کد خبر: ۵۳۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
معاون دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت:​ ۷۰ تا ۸۰ درصد بخار‌های بنزین جایگاه‌های عرضه سوخت قابلیت تبدیل شدن به بنزین را دارد و می‌توان از هدررفت بنزین و آلودگی هوا جلوگیری کرد.

به گزارش آوای نشاط، داریوش گل علیزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگاران افزود: آلاینده ازن به عنوان گازی که یک آلاینده ثانویه است به علت تابش خورشید در تابستان و حضور ترکیبات آلی فرار تولید می‌شود و سه موضوع اصلی برای ایجاد این قضیه وجود دارد که نخست تابش نور خورشید است.
وی گفت: نمی‌توانیم هیچ گونه مدیریتی در این خصوص داشته باشیم، اما دو منشاء دیگر که بسیار مهم است ناشی از سوخت‌های فسیلی و بخار بنزین و ناکس بر روی آنهاست که می‌توان مدیریت کرد.
داریوش گل علیزاده اظهار کرد: سال ۹۸ در تهران ۲۴ روز ناسالم برای گروه‌های حساس بر اساس شاخص ازن گزارش شده است و در سال ۹۷ هم شانزده روز ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص آلایندگی ازن داشتیم، اما امسال دوم و سوم خرداد ماه شاخص آلودگی هوای تهران در وضع ناسالم برای گروه‌های حساس با غلظت آلایندگی ازن گزارش شد.
معاون دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود:​ باید بحث مدیریت بر روی خودرو‌های سواری را داشته باشیم، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و سیاست گذاری برای محدودیت‌های ترافیکی، در حال حاضر شرایط محدودیت ترافیکی وجود ندارد که همین موضوع می‌تواند در تشدید وضعیت انتشار گاز ازن تاثیرگذار باشد.
داریوش گل علیزاده گفت: ضمن اینکه ما در دو سه روز اخیر پایداری هوا را داشتیم و همین موضوع غلظت آلایندگی ازن را افزایش داده است، باید کاری کنیم در تابستان که شاهد افزایش دمای هوا هستیم شاخص آلایندگی ازن ما بیش از این نباشد.
آقای گل علیزاده تصریح کرد:​، چون بررسی غلظت آلاینده‌ها ساعتی است و ما ساعتی رصد می‌کنیم و اوج دمای هوا ساعت ۱۲ تا ۱۵ است در این زمان با اوج افزایش غلظت آلایندگی ازن مواجه می‌شویم.
وی افزود: اگر نتوانیم در کوتاه مدت راهکار‌های کاهش آلایندگی ازن را اجرا کنیم، سلامت شهروندان به خطر می‌افتد لذا از شهروندان درخواست می‌کنیم در این ساعات از سفر‌های غیرضروری در سطح شهر خوداری کنند.
آقای گل علیزاده اظهار کرد: ما دو راهکار داریم یکی پیشگیری از وضع موجود است و دیگری راهکار مقابله یعنی اگر ما با رشد شاخص‌های آلاینده‌های ازن مواجه شدیم باید بتوانیم از تشدید آلایندگی ازن جلوگیری کنیم.
معاون دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود:​ در مناطقی که در دو روز گذشته بیشترین آلودگی هوای ازن گزارش شده، ایستگاه شهید بهشتی و ژئو فیزیک تهران بوده است و بیش از ۵۰ درصد ایستگاه‌های ما در حال حاضر قابلیت شناسایی ازن هوا را دارند.
آقای گل علیزاده با توجه به وجود بخار بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت تصریح کرد: از سال ۹۹ مقرر شده است وزارت نفت دستگاه‌های شناسایی بخار بنزین را در جایگاه‌های بنزین نصب کند.
۷۰ تا ۸۰ درصد بخار بنزین موجود در جایگاه‌ها در آلودگی هوا تاثیرگذار است و با برگشت این بخار بنزین می‌توان از هدررفت بنزین جلوگیری و از این بخار دوباره بنزین تولید کرد.
وی افزود: البته برای جلوگیری از این آلاینده‌ها یکسری موارد هم وجود دارد که روز گذشته نیز بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تجاری درون شهری و برون شهری وزارت راه مطرح شده و یکی از کار‌های مهم ما نوسازی حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری است که با این اتفاق می‌توان از میزان غلظت آلاینده‌ها جلوگیری کرد.
معاون دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: البته خودرو‌های برقی نیز می‌تواند در کنترل غلظت الاینده‌ها در پایتخت تاثیرگذار باشد و ناگفته نماند خودرو‌های سواری نیز که در شهر تهران تردد می‌کنند باید در شرایط سالم قرار داشته باشند.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: