کد خبر: ۵۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
تاکنون هیچ درمان و واکسن کاملا اثربخشی برای این بیماری به جهان عرضه نشده است.

به گزارش آوای نشاط، تا کنون پژوهش‌هایی در دنیا در خصوص تاثیر واکسن سل گاوی بر پیشگیری و کنترل کرونا انجام شده است.

در این پژوهش که توسط محمد زکریا پزشکی، از مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه تبریز و احسان شجاعی‌فر، عضو بورد ایمن‌شناسی پیوند اعضا و سلول‌درمانی شبکه جهانی آموزش و پژوهش علمی انجام شده، آمده است: «در میان انواع روش‌های تقویت سیستم ایمنی، ساده‌ترین، بی‌خطرترین و در دسترس‌ترین گزینه با مدت اثر طولانی، تزریق واکسن سل گاوی ضعیف‌ شده یا BCG است. چرا که مشخص شده است این واکسن جدای از نقش اصلی خود برای ایجاد محافظت علیه بیماری سل می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی ذاتی برای ایجاد پاسخ اولیه قوی و افزایش تولید اینترفرون گاما و اینترلوکین ۱۲، تعادل لنفوسیت‌های کمکی T را به سمت TH1 تغییر دهد.

با توجه به برنامه کشوری واکسیناسیون BCG در ایران و ضعف مطالعات اکولوژیک انجام شده در کشورهای دیگر، به دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشنهاد می‌شود برای بررسی بهتر نقش احتمالی واکسن BCG در کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر کووید-۱۹ و همچنین روشن شدن سوال مهم مطرح شده در مطالعه مروری اخیر مجله نیچر مبنی بر مدت زمان باقی ماندن اثر محافظتی تزریق این واکسن، مطالعات اپیدمیولوژیک در ایران از نوع مورد-شاهدی، هم‌گروهی، تحلیل بقا شروع شود و بر اساس نتایج آن‌ها در مورد انجام یا عدم انجام کارآزمایی‌های بالینی و در نهایت اثربخشی واکسیناسیون همگانی و یا واکسیناسیون گروه‌های خاص تصمیم‌گیری شود».

در جریان پاندمی اخیر، یک مطالعه منتشر شده نشان داده است تفاوت چشم‌گیری در میزان مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در کشورهایی که برنامه واکسیناسیون همگانی BCG دارند و کشورهایی که سالهاست این برنامه را حذف کرده‌اند یا تزریق BCG را فقط برای افراد در معرض خطر انجام می‌دهند ( برنامه واکسیناسیون سراسری ندارند)، وجود دارد.

پاندمی بیماری نوپدید کووید-۱۹ تا این لحظه اکثر نقاط جهان را درگیر کرده است. تاکنون هیچ درمان و واکسن کاملا اثربخشی برای این بیماری به جهان عرضه نشده است و گروه‌های تحقیقاتی واکسن‌سازی از زمان طولانی و سختی ساخت واکسن برای این بیماری خبر داده‌اند. دو محقق با انتشار مقاله‌ای ضرورت انجام فوری پژوهش‌های اپیدمیولوژیک و ارزان‌قیمت و کوتاه مدت در ایران برای نقش واکسن BCG در پیشگیری و کنترل کرونا را بیان کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: