کد خبر: ۵۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
میزان هزینه‌هایی که عربستان در طی پنج سال جنگ خونین یمن صرف کرده، حتی از بودجه اختصاص داده شده به بخش آموزش و بهداشت این کشور هم بیشتر بوده است.

به گزارش آوای نشاط، بودجه نظامی عربستان در 5 سال گذشته، از زمان آغاز مداخله نظامی آن در یمن، حتی از بودجه بخش آموزش و پرورش و بهداشت این کشور نیز بیشتر بوده است. براساس آمار موسسه جهانی متخصص هزینه‌های نظامی، این کشور از سال 2016 تا 2020 حدود 273 میلیارد دلار یعنی 20.9 درصد هزینه های دولت را خرج سلاح و هزینه‌های نظامی کرده است.

این در حالی است که بودجه بخش آموزش و پرورش آن طی این سالها 271 میلیارد دلار یعنی 20.7 درصد هزینه‌های دولت و بودجه بخش بهداشت 202 میلیارد دلار معادل 15.4 درصد هزینه‌های دولت را شامل می‌شود. در طی بیش از پنج سال ویرانگری عربستان در یمن، ایالات متحده تامین‌کننده اصلی سلاح برای سعودی‌ها بوده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات این کشور اولین سفر خارجی خود را به عربستان سعودی اختصاص داد که این دیدار منجر به امضای یک قرارداد 110 میلیارد دلاری بین دو کشور شد. البته این مبلغ بخشی از 470 میلیارد دلاری بود که ریاض پذیرفت طی 10 سال آینده در بخش‌های گوناگون صنعت آمریکا سرمایه‌گذاری کند که این امر می‌تواند یک میلیون فرصت شغلی برای آمریکایی‌ها به وجود بیاورد.

طبق آمار، عربستان 18 درصد ازبودجه خود را در سال جاری میلادی صرف هزینه نظامی کرده؛ یعنی چیزی معادل 48.5 میلیارد دلار.

بر اساس سند بودجه عربستان که وزارات دارایی این کشور منتشر کرده، بودجه اختصاص داده شده به بخش نظامی بعد از بخش آموزش در رتبه دوم قرار دارد و بخش بهداشت با وجود مشکلات مربوط به شیوع کرونا در رتبه سوم قرار می‌گیرد. گزارش‌های انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح (سیبری) نشان می‌دهد که واردات تسلیحات سعودی در پنج سال گذشته 8.7 درصد افزایش یافته و ایالت متحده آمریکا در این مدت ،سه چهارم تسلیحات این کشور را تامین کرده است .

عربستان در سال 2019 از نظر هزینه نظامی در رتبه پنجم جهان قرار گرفت. ریاض از 22 کشور اسلحه وارد می‌کند که در این میان انگلیس دومین تامین کننده تسلیحات این کشور طی پنج سال جنگ یمن با سهم 12.6 درصد معادل 2.22 میلیارد دلار است.

با این وجود، بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی ابراز کردند که هیج تناسبی بین هزینه های نظامی ریاض وعملکرد ارتش این کشور وجود ندارد که با وجود تسلیحات قوی، شکست‌های سختی از جانب انصارالله متحمل شدند.

عربستان سالانه میلیاردها دلار برای حمایت آمریکا از تاسیسات نفتی خود هزینه کرد که بر اقتصاد این کشور تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. همچنین ترامپ، عربستان را در صورت عدم پاسخگویی به خواسته‌های آمریکا، هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تهدید کرده است.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت و سومین کشور بزرگ در جهان است که به دنبال شیوع کرونا،درآمدهای نفتی خود را از دست داد و ضربه سنگینی به اقتصاد کشورش وارد شد.

سعودی‌ها هفته گذشته به منظور کاهش هزینه‌ها و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از اپیدمی کرونا، مالیات بر ارزش افزوده را از 5 به 15 درصد افزایش داده و یک ریاضت اقتصادی بر شهروندان تحمیل کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: