کد خبر: ۵۳۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
مایکروسافت
سال گذشته، مایکروسافت حدود یک میلیارد دلار را در شرکت Open AI سرمایه‌گذاری کرد. شرکتی که ایلان ماسک یکی از بنیانگذاران آن است و فعالیت‌های آن روی توسعه هوش مصنوعی سازگار با انسان متمرکز است.

به گزارش آوای نشاط، ساعاتی پیش و در جریان کنفرانس بیلد 2020 مایکروسافت، این شرکت اطلاعات جالبی را در خصوص اولین نتایج سرمایه‌گذاری خود روی شرکت مذکور ارائه داد. به گفته مایکروسافت، مهندسان این شرکت موفق به توسعه ابررایانه‌ای مبتنی بر پلتفرم Azure شده‌اند که برای آزمایش مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ شرکت Open AI مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اگرچه تاکنون شاهد عرضه کاربردهای متفاوتی از هوش مصنوعی از قبیل شناسایی اشیای خاص در تصاویر و یا ترجمه زبان‌های مختلف بوده‌ایم، اما این موج جدید تحقیقاتی روی مدل‌های بزرگی متمرکز است که می‌توانند کارهای مختلف را در آنِ واحد انجام دهند. درواقع، مدل‌هایی با مقیاس بزرگ می‌توانند هوش مصنوعی را به ابزاری بسیار مفید‌تر برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان محصولات تبدیل کنند.

قدرت ابررایانه Open AI از طریق 285 هزار پردازنده مرکزی (CPU) و 10 هزار پردازنده گرافیکی (GPU) تامین می‌شود که قادر است سرعت اتصالی معادل 400 گیگابیت بر ثانیه را برای هر سرور به ارمغان آورد. اگرچه مایکروسافت اطلاعات بیشتری را در خصوص این ابررایانه ارائه نداده، اما اعلام کرد که دستگاه مورد نظر جزو 500 ابررایانه برتر جهان جای می‌گیرد.

در حال حاضر، مشخص نیست که چگونه شرکت Open AI می‌خواهد از ظرفیت‌های این سیستم قدرتمند استفاده کند، اما قطعا نتایج آن جالب توجه خواهد بود. این شرکت در دنیای فناوری به توسعه الگوریتمی‌با قابلیت نوشتن اخبار جعلی قانع‌کننده و همچنین اثبات یادگیری تلب توسط ربات‌ها شناخته می‌شود.

شاید Open AI بنابر خواسته مایکروسافت، پروژه‌هایی شبیه به مدل‌های تورینگ خود برای تولید زبان طبیعی را آغاز کند. این پروژه، از 17 میلیون پارامتر برای درک زبان بهره می‌گیرد. مایکروسافت در این مراسم اعلام کرد که قصد دارد تا مدل‌های تورینگ را به صورت منبع‌باز ارائه کند و از این رو، توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای فرآیندهای پردازش زبانی خود مورد استفاده قرار دهند.

*آی تی ایران

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: