کد خبر: ۵۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
این روزها قصه تلخ «رومینا» را هر تریبونی به سلیقه خود روایت می کند و در این مجال رسانه بیدار همچون نور افکن با تاباندن نور همه ابعاد را روشن میکند تا مجال را از رسانه نماها بگیرد، تا خود روایت گر حقیقت برای مخاطبان باشد.

به گزارش آوای نشاط، این روزها ماجرای قتل دختر 13 ساله شمالی با نام «رومینا» توسط پدرش، نقل محافل شده است و هرکس به شیوه خودش این ماجرای تلخ، سخت و غم انگیز را روایت می کند.

این قصه تلخ این روزها از چند منظر در دستور کار رسانه های مختلف قرار گرفته است.

**رسانه های زرد و تلاش برای دیده شدن

دسته ای از این رسانه ها که اخبار قتل رومینا را منتشر می کنند، تنها به فکر گرفتن کلیلک بیشتر هستند و در این میان از هیچ راست و دروغ و تخیلی برای روایت ماجرا کوتاهی نمی کنند. آنها تلاش می کنند با القاء هیجان کاذب مخاطب را اسیر اخبار مبهم خود کنند و  در این مسیر گاهی دست به انتشار شایعاتی می زنند که هیچ سند و مدرکی ندارند و تنها مخرب افکار عمومی هستند و پاک کردن آنها از ذهن جامعه کار بسیار سخت و دشواری است.

**رسانه هایی که به دنبال اغراض سیاسی هستند

دسته دیگر نیز رسانه هایی هستند که معمولا در خارج از کشور اداره می شوند و با وقوع چنین رویدادهایی تلاش می کنند از آن به عنوان دستمایه ای برای بی کفایت نشان دادن مسئولان جامعه استفاده کنند. در این مسیر بدون اینکه قتل رومینا و ابعاد آن را بررسی کنند به دنبال یافتن دلایلی سیاسی هستند و تمام تلاششان این است که از دست های پشت پرده ای رونمایی کنند که در این ماجرا دخیل بوده اند و ارتباط مستقیم نیز با حکومت داشته اند!

**دسته ای که با قتل رومینا حقوق زنان و اسلام را نشانه گرفته اند

تعدادی از رسانه های دیگر و یا افرادی که تریبونی برای ارائه آراء و نظراتشان دارند و اتفاقا اکثر آنها نیز خارج نشین هستند، نیز با وقوع قتل رومینا بیکار ننشستند و تمام تلاش خود را کردند تا به دستورات اسلام بتازند و این قتل را به حقوق و جایگاه زن در اسلام بتازند.

این درحالی است که در بین ادیان مختلف، اسلام بالاترین جایگاه و بیشترین حقوق را برای زنان در نظر گرفته که هیچ وقت این حقوق از زبان این رسانه های اپوزیسون شنیده نخواهد شد.

اما در این میان با «معصومه نصیری» قائم مقام انجمن سواد رسانه ای گفت و گویی داشته ایم پیرامون ماجرای قتل رومینا و وظیفه رسانه ها که در ادامه می خوانید:

**«رومینا»؛ کاسبان خون و فقدان نورافکن رسانه ها

-رخدادی تلخ افکار عمومی را آزار داده است‌. پدری دستش به خون دخترش آلوده شده و بی شک در حال حاضر غمگین ترین فرد این ماجراست.

-در همه سالهایی که خبرنگار دستگاه قضایی بودم آموختم که هیچ قتلی را نه می توان از خود دور دانست و نه تک عاملی؛ عوامل پیدا و پنهان فراوانی بر وقوع چنین رخدادهایی اثر میگذارند. اما معمولا بعد از وقوع، همه ساکتانی که به موقع نه اصلاح قانون برایشان مهم بوده و نه حتی یک صفحه از آن را خوانده اند، مدعیان اصلی می شوند.

-تناقض ها را می‌شوند، عده ای که یک روز از کودک همسری به عنوان نشانه توحش در هزاره سوم نام می برند امروز همان را رابطه عاشقانه خطاب می کنند، جریانی رسانه‌ای «ضربه به سر» را «سر بریده» مطرح می‌کند تا با درگیرکردن بیشتر احساسات مردم، از این #واقعه_سیاه بهره برداری سیاسی کنند، یکی داد اکران فیلمش را دارد، یکی درصدد زیر سوال بردن غیرت در خانواده است، یکی دنبال تسویه حساب سیاسی و جناحی است، یکی دنبال مهر تایید بر سند ۲۰۳۰ و...

اما اینجا «رومینا، پدر و واقعیت» قربانیان اصلی هستند.

-به کلیدواژه های پرکاربرد این چند روز دقت کنید. تماما در خدمت تقلیل نقش پدر در خانواده، تقلیل خواسته زنان و دختران سرزمینمان، زیر سوال بردن اسلام و بزرگنمایی و مرتبط ساختن یک قتل و اشتباه خانوادگی به کل اسلام و نگاهش به زن و حتی دوقطبی سازی های کاذب است.

-ما هنوز دقیقا نمی دانیم از اصلاح کدام قانون و اصلاح کدام نگاه سخن می گوییم اما همنوایی می کنیم با صداهایی که از حنجره های اجاره ای خارج می شوند، همان ها که اهمیت موضوعات برایشان فقط در حد یک سوژه برای نفرت پراکنی و ترویج بدبینی است.

-اینجا اما رسانه نباید خواب باشد. این ماجرا جان میدهد برای تولید شایعه، برای جعلیات، برای روایت سازی های اشتباه. اگر رسانه خواب بود یا لاک پشتی حرکت کرد و در سه بعد «گزارشگری رویداد»، «بررسی کارشناسانه» و «مطالبه گری از مسوولان» وارد عمل نشد، باید نظاره گر ربایش افکار عمومی توسط فیک ها و وامداران سیاسی باشیم.  رسانه بیدار سوژه محور است. میداند که مطالبه گری تنها مختص زمان وقوع حادثه نیست. میداند ذره بینش را روی نواقص بگذارد و تا حصول نتیجه کنار ننشیند. رسانه بیدار همچون نور افکن با تاباندن نور همه ابعاد را روشن میکند تا مجال را از رسانه نماها بگیرد، تا خود روایت گر حقیقت برای مخاطبان باشد.

-تا این لحظه خبرها از بازداشت بهمن خاوری به اتهام آدم‌ربایی و برخی شواهد که حاکی از نقش داشتن او در‍ عصبانیت پدر رومینا اشرفی است، حکایت دارند. روایت غالب شده در اذهان عمومی پدر داس بدستی است که سر دخترش را بریده است. ابعاد گوناگون موثر در این فاجعه مهم هستند اما آنچه اول مطرح می شود موفقیت بیشتری برای پذیرش توسط مخاطبان را دارد.

-این چند روز متعدد فایل های صوتی که مدعی هستند صدای پسر ماجراست بازنشر هستند. به ادبیات فایل ها دقت کنید. بیش از شرح رخداد و صحبت از عشق و عاشقی سخن از سنی و شیعه، حکومت اسلامی، دخترکشی در اسلام و ...است. این  ادبیات یعنی پالس برای فیک دانستن محتوا.

-همه ما از این ماجرا دردمان آمده است و این قتل هم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست اما برخورد بسیار سخت با تعدی جسمانی به زنان  و پیش بینی مجازات سخت قانونی برای مرتکبان آن، مطالبه جدی است که رسانه و افکار عمومی باید پیگیری کنند. برخوردهای احساسی بدون خروجی مشخص نه باب تکرار چنین رخدادهایی را می بندد نه دردی از جامعه دوا میکند. سرگرم و احساساتی نشویم؛ عاقلانه مطالبه گری کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: