کد خبر: ۵۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
پژوهشگران دانشگاه تبریز مستقر در یکی از شرکت‌های دانش بنیان استان موفق به تولید محلول ضدعفونی کننده قوی دست و سطوح با عنوان «نانوکلینیا» با استفاده از نانوذرات نقره، اکسید روی و دیگر نانوذرات شدند.

به گزارش آوای نشاط، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت آرمان جستجوگران انرژی نور(ASEPE) در این باره با بیان این‌که از این محلول ضدعفونی می‌توان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و رفع آلودگی‌هایی با منشا باکتری استفاده کرد، گفت: اسم این محصول نانو کلینیا است که در نام گذاری این ماده از چند جنبه استفاده شده است.

دکتر علی رستمی در ادامه با اشاره به مقایسه این محلول ضدعفونی کننده با سایر مواد ضدعفونی کننده در بازار افزود: بخش عمده‌ی این ماده آب دیونیزه (آب مقطر) است که هیچ گونه حساسیت‌های پوستی ایجاد نمی‌کند.

وی، یکی دیگر از مزیت‌های این ماده را بی بو بودن آن عنوان کرد و یادآور شد: به خاطر این مزیت‌ها هیچ گونه مشکل ریوی ایجاد نمی‌کند. ماندگاری این ماده به گونه‌ای است که اگر از این ماده به دست‌ یا به سطح بزنید و آن را نشویید تا شش ماه ماندگاری خواهد داشت.

به گفته وی، از دیگر فواید این ماده این است که قدرت ترمیم زخم دارد، به گونه‌ای که اگر دستتان زخمی شود و از این ماده روی زخم‌تان بزنید، آن را ترمیم می‌کند و از این نظر مورد توجه قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به دیگر ویژگی‌های این مواد ضدعفونی‌کننده گفت: در این ماده نانوذرات مختلفی از جمله نانوذرات نقره، نانوذرات اکسید روی، نانوذرات تیتانیوم و... استفاده شده است؛ این ماده به دلیل نانوذراتی که در ساخت آن استفاده شده است، هم آنتی باکتریال و هم آنتی ویروس بسیار قوی در سایه مدیریت سطح نانوذرات است.

وی اضافه کرد: همه نانوذراتی که به صورت کلوئیدی سنتز می‌شوند و باید سطح شان پوشیده شود تا بتوانند به صورت پایدار در آب معلق بمانند، در غیر این صورت به هم می‌چسبند. موادی که برای پایدارسازی این نانوذرات در آب استفاده کردیم، این قابلیت را دارند که با غشای ویروس و باکتری واکنش انجام دهند و در نتیجه برخلاف سایر مواد موجود ویروس را بلوکه کنند.

وی، اثر بخشی سریع فوق العاده بالا 99/999997 درصد زیر یک دقیقه، 100 درصد زیر پنج دقیقه برای ویروس، باکتری و قارچ، ماندگاری بالا تا شش ماه و کشنده ویروس، باکتری و قارچ، غیرقابل نفوذ در بدن، غیر سمی بودن و قابلیت ترمیم زخم، آنتی UV برای دست و سطوح و طولانی کردن عمر مفید سطوح و جلوگیری کننده از آسیب به دست توسط تابش نور خورشید، بدون نیاز به آبکشی و شستن و کاهش شدید دفعات شستن، بدون الکل، غیر قابل اشتعال و مبتنی بر نانومواد اختصاصی این شرکت(کمپلکس جدید حاوی نانوذرات)، بدون بو، نرم کننده دست و حاوی بوی اسانس میوه و تقویت کننده رشد گیاهان و درختان در صورت سم پاشی به فضای سبز و درختان را از دیگر ویژگی‌های این محصول بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، محلول ضدعفونی کننده «نانوکلینیا» علاوه‌ بر گواهی‌ نانومقیاس، تائیدیه سازمان غذا و دارو و پروانه بهره برداری اداره صنایع را نیز دریافت کرده که با همکاری تیمی بسیار قوی متشکل از افرادی با تخصص نانومواد و نانوشیمی تولید می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: