کد خبر: ۵۲۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
کارشناس و پژوهشگر مهدویت
قم کارشناس حوزه مهدویت اظهارکرد: شب قدر شبی است که قلب اولیا الله توسط خداوند فتح می شود.

به گزارش آوای نشاط، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان در گفت وگوی در منزلت شب قدر، گفت: تمام انبیا و اولیای الهی شب قدر داشتند. هر شبی که قلب شان فتح می شده، شب قدر ایشان بوده است.

وی افزود: همان طور که شب قدر حضرت موسی(س) در دهه ذی الحجه اتفاق افتاد و الواح تورات به ایشان نازل شد، شب قدر پیامبر گرامی اسلام(ص) در ماه رمضان بود. با توجه به آیه اول سوره قدر درمیابیم که قرآن در شب قدر بر قلب پیامبر ما نازل شد. به همین دلیل این شب برای مسلمانان ارزشمند است.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی منجی یادآورشد: با توجه به آیه چهارم سوره قدر "تَنَزَّلُ الملائکَهُ والرُّوحُ فیها باذنِ ربّهم مِّن کُلِّ اَمر" می فهمیم که شب قدر پس از پیامبر(ص) برای جانشینان ایشان بوده است. در این آیه فعل "تنزَّلُ" فعلی مضارع است و این نشان دهنده استمرار نزول ملائکه و روح است. این امر حضور حجت خدا را در بین مردم به اثبات می رساند. همچنین خداوند در این شب حوادث سال آینده را به امضای حجت خود می رساند.

وی تصریح کرد: برای اثبات شب قدر و وجود امام زمان(عج) ادله فراوانی موجود است اما سوره قدر بهترین مدرک برای اثبات این دو مسئله است. در اصول کافی نیز این سوره بهترین راه برای محاجه با مخالفان معرفی شده است.

فوادیان در رابطه با شبهه وارد شده به شیعیان چنین بیان کرد: درست نیست که شیعیان در شب قدر به جای خداوند به سمت ائمه می روند. تمام اعمال این شب دلیلی بر توجه ما شیعیان به خداوند است. در شب قدر دعای جوشن کبیر خوانده می شود که شامل هزار اسم خداوند است. همچنین در مراسم قرآن به سر ابتدا خداوند را به قرآن، سپس به خودش و بعد از آن به پیامبر(ص) و ائمه معصومین سوگند می دهیم. ما شیعیان به این دلیل به پیامبر و ائمه متوسل می شویم که برگزیدگان الهی هستند.

وی اظهارکرد: با توجه به بخشی از آیه۵۹سوره نسا "اطیعوا اللهَ و اطیعوا الرَّسولَ و اُولی الامرِ مِنکُم" لازمه اطاعت خدا،اطاعت از پیامبر(ص) و اولیا خداست. در قرآن، در داستان حضرت یوسف، نیز نمونه ای از توسل به اولیا الله بیان شده است. برادران یوسف زمانی که قصد توبه به درگاه الهی را داشتند نزد پدرشان آمدند و از ایشان درخواست کردند نزد خداوند برایشان استغفار کنند.

این کارشناس و نویسنده حوزه مهدویت یادآورشد: اعتقاد شیعه اعتقاد ناب قرآنی است. در شب قدر ما اولیا خداوند را واسطه قرار می دهیم و از آبروی آنان نزد خداوند بهره می بریم.

فوادیان گفت: برای بهره مندی بیشتر از شب قدر باید بدانیم چه کسی واسطه فیض است و ملائکه و روح به چه کسی نازل می شوند؟ در این شب ها توجه بیشتر به امام عصر(عج) توصیه شده است. خواندن دعای سلامتی امام عصر یکی از اعمال شب۲۳ماه رمضان است. در این شب هراندازه بیشتر متوجه امام زمان مان باشیم، توجه ایشان بیشتر به ما جلب می شود. یکی از راه های نزدیک شدن به امام زمان خواندن ادعیه و زیارات مربوط به ایشان از جمله زیارت آل یاسین است.

وی ادامه داد: در شب قدر حالاتی به انسان دست می دهد که دعای او به اجابت نزدیک تر است. بهتر است در این شب برای ظهور و سلامتی امام زمان بسیار دعا کنیم. از آن جایی که در این شب ها فرصت برقراری ارتباط با انسان کامل که واسطه فیض الهی است را داریم خوب است ساعاتی را متوجه امام عصر باشیم.

فوادیان اظهارکرد: اهل بیت در بسیاری از روایات به آب تشبیه شده اند. اهل بیت مانند آب ناپاکی ها را تطهیر می کنند. انسان آلوده بیشتر از انسان پاک به آب محتاج است. همان طور که همه چیز از آب حیات می گیرند؛ حیات انسان نیز در گرو پذیرش ولایت این خاندان است.

وی یادآورشد: راهی برای پاکی از گناهان کمرشکن و آزاردهنده نیز وجود دارد. ما نباید به ناپاکی خود نگاه کنیم بلکه باید به خوبی بی حد این بزرگواران نظر داشته باشیم. در طول تاریخ انسان های بسیاری بوده اند که با کوله بار معصیت و گناه نزد امامان ما آمده اند. آنان با توسل به این بزگواران پاک می شدند و وجودشان سراسر نور می شد. نمونه بارز این افراد حربن یزید ریاحی یکی از یاران سیدالشهدا و یکی از شهیدان کربلاست. کسی که مملو از گناه است در این شب ها می تواند با حضور در محضر ولی خدا پاک شود.

همچنین بیان کرد : شاید دعای فرد گناهکار در حق خودش اجابت نشود اما می‌توان با دعا کردن در حق دیگران از دعای ملائکه برخودار شویم. بی شک در این شب ها با دعا برای حضرت حجت از دعای ایشان بهره‌مند خواهیم شد.

فوادیان تصریح کرد: راه میانبر استجابت دعا و بخشیده شدن گناهان توجه و توسل به حضرت جحت است.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: