کد خبر: ۵۳۱۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
زردچوبه یک ادویه معمولی در غذا‌های جنوب آسیا می‌باشد. اما به غیر از پخت و پز، زرد چوبه با ۱۵ خاصیت خود یک درمان عالی و مطلوب برای مسائل بهداشتی بی شمار می‌باشد.

به گزارش آوای نشاط، زردچوبه گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی کاشت می‌شود. پودر زردچوبه که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می‌کنیم در واقع پودری است که از آسیاب کردن ریشه‌های این گیاه به دست می‌آید. رنگ زردچوبه باعث شده است که در بسیاری از فرهنگ‌ها از پودر آن به عنوان رنگ استفاده کنند. زردچوبه را در نواحی مختلف به اشکال مختلف مثل پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه، کپسول مکمل غذایی و حتی صابون زردچوبه استفاده می‌کنند. ماده فعال موجود در زردچوبه کورکومین (Curcumin) نام دارد. بیشتر خاصیت زردچوبه در واقع به علت وجود این ماده فعال شگفت‌انگیز است. در ادامه مهم‌ترین خواص زردچوبه را برای شما شرح می‌دهیم.

۱- درمان التهاب مزمن: التهاب کمک می‌کند بدن شما با مهاجمان خارجی مبارزه کند و در ترمیم آسیب‌ها هم نقش بازی می‌کند. اما علی‌رغم این که التهاب حاد و کوتاه‌مدت مفید است، زمانی که التهاب مزمن شود، می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود و به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله کند.

۲- افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدان بدن: دلیل اصلی این که بدن ما به آنتی‌اکسیدان‌ها احتیاج دارد این است که آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. در نتیجه آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مفیدند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند.

۳- کاهش خطر بیماری‌های ذهنی و بهبود عملکرد مغز: خاصیت زردچوبه این است که می‌تواند میزان فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش دهد. این خاصیت زردچوبه می‌تواند در به تعویق انداختن بسیاری از بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن موثر باشد. کورکومین زردچوبه همچنین می‌تواند باعث بهبود حافظه شود و شما را باهوش‌تر کند! هرچند در این زمینه نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری وجود دارد.

۴- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی: شاید بتوان گفت که مزیت اصلی کورکومین زردچوبه برای قلب بهبود عملکرد لایه درون رگی (Endothelium) است که درواقع لایه نازکی از سلول‌هاست که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را پوشش داده‌اند. مشخصا عدم عملکرد صحیح لایه درون رگی عامل برجسته‌ای در بیماری‌های قلبی است و باعث کاهش توانایی کنترل «فشار خون» و «انعقاد خون» می‌شود. کورکومین زردچوبه می‌تواند به اندازه ورزش کردن برای قلب مفید باشد. تحقیقات دیگری هم نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند به خوبی داروی آتورواستاتین (Atorvastatin) باعث بهبود عملکرد لایه درون رگی می‌شود.

۵- کمک به جلوگیری از سرطان و حتی درمان آن: سرطان انواع مختلفی دارد که دارای نقاط مشترک زیادی هستند. به نظر می‌رسد برخی از آن‌ها به مکمل‌های کورکومین پاسخ می‌دهند. کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و تکثیر سلول‌ها تاثیر دارد. این تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و جلوگیری از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن) شود.

۶- پیشگیری و درمان آلزایمر: خبر خوب این که زردچوبه نشان داده خاصیت جلوگیری از این بیماری را دارد. آن طور که مشخص است التهاب و اکسید شدن در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان قوی دارد.

۷- جلوگیری از پیری و بیماری‌های مربوط به آن: اگر زردچوبه توانایی پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر را دارد، مشخصا خاصیت افزایش طول عمر را هم دارد. به همین دلیل است که در کشورهای دیگر مکمل‌های غذایی کورکومین تا این اندازه محبوب شده‌اند.

۸- تاثیر موثر در درمان التهاب مفصل: کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند به درمان التهاب مفصل کمک کند. این خواص زردچوبه را تحقیقات زیادی تایید کرده است؛ خصوصا در تحقیقاتی که روی بیماران دارای آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی انجام شده، زردچوبه حتی از داروهای ضدالتهابی هم تاثیر بهتری نشان داده است. نتایج تحقیقات دیگر نیز همگی بهبود علائم بیماری را نشان دادند و این موضوع بسیار امیدوار کننده است.

۹- درمان افسردگی: افسردگی با کاهش فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Neurotrophic Factor) و کم‌کاری هیپوکمپوس یا اسبک مغز که مرکز یادگیری در مغز است، مرتبط است. کورکومین موجود در زردچوبه با افزایش میزان فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز این تاثیرات را خنثی می‌کند. علاوه بر این شواهدی وجود دارد که کورکومین می‌تواند پیام‌رسان‌های عصبی عامل سروتونین و دوپامین را تقویت کند.

۱۰- زردچوبه و سلامت کبد: در طی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفت ، محققان فهمیدند که زردچوبه (کورکومین) توانایی کاهش آسیب های کبدی ناشی از موارد زیر را دارد:

اوردوز آهن

سطح بالای مسمومیت

الکل نوشیدنی

زخم کبد

بیماری های کبدی مانند :کلستاز (cholestasis)

و از همه مهمتر دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که زردچوبه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد که یکی از شایع ترین گونه آن کارسینوم هپاتوسلولار (Hepatocellular carcinoma) را کاهش دهد .

۱۱- تاثیر خواص زردچوبه بر قاعدگی خانم ها: بی شک استفاده از زردچوبه از بهترین روش های طبیعی جهت درمان مشکلات شدید عادت ماهانه و سندروم پیش از قاعدگی است.

۱۲- درمان مشکلات معده: این ادویه با دارا بودن کورکومین موجب درمان معده درد، زخم معده ، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر می شود. علاوه بر این ها این ماده طبیعی تاثیر خوبی بر بهبود هضم غذا دارد.

کاهش کلسترول: کورکومین زردچوبه تاثیر فوق العاده ای بر کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون دارد.

۱۳- کاهش وزن و لاغری: با مصرف چنین ادویه ای به کاهش وزن و لاغری دست خواهید یافت؛ این ادویه با افزایش سرعت متابولیسم بدن موجب سم زدایی و چربی سوزی کبد می شود .

۱۴- فواید زردچوبه برای افراد دیابتی: بی شک افراد دیابتی می توانند از زردچوبه به عنوان یک ماده طبیعی کاهش قند خون استفاده کنند. بر اساس آزمایشات انجام یافته ترکیبات موجود در این چاشنی چهارصد برابر قوی تر از متفورمین هستند و نقش اساسی در درمان و پیش گیری دیابت نوع ۲ دارند.

۱۵- درمان اختلالات چشم: به علت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بودن این ادویه می توان از آن جهت درمان بیماری ها و اختلالات چشمی کمک گرفت.

فواید زردچوبه برای بارداری خانم ها

اثر آرامش بخش بر عضله رحم

مفید در تشکیل اندام های جنسی جنین مانند ریه ها

تقویت سیستم ایمنی بدن زن باردار در برابر عفونت ها

درمان یبوست زنان حامله

کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت بارداری

دستورالعمل استفاده صحیح

متاسفانه باید بگوییم که بدن ما انسان ها برای جذب مولکول های فعال زردرنگ(زردچوبه)بسیار ضعیف عمل می کند و این به گونه ایی است که اگر شما زردچوبه خام استفاده کنید ، بدن شما تنها ۱% از آنرا جذب می کند .خب چگونه می شود که مقدار درصد جذب را افزایش داد؟خب ، در ادامه ما چند نکته را به شما خواهیم گفت که می تواند بسیار در این امر موثر واقع شود.

ابتدا اطمینان حاصل کنید که زردچوبه با کیفیت بالا و اورگانیک ۹۵% خریداری کرده اید.

زرد چوبه را با فلفل سیاه استفاده کنید . با اضافه کردن فلفل سیاه به این ادویه ، مقدار جذب آن توسط بدن را چندین و چندین برابر افزایش می دهید .

شما همچنین برای جذب بهتر می توانید از روغن نارگیل نیز استفاد کنید .

به یاد داشته باشید که زردچوبه توانایی زیادی برای درمان در بدن دارد و دارای فواید بسیاری می باشد .توصیه می شود که روزانه حداقل یک قاشق چایخوری از آن استفاده کنید .

*بهداشت نیوز

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: