کد خبر: ۵۳۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲
عکاظ:
روزنامه سعودی عکاظ به نقل از وزیر خارجه این کشور از دستور مقامات ارشد عربستان برای بازگشت به کار سفیر عربستان در بغداد و گشایش وابسته تجاری عربستان در عراق خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، «علی عبدالامیر علاوی»  وزیر دارایی عراق از دیروز به عربستان سعودی سفر کرده و تا به امروز با مقامات این کشور دیدار کرد.

سفارت عراق در عربستان، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر دارایی عراق و سرپرست وزارت نفت این کشور، به عنوان فرستاده نخست‌وزیری وارد ریاض شد و از سوی «محمد عبدالله الجدعان» وزیر دارایی، «ماجد بن عبدالله بن عثمان القصبی» وزیر تجارت و  رئیس هیات سعودی شورای هماهنگی دو کشور، «عبدالرحمان الحربی» رئیس هیات عمومی تجارت خارجی عربستان و «قحطان طه خلف»، سفیر عراق در ریاض مورد استقبال واقع شد.

به گزارش روزنامه سعودی «عکاظ» علاوی همچنین با  «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز» وزیر انرژی عربستان سعودی دیدار کرد و دو طرف در مورد ثبات بازار نفت و مسائل مربوط به نگرانی‌های مشترک بین دو کشور در زمینه‌های انرژی گفت‌‎وگو کردند.

فرستاده نخست وزیر عراق همچنین با «فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر خارجه عربستان دیدار کرد. در این دیدار وزیر خارجه سعودی بر اهمیت همکاری با دولت جدید عراق در زمینه تامین منافع مشترک و تحکیم روابط دو جانبه میان دو کشور در راستای آنچه تحقق امنیت و ثبات منطقه خواند، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان در این دیدار بر حمایت کشورش از آنچه تحقق امنیت، ثبات و مقابله با تروریسم در عراق خواند تاکید کرد و مدعی شد که عربستان به حاکمیت عراق و تمامیت ارضی آن به دور از مداخلات خارجی احترام می‌گذارد.

وزیر خارجه عربستان همچنین بر اهمیت شورای هماهنگی میان عربستان و عراق که به سفارش شاه سعودی به عنوان ساز و کاری برای توسعه روابط میان دو کشور به سمت افق‌هایی گسترده‌تر و همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، تجاری و سرمایه گذاری تاسیس شده است، تاکید کرد.

فیصل بن فرحان همچنین خطاب به وزیر عراقی گفت که از سوی مقامات ارشد عربستان دستور داده شده که سفیر عربستان در بغداد در اسرع وقت به سر کار خود بازگردد و وابسته تجاری عربستان هم در بغداد آغاز به کار کند و این نشانه تمایل عربستان برای تحکیم روابط با عراق است.

وزیر دارایی عراق و فرستاده نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی، پیش از دیدار با مقامات سعودی درباره رویکرد این کشور برای توسعه روابط با عربستان سعودی و حمایت از اقتصاد عراق گفته بود: هدف از سفر به عربستان سعودی، توجه به سه محور برای توسعه رابطه عراق با طرف سعودی است. اول: حمایت مالی فوری از بودجه، دوم: تشویق و تحریک شرکت‌ها و موسسات دولتی عربستان به ویژه در بخش انرژی و کشاورزی برای ورود به بازارهای عراق از طریق سرمایه‌گذاری، سوم: فعال‌سازی بعد تجاری.

اخیرا ولی‌عهد سعودی در تماس تلفنی با الکاظمی ضمن تبریک به او برای دستیابی به پست نخست‌وزیری و گرفتن رای اعتماد برای کابینه‌اش از پارلمان، از وی رسما برای سفر به عربستان سعودی دعوت به عمل آورده بود.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: