کد خبر: ۵۳۱۹۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
وزارت امور خارجه افغانستان از سفر هیات ایرانی به کابل به سرپرستی «محسن بهاروند» معاون وزیر امور خارجه ایران، به‌منظور بررسی حادثه غرق شدن اتباع افغان در مرز ایران و افغانستان خبر داد.

به گزارش آوای نشاط، وزارت امور خارجه افغانستان از سفر هیات ایرانی به کابل، به‌منظور بررسی حادثه غرق شدن اتباع افغان در مرز ایران و افغانستان خبر داد.

دستگاه دیپلماسی افغانستان امروز چهارشنبه (۳۱ اردیبهشت)، اعلام کرد که به منظور بررسی همه جانبه حادثه جان باختن اتباع افغان، هیأت عالی‌رتبه دیپلماتیک از ایران به کابل سفر خواهد کرد و در بررسی این موضوع با افغانستان همکاری خواهد داشت.

بر اساس اعلام وزارت خارجه افغانستان، «محسن بهاروند»، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، در رأس این هیأت قرار خواهد داشت.

وزارت خارجه افغانستان تاکید کرد که سفر هیأت ایرانی به کابل و تحقیق مشترک روی اسناد و مدارک، می‌تواند به روشن سازی جزئیات آن، گرفتن تصامیم بعدی از سوی دو دولت و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده، کمک کند.

به گزارش فارس، صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

 سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

موسوی روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه نیز با بیان اینکه در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، گفته بود: برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند. 

موسوی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم نهایت همکاری را با مقامات افغانستان خواهیم داشت که مسائل روشن شود. معتقدم اطلاعات اولیه اعلام شده درست بوده و مرزبانی و مقامات ما و افغانستان گفتند موضوع در دست بررسی است و انشاءالله ابعاد این موضوع هم روشن خواهد شد.

همچنین وزرای امور خارجه ایران و افغانستان در یک تماس تلفنی توافق کردند تا ۲ کشور با همکاری یکدیگر و با تشکیل هیأتی، حادثه به‌ وقوع پیوسته در مرز مشترک ایران و افغانستان را مورد رسیدگی قرار دهند.

در این راستا، دریابان علی شمخانی روز گذشته در گفت و گو با حمدالله محب همتای افغانستانی خود تاکید کرد که مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران درباره جانباختگان افغان وجود دارد که در صورت اراده طرف افغان می‌تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب بررسی شود.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز در این گفتگو با قدردانی از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده بین غنی و عبدالله گفت: اجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تاثیر فضا سازی های غیرضروری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: