران، ادعای آمریکایی‌ها را در این‌باره رد کرد.

به گزارش آوای نشاط، روسیه با دفاع از حق ایران در پرتاب ماهواره، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه تهران قطعنامه شورای امنیت در سال ۲۰۱۵ مربوط به توافق هسته‌ای را با پرتاب ماهواره به فضا نادیده گرفته است، رد کرد.

واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: تلاش‌های مداوم ایالات متحده برای محرومیت ایران در بهره‌برداری از مزایای فناوری فضایی صلح‌آمیز تحت بهانه‌های دروغین، دلیلی برای نگرانی جدی و تاسف عمیق است.

وی اتهامات ایالات متحده را علیه پرتاب ماهواره‌ای که در سوم اردیبهشت به فضا پرتاب شد، گمراه‌کننده توصیف کرد و افزود: قطعنامه ۲۰۱۵ از ایران خواسته است که هیچگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای باشند، انجام ندهد.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد  در نامه‌ای به آنتونیو گوترس دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت که پنجشنبه منتشر شد، ادامه داد: ایران هرگز تسلیحات هسته‌ای را در اختیار نداشته است، اکنون هم این سلاح را در اختیار ندارد و انتظار نداریم در آینده هم آنها را در اختیار داشته باشد.

نبنزیا با اشاره به تاییدیه‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان اجرای توافق هسته‌ای ایران تا کنون، خاطرنشان کرد: این یک واقعیت ثابت است که ایران موشک‌های بالستیک قادر به حمل سلاح اتمی را نه در اختیار دارد، نه توسعه داده و نه آزمایش کرده است.

سفیر روسیه این نامه را در پاسخ به نامه کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که به رئیس شورای امنیت گفته بود: " پرتاب ماهواره‌برها به فضا، فناوری‌هایی تقریبا یکسان دارند و قابل تعویض با آنهایی هستند که در موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک اتمی به کار می‌روند.

کرافت مدعی شده بود که توسعه بیشتر فناوری موشکی بالستیک ایران به تنش منطقه کمک می‌کند و تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

نامه نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در شرایطی ارسال شده است که آمریکا به دنبال تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که در مهرماه امسال پایان می‌یابد.

همچنین قرار است در سوم تیرماه، گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای این قطعنامه، در شورای امنیت مطرح شود.

انتهای پیام/

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: