کد خبر: ۵۲۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲
درس‌هایی از آیات مقاومت ؛
استاد حوزه علمیه قم با استناد به آیه ۱۲۰ سوره توبه گفت: هر حرکتی که موجب خشم دشمن شود، طبق دستور قرآن برای مومنان عمل صالح نوشته می‌شود.

به گزارش آوای نشاط، حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: طبق آیه ۱۲۰ سوره توبه حرکت های دسته جمعی که موجب خشم کفار شود، مطلوب است. گاهی بعضی از مجذوبان و مرعوبان غرب در برابر اقداماتی که باعث خشم دشمنان می شود، موضع گیری کرده و می گویند چرا کاری می کنید که موجب تحریک دشمن شود در حالی که قرآن تاکید می کند هر حرکتی که موجب خشم دشمن شود مستوجب عمل صالح است.

وی اضافه کرد: در این آیه دستور بسیج عمومی و تشویق مسلمانان به شرکت در جهاد و همراهی پیامبر مطرح شده که تمام سختی ها در رکاب ولی خدا و جبهه مقاومت، مصداق عمل صالح و سزاوار حسنه است. این سختی ها شامل تشنگی، خستگی، گرسنگی و هر حرکتی است که مایه خشم دشمن می شود. همچنین هر ضربه ای که جبهه مقاومت می خورد یا به دشمن می زند و هر هزینه مالی در این مسیر برای رزمندگان جبهه مقاومت رفتار پسندیده محسوب می شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: امروز نیز زمینه های مقاومت در رکاب ولی فقیه فراوان است و همه حرکت های جهادی، تلاش های علمی، فرهنگی، اقتصادی، تولیدی و هر اقدامی توسط مسئولان، سرمایه گذاران و مردم در جهت رشد و رونق تولید و ایجاد اشتغال نیز مصداق عمل صالح و حسنه ای است که خدا ثبت می کند.

این حافظ قرآن ادامه داد: در این دوره که ویروس کرونا در کشور ما فراگیر شده، تلاش های پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و بهداشتی در خط مقدم این جبهه و فعالیت های گروه های مردمی همچون طلاب و دانشجویان در قالب رزمندگان رزمایش همدلی و مواسات که در مساجد و مراکز دینی انجام می شود، در همین راستا بوده و به عنوان عمل صالح و مصداق مقاومت در رکاب ولی فقیه می باشد.

وی افزود: در سوه توبه موضوع هایی همچون جهاد، مبارزه، مقاومت و ایستادگی و همچنین ارزش مقاومت در رکاب ولی خدا بیان شده و در آیات پایانی این سوره خدا منافقانی را توبیخ می کند که از همراهی ولی خدا خودداری کردند که برخی از آنان به دنبال جلب رضایت مومنان هستند.

دولابی ادامه داد: البته طبق آیه ۱۱۹ این سوره ممکن است برخی مومنان به خاطر دلسوزی و در اثر اصرار منافقان از خطای آنان چشم پوشی کنند ولی خدا می گوید از فاسقان راضی نخواهد شد. چون برخی از منافقان هزینه کردن در رکاب ولی خدا و در راه مقاومت در برابر دشمن را خسارت می بینند ولی در نقطه مقابل کسانی مورد ستایش قرار می گیرند که معتقدند هر هزینه ای که در راه خدا و در همراهی  ولی خدا و در مسیر تقویت جبهه مقاومت انجام شود، مایه تقرب به سوی خدا خواهد بود.

وی افزود: در آیه ۱۱۹ همچنین خداوند ما را به همراهی با صادقان دعوت می کند و مصداق صادقین در کاملترین سطح، ائمه هستند. خدا مومنان را دعوت کرده که در رکاب معصومین حرکت کنند و منویات آنان را در همه برنامه های خود مدنظر داشته باشند. بنابراین تکامل جامعه در سایه ایمان، تقوا و حاکمیت معصومین اتفاق می افتد و اگر جامعه دینی بخواهد به سعادت برسد، باید همراهی ولی خدا در همه سطوح جامعه موج بزند. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: