کد خبر: ۵۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
یک روان شناس ورزشی می گوید ویروس کرونا از لحاظ روانی روی بسیاری از افراد جامعه تاثیراتی منفی به جای می گذارد که بخش مهم افرادی که دچار آسیب روحی می شوند افرادی هستند که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته اند.

به گزارش آوای نشاط، در حالی که شیوع ویروس کرونا در سطح جوامع مختلف بشری همچنان ادامه دارد یک روان شناس می گوید این ویروس تاثیراتی منفی بر روی روح و روان افراد می گذارد و ممکن این تاثیرات منفی در دوران بعد از فروکش کردن ویروس کرونا در سطح کشور و جوامع خود را نشان بدهد.

مرضیه ابطحی روان شناس در گفت و گوی عنوان داشت: ما چه در دوران کرونا و چه پس از آن با یک مسئله جدی روبرو هستیم؛ نوع رفتار با بیماران کرونایی. رفتارهای اطرافیان و اعضای خانواده اگر در برابر فرد بهبودیافته از کرونا حالت تدافعی به خود بگیرد روح و روان فرد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث تغییر حالات و رفتارهای عادی او می شود.

وی گفت: بگذارید مسئله را بیشتر باز کنم. تصور کنید فردی که بیماری کرونا را شکست داد حالا وارد یک میدان بزرگ جنگ دیگر شده است. این جنگ تحمل رفتارهای اطرافیان است. برخی اطرافیان فرد هنوز از او می ترسند و به شدت دوری می کنند. آنها برخی از این رفتارها را به صورت غیرمستقیم نشان می دهند و برخی دیگر را به صورت مستقیم. اما در هر دو صورت فرد متوجه این رفتارها علیه خود می شود و دچار سرخوردگی و ناراحتی درونی یا بیرونی می شود.

ابطحی افزود: این رفتارها نیرویی به وجود می آورد که فرد را ناخواسته طرد می کند. او عزلت نشین می شود، ارتباط خود را قطع می کند و علاوه بر آن بابت این رفتارها دچار تالمات روحی می شود. باید مراقب ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در دوران کرونایی باشیم، برخی از روابطی که تحت تاثیر منفی قرار گرفته شاید به سختی ترمیم شود.

این روان شناس ادامه داد: ما باید بسیار مراقب رفتارهای خود با کسی باشیم که قبلا کرونا داشته است. رفتارهای این چنینی نه تنها در خانواده که در سطح جامعه و به خصوص محل کار هم نمود پیدا می کند.

وی خاطرنشان کرد: احتیاط در برابر ویروس کرونا بسیار معقول و منطقی است و نباید هم غیر از آن باشد اما نباید این اقدام منطقی توام با رفتارهای تدافعی، پرخاشگرانه و طردکننده باشد. فردی که از بیماری کرونا جان سالم به در برده مستعد ابتلای دوباره به آن است و این مورد را علم پزشکی هم اثبات کرده. در برابر چنین فردی باید احتیاط معقول داشت نه رفتارهای تدافعی.

این روان شناس اذعان داشت: ما در دوران پساکرونا با پدیده آسیب های روانی مواجه خواهیم شد. دلیل این آسیب ها علاوه بر موردی که درباره اش حرف زدیم مسائل دیگری هم هست، همچون جدایی های ناشی از جنگ و جدل در دوران قرنطینه، از دست موقعیت های شغلی و اجتماعی که در پی کرونا رقم خورده است و چندین اتفاق دیگر که شکل واقعی خودش را در دوران پساکرونا بیشتر نشان می دهد.

وی در پایان گفت: برای کم کردن آسیب های روانی دوران پساکرونا از همین الان اقدام کنیم و بهترین راه حل این است که با کمک مشاور و یا افراد عقلمند بحران های این دوران را پشت سر بگذاریم تا افراد بابت سختی هایی که متحمل می شوند بیش از این دچار بحران نشوند و علاوه بر کرونا با بحران دیگری دست و پنجه نرم نکنند.

*جام جم

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: