کد خبر: ۵۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۳
وزیر دفاع ونزوئلا از اسکورت کشتی‌های حامل سوخت ایران از سوی ارتش این کشور خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، ونزوئلا اعلام کرد کشتی‌های نفتی ایران را اسکورت می‌کند.

بر این اساس، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد: نفتکش‌های حامل سوخت ایران پس از ورود به آب‌های اقتصادی ونزوئلا توسط ناوگان ارتش ما اسکورت خواهند شد.

وی خاطر نشان کرد: ما با اسکورت این نفتکش ها می خواهیم از همبستگی و همکاری مردم ایران با ونزوئلا قدردانی کنیم. 

جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت اقتصادی از متحد خود، ونزوئلا، پنج فروند نفتکش را که حامل سوخت هستند از طریق تنگه جبل الطارق و آب‌های آزاد به ونزوئلا اعزام کرده است.

مقامات آمریکایی مدعی شده اند فروش حامل‌های سوخت از سوی ایران به ونزوئلا «غیرقانونی» است و باید با این موضوع مقابله شود. گفته می‌شود نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در همین راستا چند ناو جنگی به مناطق جنوبی این کشور [نزدیک آب‌های ونزوئلا] اعزام کرده است.

این اقدام آمریکا واکنش خورخه آرزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا را به دنبال داشت. آرزا در یک پیام توئیتری آمریکا را به تعقیب کشتی‌هایی که سوخت به کشورش حمل می‌کنند، متهم کرد و نوشت: «در دوره شیوع ویروس کرونا، واشنگتن کشتی‌هایی را که برای ما بنزین می‌آورند، تعقیب می‌کند. این نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق اساسی مردم ونزوئلاست.»

به گفته کارشناسان، حضور نظامی ناو‌های جنگی آمریکا در نزدیکی آب‌های ونزوئلا و تلاش آن‌ها برای تقابل با نفتکش‌های ایرانی از دیدگاه حقوق بین الملل تهدید محسوب می‌شود و منجر به ایجاد تحرکاتی در منطقه کارائیب خواهد شد.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل در خصوص مداخله نظامی آمریکا در امر انتقال سوخت از ایران به متحدش هشدار داد و تهدیدات غیرقانونی آمریکا و تلاش برای تعقیب نفتکش‌ها را نوعی دزدی دریایی و خطری برای صلح و امنیت بین المللی دانست. او همچنین تاکید کرد آمریکا باید از تهدیدات بین المللی دست برداشته و به قوانین حاکم بر کشتیرانی در دریا‌های آزاد احترام بگذارد.

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: