کد خبر: ۵۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
بعد از پخش ویدئوی به قتل رسیدن «جورج فلوید» به دست یک مأمور پلیس آمریکایی، اعتراضات در جهان شدت گرفته‌اند و این اعتراضات همچنان ادامه دارند.

به گزارش آوای نشاط، از زمانی که ویدئوی به قتل رسیدن «جورج فلوید»، سیاهپوست آفریقایی-آمریکایی، به دست یک افسر پلیس سفید‌پوست در مینیاپولیس، در فضای مجازی پخش شد، اعتراضات بسیاری در داخل و خارج از آمریکا به راه افتاده است. 

در داخل آمریکا، شهرهای مختلف در این کشور به صحنه اعتراضات سراسری به مرگ این سیاهپوست و دیگر تبعیض‌ها علیه اقلیت رنگین‌پوست این کشور تبدیل شده است و ناآرامی‌ها در سراسر این کشور همچنان ادامه دارد. 

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، صدها نفر در اوایل هفته جاری در مینه‌سوتا و دیگر شهرهای آمریکا بازداشت شدند و پلیس در شهرهای واشنگتن دی سی، نیویورک و دیگر شهرهای مهم آمریکا علیه معترضان از خشونت استفاده کرد.

طبق تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای امنیتی آمریکا دستکم چهار هزار و 400 نفر از معترضان به خشونت‌های پلیس در سراسر آمریکا را بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی آمریکایی «KTLA» مستقر در لس‌آنجلس آمریکا، در پی این اعتراضات و ناآرامی‌های پیش آمده طی چند روز گذشته حداقل یازده نفر کشته شده‌اند. 

اما در خارج از آمریکا نیز مردم کشور‌های مختلف به قتل این مرد سیاهپوست، دست به اعتراض زده‌اند و با اعتراضاتی که در آمریکا در جریان است، اعلام همبستگی کرده‌اند. 

به نوشته وبگاه وال استریت ژورنال، کشور‌های متحد آمریکا با تظاهرات علیه قتل جورج فلوید اعلام همبستگی کرده‌اند و رقیبان ایالات متحده نیز از واکنش مقامات آمریکایی به ناآرامی‌های اخیر انتقاد کرده و رهبری جهانی واشنگتن را زیر سؤال برده‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، از انگلیس تا نیوزیلند، هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند تا از اعتراضات در آمریکا حمایت کنند و به اعتراض علیه مشکلات مشابهی که در جوامع خود وجود دارند بپردازند. 

در هفته جاری در چند پایتخت مهم اروپایی از جمله «برلین» و «لندن» تجمعاتی مقابل سفارت آمریکا در همبستگی با «جورج فلوید» برگزار شد. مردم معترض انگلیس که روز دوشنبه به خیابان‌ها ریخته بودند، امروز نیز بار دیگر در «هاید پارک» لندن تجمع کردند و با جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» اعلام همبستگی کردند. 

خبر‌گزاری آسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اشاره به شدت گرفتن اعتراضات در سراسر جهان نوشت، معترضان در کشور‌های مختلف جهان به خیابان‌ها ریخته‌اند و عصبانیت خود را به مرگ جورج فلوید نشان داده‌اند. 

این خبرگزاری نوشت، فرانسه، استرالیا، آرژانتین، کانادا، برزیل و نیوزیلند از جمله کشور‌هایی بوده‌اند که اعتراضات در آنها شدت گرفته است. 

دیروز و امروز نیز مقامات بین‌المللی بسیاری به این اعتراضات واکنش نشان دادند.  

روز گذشته وزیر خارجه آلمان عنوان کرد اعتراض مردم آمریکا به قتل «جورج فلوید» مشروعیت کامل دارد.

«جوزب بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته ضمن انتقاد از قتل این سیاه پوست آمریکایی آن را «سوء‌استفاده از قدرت» خواند و از آمریکا خواست تا «کاربرد بیش‌ از اندازه از زور» را مهار کند.

«آنتونی گوترش»، دبیرکل سازمان ملل امروز در واکنش دوباره به برخورد خشونت آمیز پلیس آمریکا با معترضان از مقامات آمریکایی خواست که از خود خویشتن داری نشان دهند.

انتهای پیام/ 

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: