کد خبر: ۵۳۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۵
اختراع یک محقق ایرانی؛
محقق ایرانی به نام مسعود طبیب آذر موفق شده است گجتی را بسازد که با اتصال به پورت شارژ گوشی، و با عطسه یا سرفه به سمت آن، در مدت 1 دقیقه بتواند کرونا ویروس را تشخیص دهد.

به گزارش آوای نشاط، کرونا ویروس تقریبا 5 ماه است که به تدریج سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده و به یک مشکل جهانی تبدیل شده است. در این شرایط هر یک از کشورها، محققان و دانشمندان به دنبال راهی هستند تا بتوانند واکسنی برای این ویروس بیابند، تشخیص آن را تسریع بخشند و یا اینکه به هر نحوی جلو شیوع و گسترش بیش از حد این ویروس را بگیرند. حالا مسعود طبیب آذر، محقق ایرانی و استاد دانشگاه یوتا در آمریکا، توانسته است گجتی را اختراع کند که بعد از عطسه یا سرفه به گوشی، تنها پس از 60 ثانیه می‌تواند کرونا ویروس را تشخیص دهد.

درواقع خبری از سمت خبرگزاری Metro UK منتشر شده است که نشان می‌دهد مسعود طبیب زاده به کمک تیمی از پژوهشگران توانسته است سنسوری کوچک را طراحی کند که با اتصال به پورت شارژ گوشی، می‌تواند اجزای آب دهان را بررسی کرده و تعیین کند که کاربر به کرونا ویروس مبتلا شده است یا خیر.

درواقع با عطسه و سرفه به سمت این سنسور، در صورتی که فرد مبتلا به کرونا ویروس باشد، رشته‌های DNA موجود در سنسور با پروتئین‌های کرونا ترکیب شده و سپس با تحریک مقاومت الکتریکی، سنسور ابتلا کاربر به کویید 19 را تایید می‌کند. در صورتی که جواب تست مثبت باشد، رنگ سنسور تغییر خواهد کرد و یا با استفاده از جلوه‌های بصری این موضوع به اطلاع کاربر خواهد رسید.

نکته جالب اینجاست که پس از پایان تست، این سنسور یک جریان الکتریکی ایجاد می‌کند تا ویروس کرونا نابود شود و سنسور برای استفاده مجدد بتوانند مورد استفاده قرار گیرد.

به واسطه این اختراع، پاداش 200 هزار دلاری از سمت بنیاد ملی علوم برای طبیب آذر در نظر گرفته شده است. ضمنا باید بگوییم که این گجت هوشمند تا سه ماه آینده تولید و در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. البته وی در سال گذشته هم نسخه اولیه این ابزار را برای تشخیص ویروس زیکا که از گزیدن یک حشره ایجاد می‌شود، طراحی کرده بود و حالا وی میخواهد این ابزار را به گونه‌ای طراحی کند که بتواند ویروس کرونا را تشخیص دهد.

به گفته مسعود طبیب آذر این وسیله کمک می‌کند تا برای انجام تست کرونا، نیازی به انجام روشی سخت و البته پر هزینه نباشد. البته باید بگوییم که این ابزار بین 50 تا 60 دلار قیمت خواهد داشت.

منبع خبر: nypost

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: