کد خبر: ۵۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
آمار منتشرشده از سوی دو نهاد بزرگ چین نشان می‌دهند ۱۷۵ میلیون تن از افراد ساکن این کشور که زیر ۱۸ سال سن دارند، در سال ۲۰۱۹ کاربر اینترنت بوده‌‌اند.

به گزارش آوای نشاط، کودکان و نوجوانان چینی امروزه دسترسی وسیعی به شبکه‌ی وب دارند و به‌روش‌هایی از اینترنت استفاده می‌کنند که برای نسل‌های پیش قابل‌تصور و البته قابل‌دسترس نبود. نهاد دولتی «مرکز اطلاعات شبکه‌ی اینترنت چین» در همکاری با نهاد CCYL موفق‌به انجام برخی تحقیقات شده و به نتایجی بسیار جالب دست پیدا کرده است. براساس این آمار ۱۷۵ میلیون تن از افراد زیر ۱۸ سال چین که ۹۳/۱ درصد از کل آن‌ها را شامل می‌شود، در سال ۲۰۱۹ کاربر اینترنت بوده‌اند. 

آمار منتشرشده همچنین نشان می‌دهند میزان گسترده‌بودن استفاده از اینترنت، طی سال گذشته در چین افزایش پیدا کرده است. بر این اساس گفته می‌شود میزان نفوذ اینترنت در بین چینی‌هایی که زیر ۱۸ سال سن دارند و در مناطق شهری ساکن هستند ۹۳/۹ درصد بوده است؛ این عدد تنها ۳/۶ درصد بیشتر از میزان نفوذ اینترنت در بین نوجوانانی است که در مناطق غیرشهری زندگی می‌کنند؛ ناگفته نماند این اختلاف در سال ۲۰۱۸ معادل ۵/۴ درصد بود.

آمار موردبحث نشان می‌دهند صرف‌نظر از محل زندگی، بسیاری از کودکان و نوجوانان چینی امروزه به اینترنت متصل هستند. تقریبا تمامی این افراد ازطریق گوشی هوشمند به اینترنت متصل شده‌اند. در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم در سال ۲۰۱۸، ۹۵ درصد از نوجوانان ایالات متحده‌ی آمریکا گوشی هوشمند داشته‌اند. 

گرچه امروزه حداکثر ۸۱/۹ درصد از مدارس چینی استفاده از گوشی‌های هوشمند را محدود کرده‌اند، اما آمار نشان می‌دهد ۷۴ درصد از جمعیت چین که زیر سن قانونی هستند دستگاهی اختصاصی برای اتصال به اینترنت داشته‌اند؛ ظاهرا ۸۹/۶ درصد از این افراد برای اهداف درسی به اینترنت متصل شده‌اند. افزایش این آمار تا حد زیادی به دنیاگیری ویروس کرونا مربوط می‌شود. کووید ۱۹ مدارس و دانشگاه‌ها را به‌تعطیلی کشانده و امروزه امر آموزش از راه دور و به‌وسیله‌ی فضای مجازی انجام می‌گیرد. این موضوع باعث شده است میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند و به‌تبع اینترنت بالا رود. 

افزون بر موارد یادشده آمار نشان می‌دهند ۶۱ درصد از کل نوجوانان چینی با هدف تجربه‌ی بازی به اینترنت وصل شده‌اند. ۴۶/۲ درصد از کاربران از اینترنت به‌منظور انتشار ویدئوهای کوتاه روی پلتفرم‌هایی نظیر تیک‌تاک و کوایشو استفاده کرده‌اند. براساس آمار، کاربران چینی به اندازه‌ی شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم کوایشو وقت می‌گذارنند؛ موضوعی که نشان می‌دهد استقبالی گسترده از کوایشو به‌عمل آمده است. آمار نشان می‌دهند برخلاف برخی ادعاها، تنها ۱۷/۳ درصد از نوجوانان چینی از لحاظ روانی به اینترنت وابستگی دارند. البته در نظر داشته باشید که نتیجه‌ی این آمار در پی ارزیابی ذهنی پاسخ‌دهندگان به‌دست آمده است؛‌ بنابراین ممکن است اعداد یادشده دقیق نباشند. 

در حدود ۶۷ درصد از کاربران گفته‌اند که از اینترنت برای کسب اطلاعات جدید درمورد دنیا استفاده کرده‌اند؛ همچنین همین میزان از کاربران می‌گویند که اینترنت در نقش راهی برای مطالعه‌ی روزانه‌ی آن‌ها ظاهر شده است. ۶۰ درصد از کاربران اینترنت را ابزاری برای سرگرم‌شدن به‌حساب می‌آورند و ۵۳ درصد از آن‌ها از اینترنت برای انجام کارهای روزمره بهره می‌گیرند. تنها یک سوم از آن‌ها گفته‌اند که از اینترنت برای دیدن دوستان‌شان استفاده کرده‌اند. همچنین شمار کمتری از کاربران یعنی ۱۸/۸ درصد آن‌ها اینترنت را پلتفرمی برای بیان صریح دیدگاه‌ها و احساسات خود به‌شمار می‌آورند. 

هرچه زمان می‌گذرد، شمار بیشتری از والدین نگران سلامتی فرزندان‌شان به‌دلیل استفاده از اینترنت هستند. ۷۵/۳ درصد از افراد زیر سن قانونی چین گفته‌اند تا حدی از قوانین حفاظت از حقوق خودشان برای استفاده از اینترنت آگاهی دارند. آنان همچنین می‌گویند تا حدی با روش‌های گزارش رفتارهای نامناسب در فضای اینترنت، آشنا هستند. بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی امروزه ابزارهایی ویژه برای محافظت از کودکان و نوجوانان دارند؛ ابزارهایی که عموما در پاسخ به درخواست مقامات دولتی به این پلتفر‌م‌ها اضافه شده‌اند.

تمامی پلتفرم‌هایی که در حوزه‌ی انتشار ویدئوی کوتاه فعالیت می‌کنند و در چین کاربران زیادی دارند، میزبان حالتی ویژه تحت عنوان «حالت والدین» شده‌اند تا از این طریق والدین بتوانند مدت‌زمان استفاده‌ی کودکان‌شان را از اینترنت محدود کنند. بزرگ‌ترین شرکت ناشر بازی در چین یعنی تنسنت در راستای مقابله‌با وابستگی بیش از حد نوجوانان به بازی‌ها، قوانین سرسختانه‌تری برای بررسی سن گیمرها و تطابق آن‌ها با درجه‌ی سنی بازی‌ها، وضع کرده است.

*زومیت

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: