کد خبر: ۵۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
وام تعمیر مسکن که به‌نام جعاله نیز معرفی شده است تسهیلاتی برای تعمیر مسکن یا ساختمان است. این وام برای تعمیر یا تکمیل مسکن پرداخت می‌شود. بانک‌ها وام تعمیر مسکن را در انواع با سپرده و بدون سپرده می‌پردازند.

چند نوع وام جعاله وجود دارد؟

در حال حاضر وام جعاله به دو صورت تعمیر و جعاله تکمیل موجود است. این دو کاربرد یکسانی دارند. به‌طورکلی وام جعاله و تعمیر برای فعالیت‌های جزئی داخل ساختمان و وام تکمیل برای بخش تأسیسات و فونداسیون کاربرد دارد.

جعاله تعمیر

این وام به ترمیم چاه، سرویس حمام، آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت‌بام، کاشی‌کاری، جابه‌جایی درها و پنجره‌ها، لوله‌کشی و سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات جزئی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق، لوله‌کشی آب و گاز و ترمیم سیم‌کشی معیوب ساختمان تعلق می‌گیرد.

جعاله تکمیل

این وام همچنین به حیاط سازی، نرده‌کشی، کاشی‌کاری، موزاییک‌کاری، لوله‌کشی گاز و آب، نصب تأسیسات سرمایش و گرمایش، کابینت گذاری، تکمیل زیرزمین، حفر چاه، نصب موکت، پارکت، سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان تعلق می‌گیرد.

کدام بانک‌ها و چه نوعی جعاله‌ای

اگر به دنبال دریافت وام از بانک مسکن هستید، می‌توانید برای اطلاع از شرایط آن به سایت بانک مسکن مراجعه کنید؛ اما به‌طورکلی وام جعاله بانک مسکن از چهار طریق اوراق ممتاز، از محل سپرده‌گذاری و جعاله ۲۰۰ میلیون ریالی و وام ترکیبی قابل تأمین است.

وام جعاله ممتاز بانک مسکن

وام جعاله تسهیلات جعاله بدون سپرده (از محل اوراق ممتاز) ۱۰ میلیون تومان با سود ۱۷٫۵ درصدی به شما ارائه می‌دهد و بازپرداخت آن ۵ ساله است. برای دریافت این وام می‌توانید به یکی از شعب بانک مسکن رفته یا به یک کارگزاری بورس مراجعه کنید. درافت این تسهیلات سریع بوده و اولین قسط آن بعد از یک ماه دریافت می‌شود. در این روش گیرنده وام باید ۴۰ فقره اوراق ۵۰ تا ۶۰ دریافت کند و پس از آن وارد مراحل اخذ تسهیلات شود.

دریافت وام جعاله مسکن از طریق سپرده‌گذاری

سقف وام جعاله در این نوع ۵ میلیون و مبلغ سپرده‌گذاری آن نیز ۵ میلیون تومان است. مدت سپرده‌گذاری نیز ۶ ماهه بوده و بازپرداخت آن ۵ ساله با نرخ سود ۱۱ درصد است؛ اما اگر مبلغ سپرده‌گذاری شما به‌جای ۶ ماهه یک سال باشد، نرخ بازپرداخت سود ۱۰ درصد خواهد بود.

جعاله ۲۰۰ میلیون ریالی

اگر جعاله ۵ تا ۱۰ میلیون به درد شما نمی‌خورد، بانک مسکن وام جعاله دیگری به‌عنوان جعاله ۲۰ میلیون تومانی برای مشتریان خو د لحاظ کرده است. این نوع جعاله نیز از طریق اوراق ممتاز ارائه می‌شود. مدت بازپرداخت این وام هم ۵ ساله با سود ۵/۱۷ درصدی است و ارائه آن به‌سرعت انجام می‌شود.

وام ترکیبی

درصورتی‌که تمایل داشته باشید، می‌توانید ۵ میلیون تومان وام از طریق سپرده و ۵ میلیون تومان دیگر وام از طریق خرید اوراق (در مجموع ۱۰ میلیون تومان) دریافت کنید.

وثیقه موردنیاز دریافت انواع وام جعاله

به‌طورکلی هر بانکی برای ارائه وام جعاله وثیقه خاص به خود را تعیین کرده است. در حال حاضر ۵ روش برای این مورد وجود دارد.

سفته

برای این منظور باید وام‌گیرنده سفته‌ای برابر با ۱۲۰ درصد مجموع اصل و سود تسهیلات و ۲ کارمند دولتی یا یک کارمند دولتی و یک فرد صاحب پروانه کسب را به بانک معرفی و قبض کسر از حقوق خود یا کارمند دولتی را به بانک ارائه کند.

وثیقه

در این روش به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات، باید نزد بانک وثیقه بگذارید. علاوه بر آن معرفی کارمند دولتی یا صاحب پروانه و کسر از حقوق نیز ضروری است.

سپرده‌گذاری

اگر شما ضامن معتبر ندارید نگران نباشید. می‌تواند از گزینه سپرده‌گذاری برای دریافت وام استفاده کنید. در این روش شما باید ۱۱۰ برابر مجموع اصل و سود تسهیلات جعاله را نزد بانک بگذارید

وثیقه غیرمنقول

برای دریافت این وام می‌توانید زمین خود را وثیقه بگذارید. میزان ارزش وثیقه باید به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات باشد. در این روش برای ضمانت لازم است گواهی درآمد خودتان را تسلیم بانک کنید و بانک نیز آن را تائید کند.

ویژه کارمندان دولت

این مورد مختص کارمندان دولتی است. در این زمینه کارمندان با ارائه ۲ کارمند ضامن می‌توانند این وام را دریافت کنند.

ضوابط دریافت وام جعاله (وام تعمیرات)

برای دریافت این نوع وام باید شرایط خاصی داشته باشید؛ به‌طور مثال شما یا کارمند ضامن‌تان نباید چک برگشتی در سیستم بانکی داشته باشد. در ضمن نباید ملک مورد نظر شما وام جعاله تسویه شده داشته باشد. در ضمن باید مبلغی را به‌عنوان هزینه کارشناسی به بانک ارائه دهید. همچنین فراموش نکنید که در صورت تسویه تسهیلات جعاله قبلی که از بانک مسکن یا سایر بانک‌ها دریافت کرده‌اید، می‌توانید مجدداً وام جعاله دریافت کنید.

 وام جعاله از طریق بانک ملی

شرایط دریافت وام جعاله در بانک ملی ویژه است. اگر به دنبال اخذ وام جعاله بانک ملی هستید، باید شما مالک ملک قابل تعمیر باشید. شما قبل از درخواست دریافت وام تعمیرات بانک ملی، باید هزینه‌های لازم برای تعمیرات و همچنین درخواست اخذ وام را باید به‌صورت کتبی به بانک ملی ارائه دهید.

بانک ملی شرایط ۱۴ گانه‌ای برای دریافت جعاله در نظر گرفته است که بخشی از این شرایط شامل تعیین میزان تسهیلات، زمان پرداخت اقساط تسهیلات است. نرخ سود این وام توسط اداره مرکزی بانک ملی به اقتضای زمان و مدت قرارداد برای دوره تعمیر حداکثر شش ماه و برای بازپرداخت حداکثر سه‌ساله به اقساط مساوی ماهانه تعیین می‌شود. همچنین اگر در ملک موردنظر شما به تعمیرات گسترده نیاز است، باید از شهرداری مجوز مکتوب به بانک ارائه شود.

وام جعاله بانک ملت

اگر به دنبال اخذ وام جعاله از طریق بانک‌های مختلف هستید به بانک ملت مراجعه کنید. این بانک نیز مانند بانک‌های دیگر شرایط خاصی برای دریافت وام ارائه می‌کند. یادآور می‌شویم که بانک ملت حدود ۲۰ درصد از وام را به‌عنوان پیش دریافت یا پیش‌پرداخت برای خود برمی‌دارد.

اخذ وام جعاله؛ خوب یا بد؟

اگر به دنبال اخذ وام جعاله هستید، باید ببینید چقدر وام مورد نیازتان مهم است؛ اما به‌طورکلی اگر به این وام نیاز دارید، باید بدانید که دریافت این وام ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی با نرخ سود بانکی ۱۷٫۵ درصد، فشار زیادی به شما وارد نمی‌کند؛ چون با توجه به تورم هرساله، اقساط این تسهیلات رقم قابل‌توجهی نخواهد بود.

مدارک موردنیاز برای دریافت تسهیلات جعاله مسکن

اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتماً به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد.)

اصل و تصویر پایان کار ساختمان

ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کد پستی خانه‌ای را که می‌خواهید برایش تسهیلات بگیرید، تائید کند.

اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکین

اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامنین

مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی

رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک

تکمیل و امضای فرم درخواست وام

توجه کنید که تحویل مدارک به هیچ وجه بانک را ملزم به پرداخت وام نمی‌کند و تنها پس از بررسی مدارک و تائید بانک، وام به شما پرداخت می‌شود. اولین قسط بازپرداخت وام را هم باید یک ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک پرداخت کنید.

اقساط وام جعاله

اقساط وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله با نرخ سود ۱۷٫۵ درصد، ماهانه حدود ۵۰۴ هزار تومان و وام ۱۰ میلیون تومانی با همین نرخ سود، ماهانه ۲۰۵ هزار تومان است. به طور کلی اقساط این نوع وام از ۲۰۵ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان است که اگر شما توانسته‌اید از بانک مبلغ بیشتری دریافت کنید، باید اقساط سنگین‌تری بپردازید. به طور مثال وام جعاله بانک ملی دارای رقم‌های متعددی است که هر شهروند در صورت صلاح دید بانک و اسناد مکتوب شهرداری می‌تواند تا میزان قابل توجهی وام جعاله دریافت کند.

سخن پایانی

اگر به دنبال دریافت وام جعاله از بانک‌های مختلف هستید، می‌توانید به بانک‌های مسکن، ملی، ملت و بانک‌های دیگر مراجعه کنید. البته هر بانکی برای ارائه وام شرایط خاص و رقم‌های مشخصی را برای وام‌گیرنده لحاظ می‌کند. در حال حاضر بانک مسکن با ۴ نوع وام جعاله و بانک‌های دیگر با چند نوع وام جعاله وام‌های مختص تعمیرات را به شهروندان ارائه می‌دهند. بازپرداخت این وام‌ها ۳ تا ۵ ساله بوده و سود بانکی آن‌ها ۱۱ تا ۱۷٫۵ درصد است. فراموش نکنید برای دریافت این وام، برخی از بانک‌ها ضامن کارمند و گواهی کسر از حقوق نیز می‌خواهند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: