کد خبر: ۵۳۱۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۲
حجت‌الاسلام مروی:
تولیت آستان قدس رضوی(ع) گفت: اکنون ساختار آستان قدس رضوی نهایی شده و زمان کار و تلاش جهادی فرا رسیده است.

به گزارش آوای نشاط، به نقل از  آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در مراسم معارفه انتصابات جدید آستان قدس رضوی(ع) که ‌با حضور جمعی از مدیران بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه ساختار جدید آستان قدس پس از جلسات، مطالعات و بررسی‌های فراوان و تلاش‌های شبانه‌روزی نهایی شده است، اظهار داشت:‌ برای تهیه این ساختار از نظرات کارشناسان مختلف در کمیته‌های ویژه استفاده و زحمات بسیاری برای تدوین آن کشیده شده است.

وی افزود: چنین ادعایی نداریم که خروجی کار بدون عیب و نقص است، زیرا کار بشری عیب و نقص دارد، اما این ادعا را داریم که از تمام ظرفیت و توان خود برای تدوین ساختاری خوب با حداقل ایراد استفاده و از نظرات مختلف کارشناسی بدون تعجیل در کار استفاده کرده‌ایم.

مروی با ابراز اینکه اکنون ساختار آستان قدس نهایی شده و زمان کار و تلاش جهادی فرا رسیده است، اضافه کرد: نسبت به آستان قدس دو نگاه می‌توان داشت؛ یک نگاه مستقل و منفک دیدن این آستان مقدس از نظام، انقلاب و کشور است و این‌که ما آستان قدس هستیم، یک‌سری موقوفات داریم و تنها باید به امور حرم مطهر رسیدگی کنیم؛ اما بر اساس نگاه دوم آستان قدس رضوی نه‌تنها جزو انقلاب بوده بلکه خاستگاه انقلاب نیز است؛ ما معتقدیم انقلاب اسلامی از این بارگاه مقدس برخاسته است.

وی افزود: آستان قدس خاستگاه انقلاب است، لذا نسبت به این نظام مقدس، انقلاب اسلامی، اهداف آن و تدابیر بلند رهبر معظم انقلاب مسئول هستیم و باید فعالانه نقش ایفا کنیم، ما نسبت به گذشته، امروز و آینده این انقلاب مسئولیت داریم و نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به منویات رهبری معظم انقلاب درخصوص ایجاد تمدن نوین اسلامی، ابراز کرد: انقلاب اسلامی مراحل تولد و سپس تثبیت را سپری و طی چهل سال گذشته، سختی‌ها، تلخی‌ها و گردنه‌های پرپیچ‌وخم فراوانی را به‌سلامت و سربلندی پشت‌سر گذاشته است، تا امروز رهبری معظم تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند، باید بدانیم آستان قدس و بخش‌های مختلف آن در تحقق این تمدن نوین چه نقش، مسئولیت و وظیفه‌ای خواهند داشت و در جهت آن حرکت کنیم.

کسب درآمد از منابع سالم یکی از مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی

مروی در فراز دیگری از سخنان خود به رویکرد آستان قدس رضوی در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصاد هدف ما کسب درآمد از هر طریق و به هر شیوه‌ای نیست؛ اگر جایی بین درآمد و سود با یک رفتار ارزشی تعارض بود قطعاً عمل ارزشی را ترجیح می‌دهیم. ما تنها از روش‌های سالم و پاکیزه کسب درآمد خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی کسب درآمد از منابع سالم است، ما می‌توانیم الگویی اسلامی از کسب درآمد در عین رعایت ارزش‌های اسلامی از ارائه دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه خدمت به زائران تنها در محدوده خدمات رفاهی تعریف نمی‌شود، گفت: ما حتما باید در حوزه فرهنگ و معرفت افزایی زائران کار و سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیریت جهادی نیاز حرم مطهر

مروی با تأکید بر اینکه حرم مطهر به مدیریت جهادی نیاز دارد و این عملی است؛ ابراز کرد: در این ایام که حرم مطهر تعطیل بود، کارهای بسیار خوبی انجام شد و تا حدودی کار جهادی عینیت یافت، در این ایام تقریبا به صورت شبانه روزی در حرم مطهر کار و تلاش انجام شده و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خلوتی حرم مطهر ما را متوجه نکات، ایرادات و فرصتی مناسب برای رفع آنها فراهم ساخت، اضافه کرد: کارهایی که شاید در شرایط عادی برای انجامش به یکسال زمان نیاز بود، طی این مدت در حرم مطهر انجام و از این فرصت استفاده حداکثری شد، از یک طرف با دیدن حرم بدون زائر غصه می‌خوردم و از طرف دیگر از این تلاش‌های جهادی لذت می‌بردم.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با اشاره به وظیفه خطیر معاونت تبلیغات حرم مطهر در ارتقا معنوی زائران گفت: معاونت تبلیغات وظیفه بسیار مهمی و خطیری را در تعالی فرهنگی و معنوی زائران بردوش دارد.

توجه به تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید

مروی ابراز کرد: ایجاد منابع پایدار، تحقق اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باید در بخش اقتصادی آستان قدس رضوی مورد توجه باشد، ما باید خود را مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب بدانیم، هر برنامه اقتصادی باید منطبق بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید باشد. دستگاه‌های وابسته به رهبر انقلاب باید در عملیاتی کردن تدابیر ایشان برای دیگران الگو باشند.

وی با اشاره به تأسیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: روایت حضرت رضا(ع) که فرمودند «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا، خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده کند» شعار محوری آستان قدس رضوی است، ما باید امر حضرت رضا(ع) را احیا کنیم و معاونت تبلیغات و سازمان فرهنگی و علمی باید در حوزه معرفی ائمه اطهار(ع) و معرفت افزایی فعالیت کنند.

فقر و تنگدستی نباید مانع زیارت امام رضا(ع) شود

تولیت آستان قدس رضوی رسیدگی به زائران محروم را در حوزه فعالیت‌های بنیاد کرامت رضوی معرفی و تصریح کرد: نباید در ایران کسی باشد که بخاطر فقر نتواند حداقل یکبار در عمرش به حرم مطهر مشرف شود؛ بنیاد کرامت رضوی بر روی این موضوع برنامه‌ریزی کند، رسیدگی به محرومان مجاور که در حکم رهبر معظم انقلاب آمده و همچنین توجه به محرومان مناطقی که آستان قدس رضوی در آنجا موقوفات دارد، باید مدنظر قرار گیرد.

وی رسیدگی به وضعیت دفاتر استانی آستان قدس را از دیگر وظایف بنیاد کرامت رضوی برشمرد و تصریح کرد: شناسایی توان و ظرفیت‌های مردمی در راستای برطرف کردن فقر و محرومیت‌ها در جامعه حائز اهمیت بوده، برای این امر شفافیت در کار مهم است.

لزوم توجه به صرفه جویی و میانه روی در هزینه‎ها

مروی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ در مجموعه آستان قدس رضوی؛ ابراز کرد: موضوع بررسی راهکارهای دستیابی به صرفه‌جویی در سازمان و میانه‌روی در هزینه کردها باید مورد توجه جدی مدیران باشد.

وی پایبندی مدیران به سیاست‎ها و برنامه‎ها را از دیگر موضوعات حائز اهمیت برشمرد و بر اهمیت صیانت از موقوفات و نیات واقفان تأکید کرد و گفت: یکی از دغدغه‎های بنده عمل صحیح به نیات واقفان است،  امانت‌داری دراجرای نیات واقفان یکی از مهمترین رسالت‌ها و وظایف ماست که باید روز قیامت در قبال آن پاسخگو باشیم. لذا توجه به نیات واقفان و صیانت از موقوفات از اهم وظایف مدیران آستان قدس باید باشد.

هیچ بخشی در آستان قدس از حسابرسی مصون نیست

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شفافیت و پاسخگویی از دیگر موضوعات مهم بوده که باید مدنظر مدیران باشد، بر لزوم رعایت انضباط مالی و اداری تأکید و تصریح کرد: هیچ بخشی در آستان قدس از حسابرسی مصون و مستثنا نیست، هیچ حیات خلوتی در آستان قدس رضوی وجود ندارد و همه جا باید حسابرسی انجام شود، در این رابطه باید با همکاری بخش‌های مختلف منشوری تهیه و ابلاغ شود.

وی با اشاره سفارش موکد رهبر معظم انقلاب مبنی بر بهره گیری از کارشناسان متدین و انقلابی در بخش های گوناگون آستان قدس رضوی تاکید کرد: در انتصابات جدید، تلاش شده تا از ظرفیت نیروهای داخلی آستان قدس، بیشتر استفاده شود و شاخصه تدین، تخصص و انقلابی در همه این انتصابات مورد توجه باشد، همچنان که هیچکس در آستان قدس با سفارش منصوب نشده و نخواهد شد.

‌مروی در پایان مدیران آستان قدس را نسبت به احترام و تکریم زیرمجموعه‌های خود توجه داد و گفت: شخصیت انسان‌ها از قداست برخوردار است و باید رعایت شود، حفظ حرمت و شخصیت افراد در شکل گیری محیط کار سالم مؤثر است، لذا از مسئولان محترم می‌خواهم نسبت به حفظ حرمت و شخصیت افراد حساس باشند. البته این امر به معنای چشم پوشی از تخلفات و عدم برخورد قاطع با متخلفان بویژه در مسائل مالی نیست.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: